Skogsnyheter

Södras nya stategi utarmar landsbygden

110 inlägg 29355 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Hema  
#465768 Politikerna och EU som gynnar stordrift och gör det svårare o svårare att bo på landet. Där har vi en hel del av Norge att lära.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465772
inget fel att kämpa men södras beslut kan inte grunda sig på vad Ramkvillas lokalbefolkning tycker.
Sågen är/var nog till salu. Det handlar bara om pris. De materiella och immateriella värdena bedömdes kanske vara för höga för att hitta en bra köpare vilket gjorde att man inte valde att gå ut på marknaden.


Ps.
Det finns alla möjligheter i världen för lokalbefolkning att skrapa fram eget kapital och starta ett eget sågverk om man anser att det finns god affärsmöjligheter. Varför ska man förlita sig på Södra om man nu anser att sågen är så värdefull?


Okej, du sitter inte inne på rätt information dock:

1) Södras beslut är att de inte vill bedriva sågverksverksamhet i Ramkvilla (och i andra orter) längre. Vi som bor här har åsikter om detta, men vi har hela tiden varit tydliga med att vi respekterar Södras beslut och inte lägger oss i styrelsens lönsamhetsstrategi. Men vad vi däremot krävt är att få inflytande över området, lokalerna och maskinerna EFTER att Södra övergett verksamheten. Det har föreningen vägrat, och detta är grunden till konflikten.
2) Södras uppdrag är att företräda sina drygt 50 000 medlemmar. Om ortsbor i Ramkvilla kräver något som missgynnar landets tusentals Södra-medlemmar så bör styrelsen givetvis inte gå med på våra krav. Problemet är bara det att inga övertygande argument och inga konkreta exempel finns på HUR Södras medlemmar missgynnas av att Ramkvillas ortsbor tar över sågen när Södra lagt ner verksamheten där. Jag kontaktade tillochmed Södras medlemstidning och frågade om jag kunde få skriva en debattartikel i tidningen, riktad direkt till Södras medlemmar, vad dom har för åsikt i frågan. Redaktionen vägrade dock, och jag blev inte direkt mindre övertygad i min tro att styrelsens agerande inte överensstämmer med medlemmarnas värderingar.
3) Vi förlitar oss INTE på Södra. Det är det som är grejen; Södra får lämna Ramkvilla om de vill det, men det vill dom ju inte. Dom vill äga ett industriskelett och förvägrar oss som bor här, och tvingas leva med eländet, att få inflytande över en industri som de INTE vill driva.
Senast redigerad av RickardMelkersson lör 29 jul 2017, 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Södras nya stategi utarmar landsbygden

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465776
RickardMelkersson skrev:2) Södras uppdrag är att företräda sina drygt 50 000 medlemmar. Om ortsbor i Ramkvilla kräver något som missgynnar landets tusentals Södra-medlemmar så bör styrelsen givetvis inte gå med på våra krav. Problemet är bara det att inga övertygande argument och inga konkreta exempel finns på HUR Södras medlemmar missgynnas av att Ramkvillas ortsbor tar över sågen när Södra lagt ner verksamheten där. Jag kontaktade tillochmed Södras medlemstidning och frågade om jag kunde få skriva en debattartikel i tidningen, riktad direkt till Södras medlemmar, vad dom har för åsikt i frågan. Redaktionen vägrade dock, och jag blev inte direkt mindre övertygad i min tro att styrelsens agerande inte överensstämmer med medlemmarnas värderingar.


Handlar väl om att oavsett vem som tar över och driver sågverksamhet där blir det ju en konkurrent till om virket? Ortsbor eller inte?
Då vill väl södra antagligen ha orimligt mycket betalt för sågen om den ska säljas.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#465784 De siffror jag funnit har visat att Ramkvilla sågverk gått minus i flera år innan nedläggning. Du RichardMelkersson har tydligen helt andra uppgifter, vill du var så vänlig och visa dem
Tackar på förhand
Högaktningsfullt
Jannee

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465789 Kan också vara så att de vill ha kvar de då de ligger mellan två andra södra industrier som är inom 15 km! Trivselhus i Korsberga och Landsbro! Bara en tanke!

