Gallring

Gallringsdagarna 2017

600 inlägg 182961 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#466294
svampbob skrev:Det är dåligt med uppsnack inför årets gallringsdagar.

Själv har jag nu börjat kolla på hotell i Borlänge och funderar på att ta två nätter.

Bra du hämtade fram det, @svampbob :-bd

Har tänkt på det de sensta dagarna att det inte har varit något om det på länge.
Jag kommer, och jag har med tält, så jag hoppas det blir någon sorts camp där.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#466295 Det kommer lite ny info nu alldeles strax. Sajten är också under uppdatering så det ska finnas korrekt information där innan veckan är slut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#466297 Det har gått lite tid sedan vi la upp någon information om Gallringsdagarna 2017 men nu börjar det bli lite fastare former på årets upplaga. Här kommer en uppdatering:

Vi beslutade tidigt att vi i år ville flytta Gallringsdagarna upp i Svealand för att få lite variation i förutsättningar och utförande. Och för att nå ut till skogsägare och entreprenörer i den här delen av landet. Efter kontakt med flera potentiella markvärdar och besök i många olika gallringsbestånd under våren fastnade vi för att i år låna ett område av Stora Enso/Bergivk Skog i södra Dalarna. Vi tittade först på ett relativt stort gallringsbestånd utanför Silvberg söder om Borlänge. Här fanns definitivt en hel del bra gallringsskog men hur vi än vände och vred på planeringen så var det svårt att få ihop en bra ”slinga” och layout på området utan att gångavståndet blev för långt och det krävdes också relativt omfattande mark- och vägbyggnation för att få till både tillgänglighet och montrar.

Därför blev lättnaden stor när StoraEnso hittade ett bättre alternativ lite längre söderut, ner mot Ludvikahållet intill sjön Rämen i närheten av Grangärde. Jag och Fredrik gick igenom det här området i början av juli och konstaterade att vi här kan få till en mycket bra slinga i bra skog och där många företag får plats. Här finns möjlighet att visa gallring under varierande förutsättningar vad gäller terräng, trädslag och medelstam.

Arbetet är redan i gång för att göra i ordning ett område som ska rymma 12-15 olika jämförelseytor och ca 30-40 företag som kommer att delta med montrar och demo i varierande grad.

Intressant terräng och många kulturlämningar
Området består av knappt 30-årig gallringsskog och det kan kort beskrivas som välröjt, talldominerat, kuperat i varierande grad samt på vissa ställen lite blockigt. Det går att visa gallring i både tall, gran och i lövblandskog och det finns områden med varierande medelstam. I området kommer att tas stor hänsyn till befintliga kulturlämningar som finns. Typiska för den här regionen och dess gruvhistorik.
För Skogsforum-medlemmar som vill campa finns fina möjligheter intill sjön Rämen och vi kommer att avlysa ett litet område speciellt för er.

Finliret börjar nu i augusti
Det som händer härnäst nu är att vi tillsammans med StoraEnso och lokala entreprenörer gör i ordning de utrymmen och vägar som behövs. Det handlar om lite huggningsjobb, ett vägbygge samt buskröjning för parkering och montrar. Lite längre fram i augusti börjar vi planera upp montrar, demoytor och jämförelseceller mer i detalj. Hittills har intresset från företagen varit stort så vi räknar med att vi får lika många eller fler som deltar jämfört med Gallringsdagarna 2016 i Tidaholm. Vi hoppas också kunna göra en ”serie” jämförelseytor där samma maskin och förare får gallra minst tre olika ytor med varierande förutsättningar (medelstam, lövinblandning, terräng) för att se hur det slår i utfallet.

Området ligger i Ludvika kommun men det går att bo i Borlänge också för den som vill. Här finns en enkel lista över boenden av olika karaktär som ligger inom rimligt avstånd:


Grangärde Gästis, Grangärde, 12 km

Ateljé Vävglädje B&B, Sunnansjö, 17 km

Morhagen Fädbohotell, Sunnansjö, 17 km

Ludvika Stadshotell, Ludvika, 24 km

Lottas Krog B&B, Smedjebacken, 29 km

Hotell Kupolen, Borlänge, 32 km

Best Western Gustaf Wasa, Borlänge, 33 km

Scandic Borlänge, Borlänge, 33 km

First Hotel Brage, Borlänge, 33 km

Quality Hotel Galaxen, Borlänge, 33 km

STF Borlänge Vandrarhem och turistlägenheter, Borlänge, 33 km

Barken Konferens & hotell, Smedjebacken, 38 km

Säters Stadshotell, Säter, 41 km
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 01 aug 2017, 16:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#466300 Lovar bra, Torbjörn :-bd

