Avverkning (slutavverkning)

Någon som avverkat med Södras Stampris?

61 inlägg 30438 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466717 Hej,

Har fått ett förslag på en slutavverkning skog på uppskattat 1500 fub
Förslaget är skördarmätt med stampris.

Någon som provat detta och kan dela med sig av erfarenheterna?

Det finns en stamprislista i grunden och så har jag fått lite premie.

Vad är rimligt att nettot hamnar i slutändan?
Det är en fin post i norrsluttning, långt och grovt. 70 gran och 30 tall uppskattningsvis medelstam 1.0 fub.

Imorgon skall ett annat Bolag titta på posten och komma med ett förslag på LRK också.

Kommentera gärna.

Natti natti

//Niklas



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466835 Jag personligen skulle inte gå på det.
Du står med svarte Petter .
Om skördaren är för liten exv så har han svårt att hantera stora träd o därmed dålig mätning allt kanske inte kommer med.
Hur har dom baserat stampriset?
Vad har du fått?
Lrk är ju bättre enligt mig

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Axl  
#466850 Jag antar att dom bara avverkar med skördare som är godkända för vederlagsmätning av VMF och det är nog bara rena slutavverkare som är det. Så att skördaren skulle vara för liten tror jag inte är så stor risk.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466852 Här är Prislistan för Stampris för den som vill kolla.
https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga- ... kespriser/

Det är Sollebrunn som är mitt område kryssa i stampris och sköradmätt.

Det luriga är stamfelsveden över 14cm som endast betalas med 280 :-/fub
Ju sämre skördarföraren kör desto sämre får jag betalt.

Andra saker som jag ser som luriga är:
-Att skördaren inte apterar ända ut till 5 sm i topparna.
-Att skördaren apterar långa rötstockar som ju således blir stamfelsved = billig massaved.
-Att skördaren tar höga stubbar.

Men det spelar ju ingen roll vem jag säljer till det påverkar ju mitt netto oavsett upplåtelseform förutom Rotpost självklart.

Någonstans har jag svårt att tro att skördarförare anlitade av Södra gör ett sämre arbete än Skördarförare anlitade av andra uppköpare.

Vad tror ni mer är lurigt i detta?

Eller är det en bra metod någon som provat och varit nöjd?

Ni finländare har ni liknande upplägg eller är det ett fast pris rakt över på alla sortiment? utan att krångla till det med stamfelsved.

Tänk om Södra hade struntat i den extra säkerhetsventilen med stamfelsklausulen i stamprislistan då hade det varit ett bra komplement till LRK.

En aspekt som man kanske glömmer är att Södra ger efterlikvid till medlemmar och den har de senaste åren legat kring 8-10% det blir ju lite extra på nettot å andra sidan om man kan få avkastning på det kapitalet på egen hand så tjänar man ju på att få de pengarna tidigare. Blir man ekonom och räknar på nuvärde av den senare efterlikviden så är Södra modellen mindre bra för Skogsföretagaren.

Många tankar snurrar i mitt huvud men det är väl bättre att bli klar med detta innan man skrivit på kontraktet.
Även om det är en liten affär för Uppköparen så är den stor för min Skogsverksamhet.

Inom min tid kommer jag inte avverka detta beståndet igen så det är nu jag har chansen att optimera föregående ägares mödor med att få till ett fint bestånd.

Nu fick jag skriva av mig lite funderingar igen.

//Niklas
Senast redigerad av nikan fre 04 aug 2017, 22:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Axl  
#466854 Stubbhöjd och sista kap får ju samma konsekvenser vid LRK.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466856 Då kanske det är stamfelsveden som är största lurigheten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Reymond  
#466862 Av erfarenhet så vet jag att även krönta skördaraggregat inte mäter rätt genomgående. Men man skall också veta att även industrimätning inte är exakt. Stamfelsved är ju psykologiskt korkat av Södra att ha med i stamprislistan. Vad som är positivt är att inget vrakas.
Vid industrimätning vrakas virke godtyckligt och av slentrian för att det brukar va så mycket som har dålig upparbetning etc.
Vet också det av erfarenhet då jag själv lämnat leveransvirke exempel massaved som jag vet är 100% felfrit men ändå skall en del vrakas.
Till din fråga: Finns bara en fördel med stampris och det är att du får betalningen mycket snabbt. För övrigt får du varken bättre eller sämre betalt om du väljer Avverkningsuppdrag contra stampris. Leveransrotköp vet jag inte då jag aldrig provat.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

halvproffs  
#466865 Snitsa in området och gör budgivning på det.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

bema  
#466868 Slutavverkade förra våren med stampris.
Sålt en slutavverkning nu i sommar med stampris.

Som du förstår är vi nöjda med detta upplägg. Första gången avverkade en duktig och noggrann förare vilket säkert hjälpte till. Denna gången är det ett skördarlag Södra inte anlitat innan så vi får väl se hur det går. En fördel är att du behöver inte tänka på vad som ligger i respektive hög, du har ju redan fått betalt. Här fanns det med björkmassa på redovisningen men inget för leverans. Första gången man fått betalt för att hämta hem ved. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

JonasSkogsarbetare  
#466871 Vilka bolag har du kring Vårgårda området som köper in skog? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Vedproducent  
#466873
JonasSkogsarbetare skrev:Vilka bolag har du kring Vårgårda området som köper in skog? :smile:

Den där avverkningen i närheten av Vårgårda köper Vida säkert om den bjuds ut på anbud. Pris troligen minst 550 kr/fub för alla sortiment netto.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Traktordave  
#466874
Vedproducent skrev:
JonasSkogsarbetare skrev:Vilka bolag har du kring Vårgårda området som köper in skog? :smile:

Den där avverkningen i närheten av Vårgårda köper Vida säkert om den bjuds ut på anbud. Pris troligen minst 550 kr/fub för alla sortiment netto.



550 kr/fub netto dvs efter avverkningskostnader?

Och då bjuder dom leveransrotpost?

Gjort två avverkningar i Södra Sverige (Blekinge), dock för 1,5 år sedan, och då hamnat på mellan 460-480 kr/fub som snitt alla sortiment efter avverkningskostnader. Då använt pris per sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Vedproducent  
#466875
Traktordave skrev:
Vedproducent skrev:
JonasSkogsarbetare skrev:Vilka bolag har du kring Vårgårda området som köper in skog? :smile:

Den där avverkningen i närheten av Vårgårda köper Vida säkert om den bjuds ut på anbud. Pris troligen minst 550 kr/fub för alla sortiment netto.



550 kr/fub netto dvs efter avverkningskostnader?

Och då bjuder dom leveransrotpost?

Gjort två avverkningar i Södra Sverige (Blekinge), dock för 1,5 år sedan, och då hamnat på mellan 460-480 kr/fub som snitt alla sortiment efter avverkningskostnader. Då använt pris per sortiment.
Ja nettopriser efter avverkningskostnad alla sortiment. Priset är betydligt högre i dag än ditt angivna prisintervall.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466876 Bema.
Jag förstår att man kan vara nöjd.
Men vad blev betalningen.
När man gör en slutavv så står det ganska högt upp på listan för dom flesta tror jag.

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466882 Hej Bema,

Tack För att du svarade på min egentliga fråga.
Vad blev det för stamfelsved dvs virke betalt med 250 :- som det var förra året.
Var det en fin post med lång grov skog?
Blev det mycket manuellt kapade stockar?

Med vänlig hälsning,

Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).