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

T Landström  
#465799 Jag vet detta kanske en konspirationsteori...men tycker mig se det inom andra områden i samhället...och jag har ju min syn på Södra...och tycker inte en skogsägarförening ska äga industrier...men det är ju min syn på det hela...

Men det jag tänker när jag läser om Södra här på forumet är att det med sina bra priser och nedläggningar av sågverk försöker konkurrera övriga aktörer och försöker bli ensamma på marknaden...och kommer i slutänden inte gynna skogsägarna då jag tror att priserna kommer att sjunka...

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465822
Hema skrev:Politikerna och EU som gynnar stordrift och gör det svårare o svårare att bo på landet. Där har vi en hel del av Norge att lära.


Ändå så påstår Södra att de vill verka för en levande landsbygd.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465825 [/quote]Handlar väl om att oavsett vem som tar över och driver sågverksamhet där blir det ju en konkurrent till om virket? Ortsbor eller inte?
Då vill väl södra antagligen ha orimligt mycket betalt för sågen om den ska säljas.[/quote]

Men grejen är ju att medlemmarna inte förlorar på mer konkurrenter om virket, snarare tvärtom. Dessutom, Ramkvilla var ett grovtimmersågverk, och nu när Södra lägger ner Ramkvilla har de inga andra sågar som kan såga övergrovt timmer, och därmed inga konkurrenter om grovtimmer.
Sen har vi varit generösa och erbjudit Södra en förhandlingsmöjlighet där vi som bor här förpliktar oss att INTE driva anläggningen som ett traditionellt sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#465828
jannee skrev:De siffror jag funnit har visat att Ramkvilla sågverk gått minus i flera år innan nedläggning. Du RichardMelkersson har tydligen helt andra uppgifter, vill du var så vänlig och visa dem
Tackar på förhand
Högaktningsfullt
Jannee


Skulle svara på ditt inlägg tidigare men svarar på det här istället: Nej! Jag kan tyvärr inte visa dig dessa uppgifter, då Södra vägrat att lämna ut siffrorna som bestrider uppgifterna som du fått. Så jag kan tyvärr inte bevisa det, bara säga att vi som varit anställda där har sett andra uppgifter som Södra uppenbarligen inte vill redovisa offentligt.
Men om nu sågverk som går med förlust ska läggas ner, varför behåller då Södra Värö? Statistiken vad gäller Södras sågverk är tydlig; Värö är ett ekonomiskt slukhål som drar ner hela sågverksrörelsen till miljonförluster.
Men jag kan tyvärr inte bevisa det som sagt, då Södra inte vill att siffrorna ska synas för allmänheten, så ni får själva välja att tro på mig eller tro att jag ljuger.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#465843 Tror personligen inte att det spelar någon roll om det är Holmen, Södra eller Sydved du säljer eller förhandlar med.
Ingen av dessa aktörer jobbar för annat än sitt eget bästa ( detta gör för övrigt även alla privata aktörer), desto billigare de kan köpa in sin råvara desto bättre för dem. Hur det sedan går för leverantören skiter de högaktningsfullt i.
Ibland är det lönsamt med rationalisering ibland inte, dock har vi på golvet svårt att hindra utvecklingen.
Idag är det ekonomerna på företagen som bestämmer strategin - i förlängningen medlemmarna eller aktieägarna.
För övrigt har Södra aldrig tjänat några pengar på att sönderdela timmer, de gör sina vinster på att i stället koka virket.
Har svårt att förstå skogsägare som säljer timmer till Södra, deras prislista är åt helvete för dålig, hjälps visserligen upp lite med efterlikviden men det är Södra som håller ned prisbilden.
Hur tror ni prisbilden varit på massaved och sågspånen (avfallet från sågarna) om inte Södra funnits, tror inte att varken Sydved eller Holmen betalt bättre än vad de i dag gör :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Hema  
#465859
RickardMelkersson skrev:
Hema skrev:Politikerna och EU som gynnar stordrift och gör det svårare o svårare att bo på landet. Där har vi en hel del av Norge att lära.


Ändå så påstår Södra att de vill verka för en levande landsbygd.