Senn hoppas jag att jag kan få ge en hand om ni behöver.
Någon ska väl holla koll på dom som kommer eller plocka sopor :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#466302 Vi räknar med dig Jens! Vi behöver precis som i fjol hjälp med en del praktikaliteter och vi ordnar plats för både camping och lägereld för er som vill vara med :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466305 Jag bor ju hyfsat nära så för dig som är långväga är det bara att höra av sig om du vill veta/få hjälp med något. Jag gör vad jag kan! [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#466306 Kul att många är intresserade av att hjälpa till! Vi fick även kontakt med en del "Dala-medlemmar" under Elmia Wood som vill var amed. Vi kan göra som inför Elmia Wood. Att ni som är intresserade av att hjälpa till, framför allt under själva Gallringsdagarna (entréfunktionärer, skylta upp jämförelseytor och div annat), kan skicka ett pm till mig så lägger jag upp en planeringslista. Det här ska bli kul! \:d/ \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#466324 Nu är en kompletterande väg upphuggen på området för Gallringsdagarna 2017 så vi tillsammans med befintliga vägar får ihop en bra rundslinga genom fin gallringsskog.
Återstår lite grävarjobb och några lass grus. Sen kan vi börja detaljplanera jämförelseceller, demoområden och montrar. Tur att semestern snart är slut[emoji3][emoji3]


IMG_2589.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

sundelius  
#466332
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:Det är dåligt med uppsnack inför årets gallringsdagar.

Själv har jag nu börjat kolla på hotell i Borlänge och funderar på att ta två nätter.

Bra du hämtade fram det, @svampbob :-bd

Har tänkt på det de sensta dagarna att det inte har varit något om det på länge.
Jag kommer, och jag har med tält, så jag hoppas det blir någon sorts camp där.

Vafalls Jens, har du redan tröttnat på mig :((
Jag som ordnat ett annat tält som nog håller för lite regn istället för att suga upp det som var fallet på Elmia :lol:

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

80-90  
#466348 Vilket datum är det ??

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Bison  
#466350 29-30/9

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

svampbob  
#466357 Det blev en väldig aktivitet här efter att jag väckte tråden och Torbjörn rusade ut och högg upp en väg på kvällskvisten. Undrar om tio skördare skulle hänga med i hans tempo?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#466368
sundelius skrev:Vafalls Jens, har du redan tröttnat på mig :((
Jag som ordnat ett annat tält som nog håller för lite regn istället för att suga upp det som var fallet på Elmia :lol:

Tröttnat på dig, @sundelius :-o

Överhuvudtaget inte, men tält får man ju aldrig för många
av, och tidvis får man dom upp ochså. :d

Så du planerar slå dig med till Dalarna 🤗

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#466374
svampbob skrev:Det blev en väldig aktivitet här efter att jag väckte tråden och Torbjörn rusade ut och högg upp en väg på kvällskvisten. Undrar om tio skördare skulle hänga med i hans tempo?


Ja, ibland faller det sig väl med timingen! Det är väl så att det börjar röra sig nu efter semestern och StoraEnso hade en skördarentreprenör som var i närheten redan i em. 300m väggata i gallringsskog tar inte lång tid med en stor skördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

svampbob  
#466381
Torbjörn Johnsen skrev:
svampbob skrev:Det blev en väldig aktivitet här efter att jag väckte tråden och Torbjörn rusade ut och högg upp en väg på kvällskvisten. Undrar om tio skördare skulle hänga med i hans tempo?


Ja, ibland faller det sig väl med timingen! Det är väl så att det börjar röra sig nu efter semestern och StoraEnso hade en skördarentreprenör som var i närheten redan i em. 300m väggata i gallringsskog tar inte lång tid med en stor skördare.


Det blev sämre med timningen för mig direkt när jag nämnde för hon där hemma om Gallringsdagarna i Borlänge så bokade hon hotell så idag får hon boka om till Ludvika :-o

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).