Skogsmiljö och Trädlära

Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

45 inlägg 21150 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

isteskog  
#415646 Oj f-n!..... Jag som snittat minst 15 ha de senaste 5 åren ....... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Älgfoderodlare  
#415682
hlb skrev:Killarna på SFO kanske köper en röjsåg, röjer 5 Ha varje år. För varje röjt Ha ökar tillväxten med kanske 2 m3sk per år. Varje m3sk tillväxtökning sänker 1,3 ton koldioxid.
På en tioårsperiod sänker alltså första årets röjning 5x2x1,3x10=130 ton koldioxid. Han hinner inte heller åka till Thailand med frun och då sparar han dessutom 9 ton på flygresan.
Detta medan stadsborna flyger på semester men inte räknar utrikesresor i sina utsläpp-
Allt detta medan vattnet stiger i Bangladesh.


Nu blev det väl lite fel med att både räkna med de 2 m3 sk tillväxt OCH de 1,3 tonen med CO2 inlagring. Det var väl bara hur mycket CO2 som tillväxten binder som uträkningen gällde. Vilket blir då på 10 år hälften, d.v.s 65 ton.

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Älgfoderodlare  
#415684 Var det nu ur miljösynpunkt man skulle vilja räkna, så tänkt hur mycket mer CO2 som hade blivit bundet under dessa första 5 år, om ALLA träd hade fått stå kvar. Under nästa 5 års period hade tillväxten ökat ännu mer, resulterande i ännu mer CO2 bort ur vår luft.
Det hade ju kunnat vara ett mått på hur man är beredd att medverka i miljöarbetet. Om varje markägare med växande ungskog, lät bli att röja eller första gallra 1 ha av sina marker till fördel för ökad tillväxt o CO2 inlagring på de antal träd som finns på denna ha, under låt säga 5 år. Så hade man tagit bort hälften av alla träd vid röjningen, då hade 2:an kunnat vara kvar i räkne exemplet som tidigare. Och man hade fått de först nämnda 130 tonen inlagrad CO2, men utlagt på 5 markägare istället. Vi är ju så duktiga att bidra till saker o ting. Vi köper rosa band för att stödja Cancerforskning etc. Här skulle det ju inte ens vara något man ger bort eller förlorar i värde på att göra. Och ändå skulle vi alla bli vinnare ! Jag gör det redan !

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

hlb  
#415696 Tillväxten blir 2m3sk större följande 10 åren efter röjning eller gallring. Vi har små oröjda och ogallrade område i skogsbruksplanen att jämföra med. Kunde stadsborna betala isteskog för att sänker deras veganfisar vore det väl förträffligt. Jodå, veganer fiser mer, fråga kossorna.

Avatar Fallback

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

isteskog  
#415700 =)) =)) hlb....... det vore något det. Ett antal tusenlappar/ha för veganfisarna .... :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415703
hlb skrev:Tillväxten blir 2m3sk större följande 10 åren efter röjning eller gallring. Vi har små oröjda och ogallrade område i skogsbruksplanen att jämföra med. Kunde stadsborna betala isteskog för att sänker deras veganfisar vore det väl förträffligt. Jodå, veganer fiser mer, fråga kossorna.


Tillväxten ökar men volymen minskar. Mest volym torde finnas i orörd skog precis innan självgallringen sätter in.

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

hlb  
#415707 Koldioxidupptaget är 1.3 ton per m3sk tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Älgfoderodlare  
#415708 -Ja, ursäkta nu såg jag det. Jag läste lite för gent o antog att de 1,3 ton CO2 gällde på hela tillväxten o inte på varje m3.

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Älgfoderodlare  
#415711
Palms skrev:
hlb skrev:Tillväxten blir 2m3sk större följande 10 åren efter röjning eller gallring. Vi har små oröjda och ogallrade område i skogsbruksplanen att jämföra med. Kunde stadsborna betala isteskog för att sänker deras veganfisar vore det väl förträffligt. Jodå, veganer fiser mer, fråga kossorna.


Tillväxten ökar men volymen minskar. Mest volym torde finnas i orörd skog precis innan självgallringen sätter in.


Skillnaden är ju också att tillväxten, även om den är mindre i diam. än i gallrade bestånd. Är den lika fullt exponentiell på hela den stående volymen genom en större del av tillväxttiden.
Medans de som gallrar, förlorar volym och måste därmed först bygga upp densamma på kvarvarande träd, av volymen man hade före gallringen. Innan man kan börja prata om total volymtillväxt igen. I ogallrat fortsätter som oftast den expo. tillväxten likartat över tid på de största träden i beståndet. Men även för beståndet som helhet.

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Fredrik Reuter  
#466389 Ja, då var det dags igen. 2 augusti 2017 är Overshoot day 2017. Vi människor har idag alltså enligt WWF bränt förrådet av förnybara resurser för hela 2017.

http://news.cision.com/se/varldsnaturfo ... i,c2321010

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Hema  
#466407 Verkar som om vi tappar ca en vecka för var år.. Med linjär kurva/linje, så skulle vi om 30år redan i Januari förbrukat den årliga tillväxten.

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466409 Snarare är det väl någon dag per år som vi tappar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Fredrik Reuter  
#466411 Så här ser det ut i ett diagram.
Om man ska gå på dessa siffror så bröt vi den magiska gränsen med hushållning med ett jordklot ca 1970.

Bild


Det verkar också varit en mycket starkare ökning med start runt 2010.

2 augusti 2017

3 augusti 2016

4 augusti 2015

4 augusti 2014

5 augusti 2013

6 augusti, 2012

5 augusti 2011

23 september 2001

11 oktober 1991

12 november 1981

21 december 1971

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Hema  
#466412 Ptja, jag gick på Fredriks första inlägg och detta:
Fredrik Reuter - Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...
Fredrik Reuter skrev:Idag, 8 augusti 2016 är overshoot day 2016. Ifjol var det 14 augusti, så ska vi tro på Världsnaturfonden så minskar vi årligen jordens resurser med 6 dagar på ett år. Det är en negativ trend alltså.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/i-a ... idigt-igen


Men nu helt plötsligt verkar det som om det senaste diagramet inte stämmer överrens. Bra jobbat av någon..

Användarvisningsbild

Re: Vi lever som om vi hade 4 planeter, snart...

Fredrik Reuter  
#466414 Ja, jag reagerade på detta själv i morse när jag hittade länken.
Det rimmar inte, kanske fonden reviderat datan?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).