Skogsröjning

Röjsåg med klinga eller kedja?

78 inlägg 46825 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

LarsMollstedt  
#466559 Krök på benen så är problemet löst, kör uteslutande med svärd vid röjning.
Köpte till ett riggrör avsett för trimning, den kan man säkert montera klinga på om man vill. Frågan är bara om växeln håller, ser inte ut att vara jättekraftig.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#466574 Var precis borta i en Husqvarnabutik och klämde och kände (har inte känt på dessa modeller innan).
Märkte ganska snabbt att 536 LiPx var alldeles för kort för att bocka röret på.
535FBx verkar väldigt bra där den är balanserad. Orginal riggrör verkar vara ca 70cm?
Men det går alltså bara att byta till 110cm (utan att man måste köpa drivlina)?
Tänkte inte på att känna på en 536 LiP4. Får försöka simulera detta.
536 LiPx är enl. datablad 180cm
Någon som vet hur lång 536 LiP4 är? (hittar inte denna info)

/Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466576 Ja, du får byta riggrör + axel, när du vill ha längre riggrör på ett tillbehör till 535 FBx, alternativt sätta på en 76 cm förlängning (760 EX).

Enligt katalogen är 536 LiP4 ca 250 cm lång.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

svampbob  
#466577 Kedjeröjare är bekvämt och trevligt och tycker inte alls att det blir höga stubbar efter min 535a däremot ska man undvika att köra i Ackordstempo med dén för det håller den inte för.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#467139 Hej igen,

Någon som provat en 536 LiP4?

Hur kan den tänkas gå när man härjar runt och röjer björkdjungel 3-5m höga och vill ha låga stubbar? Blir den för lång?

Hälsningar

Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467143 Ja, LiP4 blir alldeles för lång och klumpig till vanlig röjning, även om det givetvis GÅR att röja enstaka träd med den. Dessutom får du inte någon jämvikt med LiP4 i röjningsläge, i vart fall inte med ett 1,3 kg batteri typ BLi 200 (5,2 Ah).

Nä, LiP4 är och förblir en mycket trevlig bekantskap när det gäller stamkvistning, men helt oduglig till vanlig röjning om du frågar mig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#541401 Tar upp en gammal tråd.
Hur attraktiv har kedjeröjsågen egentligen blivit.
Finns det några proffsröjare som regelbundet (jämt) nyttjar detta redskap?
När man frågar HVAs återförsäljare verkar det som att det knappt säljs några.
Köper proffsröjarna sina sågar från annat håll?
I min omedelbara närhet har vi 1 person som har, dock har han den tydligen som väggprydnad, han nyttjar oftast (endast) sin Stihl klingsåg.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541404 Är väl ingen proffsröjare, utan röjer bara på dgen fastighet, men har dock både kedjeröjsåg och vanlig röjsåg.

Båda behövs, med en kedjeröjsåg kommer mest till sin rätt när det är stamtätt, grövre och eftersatt. I normala fall är dock en vanlig klingsåg klart snabbare.

Däremot kan det finnas en del ergonomiska fördelar med en kedjeröjsåg, då du inte alls får samma snedbelastning som med en vanlig röjsåg.

Kör du Husqvarnas batterikedjeröjsåg, så slipper du dessutom mycket buller, även om hörselskydd fortfarande behövs. Vikten (och därmed snedbelastningen) är ju dessutom ungefär hälften gentemot en vanlig klingröjsåg.

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 12 nov 2019, 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

forest.  
#541419 Är det Erre här på forumet?

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas[/quote]

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541434
forest. skrev:Är det Erre här på forumet?

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas
[/quote]

Nix, Erre heter inte Bengt-Erik Alriksson. Å jag tror inte Erre jobbar heltid med röjning, även om han emellanåt är rätt flitig med sin 535 FBx.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

isteskog  
#541440 Bengt-Åke Alriksson har jag för mig att han heter. Finns en video på Youtube där han visar kedjeröjsågen.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

forest.  
#541471
Niking skrev:Är väl ingen proffsröjare, utan röjer bara på dgen fastighet, men har dock både kedjeröjsåg och vanlig röjsåg.

