Skotare

hydralolja blir varm tj 810 d

17 inlägg 9241 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hydralolja blir varm tj 810 d

bgl  
#466940 Nu väcker jag den här gamla tråden som stannade av med min kommentar för drygt 2 år sen!
Fick nu i kväll höra talas om en begköpt 810 som blir för varm vid hjulning nu i sommarvärme.
Finna någon hjälpande kommentar om just 810 eller annan hydrostatskotare med detta problem?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: hydralolja blir varm tj 810 d

AKKAMAAN  
#467124 Vid hjulning och landsvägskörning så "pushar" vi gärna och försöker hålla hög hastighet.
Hög hastighet och dessutom på högväxel gör att både hydrostatpump och hydrostatmotor står i sämsta möjliga deplacementläge för mekanisk verkningsgrad. Dieselmotorn får jobba maxiamlt hårt, högt varvtal och ofta högt vridmoment.
Det finns många möjliga orsaker till "varmgång" i hydrauliken.
1. För max hastighet måste hydrostatpumpen stå max utvinklad och hydrostatmotorn max invinklad. I dessa två lägen har båda enheterna väldigt låg medkanisk verkningsgrad, dvs de blir stora förluster i mekanisk friktion med värme som påföljd.
2. Hydraulmotorns hydrauliska verkningsgrad blir lägre ju mer den är invinklad för högre hastighet, dvs en större andel av pumpflödet går till inre läckage och omvandlas till värme.
3. Generellt sätt så ökar all mekanisk friktion med ökad hastighet och ökat varvtal.
4. Överströmning i hydrostatkretsen är inte aktuell så länge maskinen dar på hjulen, men om chockerna i hydrostaten läker så kommer det så klart att alstra värme i hydrostatkretsen.
5. Om hydrostatkretsen har ett kylsystem som använder samma kylarvätska som dieselmotorn, eller sitter ihop med dieselmotorns luftkylare, så kan man tänka sig att "80"-gradig värme överförs från dieselmotorns kylsystem till hydraulikens kylsystem. Här är det viktigt att hydraulikkylningensitter "efter" vätskekylningen i luftflödet. Tryckande fläkt kan göra att luften inte flödar alls genom kylarna när maskinen går "30" km/h

Det är inte otroligta att alla dessa faktorer ovan samverkar till att överhetta hydrostatsystemet.

Kommer ihåg från hjulning med gamla ÖSA-250 som hade elektronisk effektreglering, att ansträngningen i hela systemet från dieselmotor till och med hydrostatmotorn, blev lägre om man vred ner "potentiometern" nåt "pinnhål". Det gjorde att hydrostatmotorn vinklade ut några grader och maskinen gick lättare (med lägre förluster som följd och lägre drifttemperatur som följd)
Hydrostatmaskiner är definitivt inte designade för hård kontinuerlig åkdrift på hög växel. De är designade för att gå på låg hastighet i terräng. Prova att via det elektroniska styrsystemet dra ner på max hastighet ett pinnhål på motsvarande sätt som potentiometern på ÖSA-250

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).