lör 05 aug 2017, 11:54#466902
Köpte en Navara D40, 2010:a som gått 20 000 mil.
Efter att ha kört nån månad började jag tycka att den var i slöaste laget,
samt att den svartryker väl mycket vid belastning.
Började testa olika åtgärder. Bytt bränslefilter, luftfilter, olja/oljefilter,
rengjort luftmassemätare och nollställt ECU, inget har hjälpt.
Prövat att sätta i en KCR-box men då skillnaden inte var märkbar tog jag
bort den igen. Kom till slutsatsen att EGR-ventilen är boven i dramat, bestämde mig
för att blocka den på vid insuget. Upptäckte dock att det redan satt en bricka vid som blockerade av ventilen vid insuget, när jag tog bort brickan blev bilen helt orkeslös, så jag satt tillbaks den för att överhuvudtaget kunna använda bilen.
Har även tittat in i turbon, känt på turbinaxeln(heter det så?) som inte känns nämnvärt glapp och inspekterat eventuell olja i turbon. Hittat lite oljespill men inga mängder.
Är det någon som har en idé om hur jag går vidare? Bör EGR-ventilen blockas både vid insug och utblås? Bör den bytas? Kan det vara turborelaterat?
Inga varningslampor lyser och inga felkoder har jag fått fram efter att ha införskaffat en läsare till iPhonen.