Motorsåg och handhållet

Dele RS44 ryddesag

13 inlägg 9106 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dele RS44 ryddesag

agvg  
#226124 Prøver og komme til og sjekke kløtsj og annet men jeg får ikke dratt ned bensintanken.
Har løsnet skruen som klemmer sammen tanken rundt røret, men den rikker seg ikke, er det rå makt som gjelder eller har jeg oversett noe?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Jonsered RS44

traktorz  
#226145 Vi har själva en Jonsered RS44 röjsåg, tror att ekvivalenten är Husqvarna 245RX. Hittills har den gått bra utan problem, men är intresserad av att höra hur du löser ditt problem.

Kanske får du några tips från fabrikantens IPL, alternativt kan du söka på Internet efter:
"Husqvarna Workshop Manual - 265 250 252 240 245"

P.S:
Går det inte med våld, så prova med lite mer våld...
Metoden kanske inte alltid är så bra, om man nu sen vill montera ihop och använda prylarna igen.

Användarvisningsbild

Re: Dele RS44 ryddesag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226151 Du får lossa det främre fästet det som håller handtagen med. Två insex på sidan...

Avatar Fallback

Re: Dele RS44 ryddesag

agvg  
#226203 Takker, da skal jeg nok få delt den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dele RS44 ryddesag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226212 Hör av dig här annars så ska vi hjälpa dig så gått det går med lite bilder o annat.

Användarvisningsbild

Jonsered RS44 - Kopplingshaveri

traktorz  
#462100 Den har varit en trotjänare sen år 2004. Har dikesröjt med den i höst och nu i sommar på ett skogskifte. Tycker mig ha märkt att kopplingen inte varit helt distinkt. Och nu idag vid gräsröjning med trimmertråd, så låste sig kopplingen. Gissar att det är just själva kopplingen som har havererat.

Kanske har även den tidigare användningen av TeraCut på vår såg vid markberedning varit förödande?

Hur som helst, en koppling på en motorsåg är enkel att komma åt, men hur inspekterar man kopplingen på en sån inkapslad mackapär som en röjsåg?

Hur vanligt är det med kopplingshaveri på en röjsåg? Är det TeraCut och Trimmerhuvuden som sliter mest på kopplingen? Eller är det som i mitt fall, amatörmässigt handhavande vid skogsröjning som belastar maskinen hårdast?

Önskar höra tips & erfarenheter av er som själva bytt koppling på en röjsåg.

1498938994_jonsered_rs44_koppling_(503_17_31-02).png

Användarvisningsbild

Demontering av riggrör och koppling på RS44 röjsåg

traktorz  
#462206 Det var som tidigare skrivits i tråden, rätt så enkelt att demontera röjsågen. Mycket riktigt så var det fel på kopplingen, närmare bestämt så hade ena fjäderändens fäste brustit. Kopplingsfjädern verkar vara samma artikel, som även nyttjas i kopplingen till motorsågen 242XP, #504 21 00-16. Ser att den även finns som reservdel hos Svens Maskin & Service.

1498999127_img_1788r.jpg

Användarvisningsbild

Re: Dele RS44 ryddesag

Mats_Orberga  
#462301 Det är väl inte dåligt att en slitdel som kopplingen hållit sedan 2004? Det finns ingen anledning att spekulera om handhavande eller bristande kvalitet. Slitdelar byter man helt enkelt. Ungefär som däck och bromsklossar på bilen.

Användarvisningsbild

Dele RS44 ryddesag

traktorz  
#466689 Tyvärr höll den utbytta kopplingsfjädern bara knappt en månad. Men denna gång var det inte spiralfjäderns öron som brutits av, utan mitt på fjädern skedde brottet. Gissar att den 13-åriga kopplingen blivit orörligare, sliten och vass och därmed påverkat fjäderns hållfasthet.

Denna gång visste jag ju hur man demonterar och monterar en röjsågs-koppling, så det var inte några problem. Kopplingen sitter med vänstergäng, så jag tog bort tändstiftet, i med en lagom längd startsnöre, sen var det enkelt att med tändstiftsnyckeln lossa kopplingsmuttern. Vet att verkstäder använder mutterknackare, men vi har ingen sådan.

Största återmonteringsproblemet var att trä bränsleslangen in i tanken. Fick ta till en bit koppartråd att linda runt slangen och dra den genom hålet för slangen till förgasaren. Försökte först med att bara snedklippa bränsleslangen, men det fungerade inte att trä den igenom.

Kopplingen till Jonsered RS44 röjsåg, är samma som till Husqvarna motorsågar 40/45/240/245, allt enligt förpackningens etikett. Den här reservdelen inhandlades hos Svens Maskin & Service, är tillverkad i Taiwan och med en mycket bra finish.
Det återstår nu att se hur sågen går efter kopplingsbytet, har inte provkört den ännu. Får bli imorgon...

1501794353_p8030276.jpg

1501794353_p8030279.jpg

1501794354_p8030281.jpg

1501794354_p8030277.jpg

1501794352_p8030282.jpg

1501794353_p8030283.jpg

Avatar Fallback

Re: Dele RS44 ryddesag

OlarsM  
#469547 Bör man smörja lagret vid kopplingen nån gång ibland?

Användarvisningsbild

Re: Dele RS44 ryddesag

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469554
OlarsM skrev:Bör man smörja lagret vid kopplingen nån gång ibland?

Det skall inte behövas enligt manualerna :???: Jag kollade för 244 och 545 och det står inger om detta i varken daglig, veckovis eller månadsvis tillsyn. Däremot skall kopplingen kontrolleras varje månad och drivaxeln fettas in var tredje månad (allt vid heltidsarbete). Samt vinkelväxlar skall inte behöva smörjas numera :-bd

Vid en lite närmare fundering, vilket lager är det du menar? Motorsågar har ett lager mellan kopplingskåpan och motoraxeln men eftersom kopplingskåpan är riktad åt andra hållet på en röjsåg behövs inte det lagret på en röjsåg.

Användarvisningsbild

Tillbehör till RS44 (Jonsered RS52, Husqvarna 245RX, 345RX)

traktorz  
#480550 Behövde ett sprutskydd avsett för slyklinga, till skillnad mot det befintliga för trimmerhuvudet.

1510506154_jonsered_rs-44_tillbehoer.png

1510506154_jonsered_rs-44_sprutskydd.png

1510506154_hva_245rx_tillbehoer.png

Användarvisningsbild

Re: Dele RS44 ryddesag

ukann808  
#579261 Tack för hjälpen. Tack vare era råd och bilder så är kopplingen på min gamla RS44 fixad nu

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar