Föryngring

Elstängsel någon som prövat?

22 inlägg 13231 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

boksson  
#465982 Stämmer. Tänkte på tall :-BD

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Värmlänning  
#466535
boksson skrev:Värmlänningen, jo ska man hålla på med batteridrivna stängselaggregat då håller jag helt med dig. Det jag tänkte på är där du har tillgång till fast ström som stuga etc och där stängselaggregatet har sms funktion som lämnar medelande vid problem.

http://www.skogskunskap.se/skota-lovsko ... -mot-vilt/
Lite matnyttig läsning om du är intresserad

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Värmlänning  
#466536
boksson skrev:Ligger bakom betalmur. Kan du göra en snabb sammanfattning?

Kan ladda upp bilder från tidningen när jag får en lugn stund

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Värmlänning  
#467962 Nu så...
Bild


Bild


Ni får ha överseende över kvalitén på mina bilder... är inte fotograf :lol:
Senast redigerad av Värmlänning mån 14 aug 2017, 05:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Gaffe  
#467992 Låter intressant med trähägn. någon som vet om tillverkningen sker kommersiellt idag eller bara var en test omgång?

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468002
boksson skrev:Busholle, jag utgår från att vi behandlar en gång per år och att vi har en arbetskostnad motsvarande en röjare på 300kr/h/exkl. Framkörning 300kr inkl lite annat. Du hinner mellan 750-1250 plantor/h. Antar lättare i början och svårare i slutet dvs snitt 1000 plantor/h. Kan man utgå från behandling i 10 år?
(Behandlig+arbetskostnad+framkörning)×10år
1 ha = 18000kr = 7.2kr / planta
4 ha = 63000kr = 6.3kr / planta
8 ha = 123000 = 6.3kr / planta
På 8 ha räknade jag på två framkörningar
Några fel i kalkylen?
Skulle det behövas två behandlingar per år dubblas kostnaderna.



Hej

Ursäkta att jag missat att svara.
En behandling om året räcker på barr enligt min erfarenhet.
10 år är nog i längsta laget. Jag kommer behandla något bestånd för sista gången i år och då är det planterat 2011 eller 2012 alltså 5-6 år. Marken är då T22-T26
Dina kostnader indikerar i samma riktning som jag gjort överslag på tidigare. Grovt plantkostnaden en gång till.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel någon som prövat?

Botvig  
#468008 Idag finns det solcellsladdare som klarar att ladda ett batteri för ett ganska stort hängn.
Så strömen är inget större problem.
Största problemet med detta är att det finns alltför många som tycker att allt är allmän egendom, så att få ha grejorna ifred är det västa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).