Vedmaskiner, flishuggar

Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

9 inlägg 4380 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Hema  
#466847 Har gått och funderat på att skaffa en vedklipp, men en som jag kollade på upplevde jag som lite långsam. Så idag kom en idé. Hur vore det om man kunde köra pinnar upp till 8cm i diameter genom en vals/mangel så att veden spricker för att sedan kapas upp i en vedkap eller motsvarande? Då borde man slippa oroa sig för att behöva klyva allt för säkerhets skull pga att prickorna gör att det torkar tillräckligt bra iaf?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

sundelius  
#466860 Jag är iallafall nöjd med min nya investering , PW-klippen.
För husbehov tycker jag den är perfekt :-bd

Avatar Fallback

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Hema  
#466861 Den jag kollade på var av billigare modell antar jag. Även han som körde den tyckte den var lite långsam. Därav tändes denna idé. Dock är det ju kul att höra att du är nöjd med din maskin. Men vad tror du om konceptet att mosa de mindre "stockarna" (toppstockarna) i en driven vals och sedan kapa upp dem?

Kanske problem med att ha en maskin stark nog som orkar mata igenom pinnarna eller att man inte får tillräckligt mycket tryck? Kanske att hjulen/valsarna borde vara konvexa eller en tubbig spets i 120-150graders spannet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466881 Inte så dum idé, det kommer ju rätt så mkt sav ur träden när man klipper dem så det känns nästan
bättre med en slö kniv än med en vass som skär direkt istf att pressa lite först.
Småpinnar under 10cm känns meningslöst att klyva så en pressning vore kanske det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

MrStraightpull  
#466895 Har en Pw-klipp. Om man är 4 st, två lägger upp, en matar fram mot längdstopplåten och en kör klyven så har vi kört 3kbm travar per timma. Och jag vet - så skall man inte göra men skydden är längre än armarna ;)

Jag tycker det verkar som klent (mindre än 8 cm) blir rejält misshandlat vid klippningen och torkar bra. Torkar dock 2 år.

Avatar Fallback

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466911 Tycker det låter som en lysande idé. Stativet och rulltrycket kan säkert behöva vara mer än rejält starkt. Men mer agressiva valsar kan ju minska behovet av ren "presskraft"

Användarvisningsbild

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Fredrik Reuter  
#466945 Frågan är väl Hema om du inte ska investera i en sådan vedhack som vi diskuterade för några år sedan i tråden Snabbaste vedmaskinen? . Så kan du mata på med riktigt häftiga videos sedan! :-BD

Avatar Fallback

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Jole  
#467090 Ved ska kastas, inte skyfflas. :grin:

Avatar Fallback

Re: Mangla/valsa ved under 8cm i diameter?

Hema  
#467127
Fredrik Reuter skrev:Frågan är väl Hema om du inte ska investera i en sådan vedhack som vi diskuterade för några år sedan i tråden Snabbaste vedmaskinen? . Så kan du mata på med riktigt häftiga videos sedan! :-BD

Ja det vore kanske något. Nackdelen som jag ser det med den maskinen o länken du refererar till är att bitarna blir för korta. För att få längre bitar krävs större valsar, men då tappar man den automatiska inmatningen vilket isf får adderas. Fast då skulle man kunna göra som jag startade tråden med. Att ha två valsar som delvis pressar/mosar träpinnen så att den spricker och sedan klippas upp.

Ska man har 30cm långa bitar och det sitter 3st klippskär, ger en omkrets på klipphjulen på 90cm och om jag minns rätt så får man dela med 3,14 (pi) för att få fram diametern på dessa hjul. Vilket då borde bli 28,66cm lite drygt. Diameter x 3,14 = omkretsen.

Lite olika vedlängder och dess valsdiametrar:
25: 23,89cm
30: 28,66cm
33: 31,53cm
50: 47,77cm
Detta bygger på att man har 3st skär på klippvalsens omkrets. Sedan beroende på hur tjockt man vill kunna klippa får klippskären göras mer elle rmindre långa. Så maskinenväxer med klipptjockleken. Sedan gäller det att fixa fram passande kugghjul. Kanske enklare att låta passande kugghjul styra hur resten av maskinen med respektive vedlängd blir?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).