Motorsåg och handhållet

Miljöpaketet Husqvarna dunken

24 inlägg 9610 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljöpaketet Husqvarna dunken

swe#kipp  
#4661 Nån som använder Husqvarnas miljöpaket och vad tycker ni om det ??
Jag har ett och tycker ofta att den inte stänger av tid med följden att soppan sprutar ut över sågen ,,,,
Har en vanlig kombi kanna vilken funkar super, fattar inte riktigt varför M-paketet inte gör det !?!?!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4665 vad e skillnad på miljöpaket och vanliga kombidunken då??

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4666 Har en gammal hva kombidunk sent 80tal ,har fått bytt korkar några gånger, men den funkar. Såg ett nytt tankningssystem på Elmia Wood,som hette flutite som verkade smart ,man fick byta ut tanklocket mot en snabbkoppling. Istället för kombidunk hade dom en "ryggsäck"
http://www.flutite.com/

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4668 verkar smart att man även kan ha sluten tankning av kedjeoljan

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4669 Den största vinsten tycker jag är att man slipper skruva av tanklocken som har en viss förmåga att fastna! (kanske beror på att man drar till dom så hårt man orkar) Miljöpaketet är en hållare med oljedunk som passar direkt på en 4liters aspendunk.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4670 okej!, men vad är det för skillnad vad äre som e så miljövänligt med det?? alltså det med det dära paketet me oljedunken?

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4673 Undrar hur kedjeoljan funkar med "flutite"när det är 10-20 minusgrader? :shock: den är ju nog seg å jäklig att hälla ur en vanlig "pip" :?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4674 huggarn har du stihls dunk och oljor??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4675 Huggarn har du provat Stihl's olje pip ?
den med avstänging !!

Huggarn kolla dina PM !!

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4680 kipp om du får svar ang stihls oljepip med avstägning hör av dig via pm!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4687 Jag har både stihls dunk å ett par "vanliga" dunkar! stihls pipar funkar bra! dom är robustare byggda än dom gröna piparna,som jag fått byta ett antal ggr! för övrigt så tycker jag att dom gröna piparna funkar alldeles utmärkt också!! funktionen är nog ungefär den samma på piparna! men stihlpiparna håller bättre!! dessutom står stihldunken mycket stadigare på backen!! stihls "automat"oljepip funkar bra! men av naturliga skäl,så går det lite saktare att hälla ur oljan,när oljan är kall!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4704 huggarn, stänger den av oljetillförseln bra i tid??

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4708
pgo_jim skrev:huggarn, stänger den av oljetillförseln bra i tid??


Har inte tänkt så noga på det!! tycker det "sullar" hur än man gör! jag har automatpiparna mest för att olja & bensin inte ska rinna ut om dunken ramlar omkull! och att man slipper av och på med korkar hela tiden!! "avstängningen" är nog svår att få till på en oljepip,lika bra som en bensinpip! pga oljans viskositet! framför allt när det är kallt!!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4710 På tal om kedjeolja och minusgrader! så har jag lite ideèr om att laborera med en tunnare olja och tillsätta tri-pak "metallbehandlare"! Den har testats i bla sågverk som haft problem med friktion både här å där,med mycket goda resultat!! den borde ju funka utmärkt på svärd å kedja!! :roll: framför allt på typ solosågning! där det ofta är problem med friktion,och att få sågens oljetillförsel att riktigt räcka till med långa svärd! men min huvudtanke är att få till en bättre viskositet vid minusgrader!! :D

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4715 Tanken med tri-paken är alltså att få fram en mer lättflytande olja,men med samma eller troligtvis bättre smörjegenskaper än vanlig kedjeolja! och sedan sätta oljepumpen på minimum! frågan är vilken olja jag ska använda?? :roll: funderar på att testa med nån billig variant av vinterhydraulolja!! :roll: om detta kommer att funka bra så kanske man kan använda bensinautomat piparna även på oljan!! :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).