Trähantverk

cowboykåken

45 inlägg 59175 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

cowboykåken

Camaro1969  
#461337 någon som sett "dokumentären" Cowboykåken på svt?

den verkar kanonbra... har sett 2 avsnitt.. en reklamnisse från fjollträsk ska timra en egen kåk i jämtland.

finns på svtplay



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Kallkällene  
#461448 Ja, såg första programmet igår kväll, bättre än allt annat som visas emellan reklamen.
Trevligt med timmerhus.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Camaro1969  
#461477 jag tyckte det var riktigt bra.

men jag fattade inte riktigt, hyvlar han ner alla stockarna så den plana ytan blir 15 cm bred?

då är det rätt mycket material att ta bort på en stock som är 40-50...

   TS
Avatar Fallback

Re: cowboykåken

Tjingen  
#461480 Såg några avsnitt. Roligt med någon som inte är rädd för arbete. Jag tror att han fick stockarna sågade på båda sidor. Funderade på hur de klena skruvarna ska hålla ihop stommen när det börjar röra på sig.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Camaro1969  
#461482 jo han fick de sågade.. men då är ju ju den plana ytan olika bred beroende på stockbredden

men sen slog han ju ut linjer med snörslå, och som jag förstod det hyvlade ner stocken så den blev jämnbred... det var nog ett jäkla jobb...

   TS
Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

SkogsBasse  
#467028 Såg alla avsnitt igår, riktigt bra program.

Reagerade på samma sak som Camaro1969 angående hyvlingen.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467055 De sågade väl 2 av sidorna på byasågen? i något av de första avsnitten?

Man blev sugen på att ta och bygga något liknande i framtiden :) men utan de hjälpsamma grannarna hade han nog inte haft en chans!

Sällan svt visar något så pass bra som cowboykåken!

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

Pabene  
#467199 Jag har mycket begränsad erfarenhet av timring av hus. Jag har dock en bekant som lät timra ett tvåvåningshus. Han berättade att de liggande stockarna sjönk samman mera än 35 cm under de första åren. (Mätt från hammarband till syll.) Alla fönster och dörr-öppningar i timmerväggarna hade stort krymp/tork-utrymme ned till karmarna.
Jag har sett Cowboy-kåken och man blir ju så imponerad av arbetsinsatsen och hur fint det var dokumenterat. Han säger ju att han har Amerikansk förebild för sitt bygge. Jag tror att Amerikanarnas stockar också torkar ihop en del så därför är jag förvånad över att stående stockar kunde få inrama fönster och dörröppningar. Om någon börjar bygga ett liknande hus här, räkna noga på hur träet krymper vid torkning.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

GMW10  
#467218
Pabene skrev:Jag har mycket begränsad erfarenhet av timring av hus. Jag har dock en bekant som lät timra ett tvåvåningshus. Han berättade att de liggande stockarna sjönk samman mera än 35 cm under de första åren. (Mätt från hammarband till syll.) Alla fönster och dörr-öppningar i timmerväggarna hade stort krymp/tork-utrymme ned till karmarna.
Jag har sett Cowboy-kåken och man blir ju så imponerad av arbetsinsatsen och hur fint det var dokumenterat. Han säger ju att han har Amerikansk förebild för sitt bygge. Jag tror att Amerikanarnas stockar också torkar ihop en del så därför är jag förvånad över att stående stockar kunde få inrama fönster och dörröppningar. Om någon börjar bygga ett liknande hus här, räkna noga på hur träet krymper vid torkning.


Tänkte också på det, när vi byggde stugan reste vi stommen och la på taket (tegel) och lät det stå över hösten och vintern så det fick både torka och sjunka ihop under vikten av taket, så det verkligen satt sig innan vi gjorde något mer... Det har inte rört sig många cm sen dess (15 år sen).

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

skogh  
#467224 I mitt tycke det bästa som gått på svt sedan sjukan

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Kallkällene  
#467235 Verkligen roligt med något intressant, och framförallt utan reklam.

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

Axl  
#467253 Klart sevärt program. Skulle kunna tänka mig att använda tekniken om jag skulle bygga mig en skogskoja men det måste bli lite dragit som åretruntboende. Kan rekommendera uppfinnaren som går på SVT också. En norsk serie om en ung familj på en gård.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Camaro1969  
#467271
SkogsGotte skrev:De sågade väl 2 av sidorna på byasågen? i något av de första avsnitten?

Man blev sugen på att ta och bygga något liknande i framtiden :) men utan de hjälpsamma grannarna hade han nog inte haft en chans!

Sällan svt visar något så pass bra som cowboykåken!


Jo de sågade 2 sidor.. men det gör inte stockarna lika breda för det...

Isoleringen var 15 cm och passade på den sågade ytan..

Han måste ha nött bort en hel del material med den där logwizarden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

ilbajten  
#467371 Bra program..
Arbetsinsatsen måste respekteras[emoji41]
Män fy fö alla dårar som börjat vallfärda te han[emoji37] de måste va jobbiast...

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Samtheman  
#467372 Har sett hela serien via SVT Play. Helt underbart program snyggt inrett i kåken dessutom. Har en egen dröm om att göra samma sak. Dick är en riktigt inspiratör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).