Skogsmiljö och Trädlära

Hur begränsa hallonbuskar?

6 inlägg 6757 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur begränsa hallonbuskar?

Avslutat-01  
#466763 Någon som har tips på hur man får bort hallonbuskar?.....de sprider sig ju värre än ogräs.....
Jag vill helst inte bespruta då det är gammal betesmark

Moderator får gärna flytta tråden om den hamnade fel



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur begränsa hallonbuskar?

jannee  
#466764 Efter ett riktigt regnoväder går du "bara" och drar upp dem för hand (med rot och allt) :grin:

Du är emot gifter, annars tror jag MCPA 750 skulle lösa ditt problem, är i alla effektivt gentemot maskrosor. Bönder använder detta besprutningsmedel i bl.a. STRÅSÄD = kan m.a.o. inte var så dj**la farligt.

Avatar Fallback

Re: Hur begränsa hallonbuskar?

Avslutat-01  
#466772 Okej, vet du om det ska vara nån utbildning för MCPA 750?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur begränsa hallonbuskar?

ananders  
#466775
jannee skrev:Efter ett riktigt regnoväder går du "bara" och drar upp dem för hand (med rot och allt) :grin:

Du är emot gifter, annars tror jag MCPA 750 skulle lösa ditt problem, är i alla effektivt gentemot maskrosor. Bönder använder detta besprutningsmedel i bl.a. STRÅSÄD = kan m.a.o. inte var så dj**la farligt.


Alla bekämpningsmedel ska användas med stor respekt.
Mcpa 750 är i klass 2L och kräver därmed att man har sprutcertifikat. Det är mot örtogräs och hurvida hallon är en ört eller ej vet jag inte. Är det ute i en naturbetesmark är det även tveksamt om man får använda det där.
Och användningen av MCPA går inte att dölja det första dygnet då den avger en kraftig och säregen doft.
Vi undviker att använda den i närheten av bostäder och växthus med känsliga växter typ tomat.

Avatar Fallback

Re: Hur begränsa hallonbuskar?

jannee  
#466781 Behörighetsutbildningar hit och dit, när jag nyttjade MCPA och Roundup 1:a gången behövdes varken det ena eller andra. Då gällde sunt förnuft, men idag måste det till utbildningar för allt - konstig världen har blivit.
Tidigare räckte det med att läsa på packsedeln som var bifogad men inte idag. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur begränsa hallonbuskar?

saekb  
#466787 Det är mycket restriktioner kring tillståndspliktiga bekämpningsmedel. Krävs tillstånd för att köpa och spruta. Sen finns det en tillsynsmyndighet (kommun eller länsstyrelse). Blir det känt att någon sprutat utan tillstånd finns det stor risk att tillsynsmyndigheten gör en åtalsanmälan. Då är det lätt hänt att man plötsligt sitter i tingsrätten och döms att betala dagsböter eller får man fängelse. Köper man bekämpningsmedel av en bonde kan både bonden och den som sprutat råka riktigt illa ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).