Påstår Arla med. Köper numera endast deras eko-bregott, annars håller jag mig ifrån dem.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#466517
Tåndemåla skrev:Kan också vara så att de vill ha kvar de då de ligger mellan två andra södra industrier som är inom 15 km! Trivselhus i Korsberga och Landsbro! Bara en tanke!


Ja, oerhört märkligt att de inte beaktade det perspektivet.
Kan som en sidonot också säga att Södra lovade att mellan 15 - 20 personer av oss 66 som varslades i Ramkvilla skulle få börja jobba på Trivselhus. Men det är bara 2 personer som har börjat jobba där, och det var inte Södra som hjälpte dom dit utan det jobbet fick dom genom att söka själva.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#466518
T Landström skrev:Jag vet detta kanske en konspirationsteori...men tycker mig se det inom andra områden i samhället...och jag har ju min syn på Södra...och tycker inte en skogsägarförening ska äga industrier...men det är ju min syn på det hela...

Men det jag tänker när jag läser om Södra här på forumet är att det med sina bra priser och nedläggningar av sågverk försöker konkurrera övriga aktörer och försöker bli ensamma på marknaden...och kommer i slutänden inte gynna skogsägarna då jag tror att priserna kommer att sjunka...


Massamarknaden har dom i princip monopol på i södra Sverige, men sågverk är Södra notoriskt ineffektiva på att driva jämfört med exempelvis VIDA, ATA och Ingarp. Grejen är ju dock den att sågverken genererar cellulosaflis, vilket i sin tur ger ytterligare råvara till deras lönsamma massabruk.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#466520
jannee skrev:Tror personligen inte att det spelar någon roll om det är Holmen, Södra eller Sydved du säljer eller förhandlar med.
Ingen av dessa aktörer jobbar för annat än sitt eget bästa ( detta gör för övrigt även alla privata aktörer), desto billigare de kan köpa in sin råvara desto bättre för dem. Hur det sedan går för leverantören skiter de högaktningsfullt i.
Ibland är det lönsamt med rationalisering ibland inte, dock har vi på golvet svårt att hindra utvecklingen.
Idag är det ekonomerna på företagen som bestämmer strategin - i förlängningen medlemmarna eller aktieägarna.
För övrigt har Södra aldrig tjänat några pengar på att sönderdela timmer, de gör sina vinster på att i stället koka virket.
Har svårt att förstå skogsägare som säljer timmer till Södra, deras prislista är åt helvete för dålig, hjälps visserligen upp lite med efterlikviden men det är Södra som håller ned prisbilden.
Hur tror ni prisbilden varit på massaved och sågspånen (avfallet från sågarna) om inte Södra funnits, tror inte att varken Sydved eller Holmen betalt bättre än vad de i dag gör :mrgreen:


Förstår vad du säger och håller med dig i det mesta, även om jag menar att Davids kamp mot Goliat ska utkämpas även om förutsättningarna ser dystra ut.

Kvarstår dock ett faktum; Södra är en skogsägarförening till skillnad från övriga aktörer. Detta gör att de rovkapitalister som sitter i Södras styrelse har blottlagt en akilleshäl som de, om gjort karriär inom andra skogskoncerner, hade sluppit. Att de har försökt att tysta ner mig är enligt mig ett tecken på att de är rädda för medlemmarnas åsikter, alltså de medlemmar som inte sitter i styrelserummet.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

RickardMelkersson  
#466521
Hema skrev:
RickardMelkersson skrev:
Hema skrev:Politikerna och EU som gynnar stordrift och gör det svårare o svårare att bo på landet. Där har vi en hel del av Norge att lära.


Ändå så påstår Södra att de vill verka för en levande landsbygd.


Påstår Arla med. Köper numera endast deras eko-bregott, annars håller jag mig ifrån dem.


Kan inte så mycket om Arla men har förstått att de på många sätt är jordbrukets motsvarighet till Södra.
Lite dramatiskt skulle jag vilja likna ekonomiska föreningar av Södras slag med kommunismen; grundtanken är god, men i praktiken lever man inte upp till sina fina ideal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).