Båda behövs, med en kedjeröjsåg kommer mest till sin rätt när det är stamtätt, grövre och eftersatt. I normala fall är dock en vanlig klingsåg klart snabbare.

Däremot kan det finnas en del ergonomiska fördelar med en kedjeröjsåg, då du inte alls får samma snedbelasrtning som med en vanlig röjsåg.

Kör du Husqvarnas batterikedjeröjsåg, så slipper du dessutom mycket buller, även om hörselskydd fortfarande behövs. Vikten (och därmed snedbelastningen) är ju dessutom ungefär hälften gentemot en vanlig klingröjsåg.

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas



Pratad med en säljare om batteri och ryggbatteri till 536lipx, och neligt han så vad det bästa att ha ryggbatteriet,

Men är det inte massa onödig vikt att bära runt på i skogen? Niking du kanske har en uppfattning?

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541485
forest. skrev:
Niking skrev:Är väl ingen proffsröjare, utan röjer bara på dgen fastighet, men har dock både kedjeröjsåg och vanlig röjsåg.

Båda behövs, med en kedjeröjsåg kommer mest till sin rätt när det är stamtätt, grövre och eftersatt. I normala fall är dock en vanlig klingsåg klart snabbare.

Däremot kan det finnas en del ergonomiska fördelar med en kedjeröjsåg, då du inte alls får samma snedbelasrtning som med en vanlig röjsåg.

Kör du Husqvarnas batterikedjeröjsåg, så slipper du dessutom mycket buller, även om hörselskydd fortfarande behövs. Vikten (och därmed snedbelastningen) är ju dessutom ungefär hälften gentemot en vanlig klingröjsåg.

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas



Pratad med en säljare om batteri och ryggbatteri till 536lipx, och neligt han så vad det bästa att ha ryggbatteriet,

Men är det inte massa onödig vikt att bära runt på i skogen? Niking du kanske har en uppfattning?


Jodå jag har en uppfattning. Jag har ett ryggbatteri som jag inte använder, utan jag använder istället lösa 5,2 Ah-batterier. Dels för att slippa sladden. Dels för att jag inte hittat ett vettigt sätt att fästa sågolja + vatten på batteriet/batteriselen.

De lösa 5,2 Ah-batterier har jag f.ö. i en moddad ryggsäck, där jag får plats med både filpaket, fika, vatten, batterier och kedjeolja.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Erre  
#541486
forest. skrev:Är det Erre här på forumet?

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas
[/quote]
:d
Nej det är inte jag.
Röjer bara på fritiden.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

forest.  
#541508
Niking skrev:
forest. skrev:
Niking skrev:Är väl ingen proffsröjare, utan röjer bara på dgen fastighet, men har dock både kedjeröjsåg och vanlig röjsåg.

Båda behövs, med en kedjeröjsåg kommer mest till sin rätt när det är stamtätt, grövre och eftersatt. I normala fall är dock en vanlig klingsåg klart snabbare.

Däremot kan det finnas en del ergonomiska fördelar med en kedjeröjsåg, då du inte alls får samma snedbelasrtning som med en vanlig röjsåg.

Kör du Husqvarnas batterikedjeröjsåg, så slipper du dessutom mycket buller, även om hörselskydd fortfarande behövs. Vikten (och därmed snedbelastningen) är ju dessutom ungefär hälften gentemot en vanlig klingröjsåg.

Det finns väl några som kör heltid med kedjeröjsåg, bl.a. Bengt-Erik Alriksson ("pappa" till HVA 535 FBx).
/Niklas



Pratad med en säljare om batteri och ryggbatteri till 536lipx, och neligt han så vad det bästa att ha ryggbatteriet,

Men är det inte massa onödig vikt att bära runt på i skogen? Niking du kanske har en uppfattning?


Jodå jag har en uppfattning. Jag har ett ryggbatteri som jag inte använder, utan jag använder istället lösa 5,2 Ah-batterier. Dels för att slippa sladden. Dels för att jag inte hittat ett vettigt sätt att fästa sågolja + vatten på batteriet/batteriselen.

De lösa 5,2 Ah-batterier har jag f.ö. i en moddad ryggsäck, där jag får plats med både filpaket, fika, vatten, batterier och kedjeolja.
/Niklas


Hur länge räcker batteriet om du röjer lite grövre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).