Gallring

Vidjor, gran

16 inlägg 13347 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vidjor, gran

hershel  
#466851 Hej,
jag ska hålla en kurs i traditionellt uppsättande av trä-gärdesgårdar och behöver då använda mig av granvidjor till detta, dvs grenar från granar 30-60 år gamla, ca 1,5 m långa. De används för att binda ihop gärdsgården. Dessa knipsas 1 dm ut från stammen. Håller vanligtvis till i Smäland med dessa kurserna men nu ska jag vara i Stockholm. Känner ingen där som har skog där, finns här någon som har skog som ska gallras/avverkas snart där jag kanske kan få hämta lite vidjor? De skadar inte granen att ta dessa vidjorna från stammen.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vidjor, gran

DenimDude  
#466888 Grenar? Det har jag aldrig sett användas! I mina hemtrakter (Dalarna) används smågranar som står i dikena längs grusvägarna... Finns med andra ord i överflöd.
Har tyvärr inte tillgång till mark i Sthlm-området dock

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

Tosca  
#466890 @anersimyra kanske kan förmedla någon?

Användarvisningsbild

Re: Vidjor, gran

anersimyra  
#466892 Det ska gå att ordna. Vi har annars en grothög med företrädesvis gran liggande, det avverkandes under juni.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vidjor, gran

anersimyra  
#466893
DenimDude skrev:Grenar? Det har jag aldrig sett användas! I mina hemtrakter (Dalarna) används smågranar som står i dikena längs grusvägarna... Finns med andra ord i överflöd.
Har tyvärr inte tillgång till mark i Sthlm-området dock
Jag är annars åter i arbete den 15/8 och kommer då förmodligen starta med sanering av just gran i Nackareservatet.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

Tosca  
#466917 Vidjor till gärdesgård behöver nog vara dagsfärska, men då låter det som om det går att lösa.

Användarvisningsbild

Re: Vidjor, gran

anersimyra  
#466921 Det ska inte vara några som helst problem att få fram vidjor till kursen.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

uffejohan  
#466922 Har också planer att bygga en gärsgård som vi säjer i Småland.... Jag har annars förstått att vidjorna inte behöver vara dagsfärska. Normalt ska de väl kokas eller svedjas över eld och böjas varma runt stakarna?

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

Tosca  
#466936 Åtminstone för svedjningen behöver de ha så mycket inneboende fukt som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Vidjor, gran

DenimDude  
#466937
uffejohan skrev:Har också planer att bygga en gärsgård som vi säjer i Småland.... Jag har annars förstått att vidjorna inte behöver vara dagsfärska. Normalt ska de väl kokas eller svedjas över eld och böjas varma runt stakarna?


Vi lägger de i blöt ett dygn innan, bara knyter ihop i buntar och slänger i en sjö eller å. Tar upp och lindar in i pressening så de inte torkar på väg till jobbet... Mjuka och fina att knyta med när de är blöta och blir stenhårda när de torkat!

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

Tosca  
#466939 Kan du linda direkt med dem då menar du?

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

hershel  
#467176 Tekniken för att binda vidjor skiljer sig åt över landet. I södra sverige är det ganska vanligt att man använder sig av hela grenar från stammen. Om det ska rensas gran i Nacka-reservatet kommer jag gärna och tar ett gäng grenar :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

hershel  
#467178
anersimyra skrev:
DenimDude skrev:Grenar? Det har jag aldrig sett användas! I mina hemtrakter (Dalarna) används smågranar som står i dikena längs grusvägarna... Finns med andra ord i överflöd.
Har tyvärr inte tillgång till mark i Sthlm-området dock
Jag är annars åter i arbete den 15/8 och kommer då förmodligen starta med sanering av just gran i Nackareservatet.. :-bd




Om det ska rensas gran i Nacka-reservatet kommer jag gärna och tar ett gäng grenar om det går för sig :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vidjor, gran

anersimyra  
#467183 Det får du gärna göra, jag är som sagt igång den 15/8 i Nackareservatet. PM:a ditt telenummer så vi kan planera för hämtning.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vidjor, gran

Isakblack  
#478088
DenimDude skrev:
uffejohan skrev:Har också planer att bygga en gärsgård som vi säjer i Småland.... Jag har annars förstått att vidjorna inte behöver vara dagsfärska. Normalt ska de väl kokas eller svedjas över eld och böjas varma runt stakarna?


Vi lägger de i blöt ett dygn innan, bara knyter ihop i buntar och slänger i en sjö eller å. Tar upp och lindar in i pressening så de inte torkar på väg till jobbet... Mjuka och fina att knyta med när de är blöta och blir stenhårda när de torkat!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).