Motorsåg och handhållet

Quickstop - erfarenheter

28 inlägg 7796 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Nonkan  
#466223 Stihl har ju sin nöjd kund-garanti, så det är ju ingen stor grej att köpa hem och testa några dagar. Är du inte nöjd är det ju bara att fylla i en liten rapport om varför och få pengarna tillbaka eller testa annan modell.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

QuickStop - våra erfarenheter med MS 362 C-Q

traktorz  
#466224 Värmehandtag är för oss ett måste på en 50cc-såg som används frekvent i ur och skur, samt vintertid med snö.

Pålästa inför motorsågskörkorten, så prioriterade vi säkerhet och därför blev det en såg med Quick-Stop. Uppskattar därmed att kedjan inte rör på sig, förrän man högerhandsgreppar sågen. Den mekaniska högerhandsbromsen fungerar i de flesta fall utmärkt, och är ett värdefullt extra skydd för användaren. Men kan också upplevas som aningen tungrodd och trögarbetad speciellt vid kvistjobb.

Lätt att fila kedjan med sågen i skruvstädet, ty man behöver inte explicit slå till kedjebromsen för att få en stum kedja på en såg med Quick-Stop.

Till nackdel med Quick-Stop skall sägas att kedjan frusit fast under natten ett antal gånger för oss, samt att man måste vara mer noga med att rengöra runt kopplingen även sommartid, för att slippa driftproblem. Frånsett rengöringsbehoven, så har QuickStop fungerat utmärkt de fem åren vi haft sågen.

I retrospektiv, så ångrar vi ibland att vi inte valde VW-modellen med värme, istället för den mekaniska varianten med Quick-Stop.

Ref:
Stihl MS 362

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - Bra förklarat!

traktorz  
#466227
Nonkan skrev:Det är mekaniskt och bygger på att bromsen alltid ligger på fjäderbelastad och man släpper bromsen genom att greppa om bakre handtaget.

Gasspärren är betydligt större och löper längs större delen av handtaget på ovansidan, så körtekniken blir lite annorlunda då det är trögare än en standardgasspärr. Men håller i princip nere spärren med handflatan.. Värmeelementet för hantagsvärme får inte plats.

Noterbart är att bromsband och kopplingstrumma är kraftigare, så det håller väldigt bra. Likt annan säkerhetsutrustning är det väl utprovat och dimensionerat i överkant, får ju inte gå sönder hur som helst..


Bra förklarat!

Kan förstå att kombon med handtagsvärme i högerhandtaget skulle kräva en annan och dyrare lösning, än den som är brukligt i andra modeller.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

JensSkoog  
#466253
källefall8 skrev:När man känner på det lite i affären är det en sak men jag vill köra ett pass i skogen innan man vet hur det fungerar å då fick jag ingen bra erfarenhet av Quick stop. Trio brake däremot märks inte när man kört ngr dagar. Nu pratar jag om hur det är att använda och hur det känns i arbete. Tekniskt fungerar det säkert utmärkt.

Holler med till 100% i att man måste erfara hur det funkar över tid i arbetet.

Senn är vi jo olika, så det viktigaste är ju att man hittar något som man gillar och som funkar för en själv.

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Nonkan  
#466283
Mange skrev:Det där med att det inte får plats kan inte stämma. Det går ju o få till om man vill och behovet finns.
Man kunde gjuta/smälta in tråd i övre del av handtag tex. det borde gå på nåt vis om man nu är duktig på att tänka till.


Det är klart att det går. Det jag menade var mer att det finns inte plats för en vettig kostnad. Efterfrågan är trots allt ganska liten på kedjebromsen och kombinationen med värme ännu mindre.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466288
Nonkan skrev:
Mange skrev:Det där med att det inte får plats kan inte stämma. Det går ju o få till om man vill och behovet finns.
Man kunde gjuta/smälta in tråd i övre del av handtag tex. det borde gå på nåt vis om man nu är duktig på att tänka till.


Det är klart att det går. Det jag menade var mer att det finns inte plats för en vettig kostnad. Efterfrågan är trots allt ganska liten på kedjebromsen och kombinationen med värme ännu mindre.

Hade kombinationen funnits, så hade nog efterfrågan på quickstop varit större...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466310 Tittar man på värmeplattorna till andra såg är det bara en tunn film som limmas på eller en tunn tråd som smälts in i plasten. Inte så våldsamt dyr process...
Båge med värme, generator och svänghjul finns ju redan så då är det bara knappen kvar.. Inte heller särskilt dyr.
Kan inte tänka mig nåt som gör att kostnaderna för detta system i denna såg skulle springa iväg mer än på nån annan.

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Tosca  
#750891 @Mange, @Nonkan, vet ni vilka sågar det går att få med Quickstop, gärna en lättare modell än 251 om det finns?

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Williamm  
#750904
Tosca skrev:@Mange, @Nonkan, vet ni vilka sågar det går att få med Quickstop, gärna en lättare modell än 251 om det finns?

Hej!

251 var stihls lättaste m,ed Q-stop. Men de har slutat med de nu.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750916 Antaf du menar den senare varianten so sköts med gasspärren?
Jag har dålig koll på vilka modeller det fanns/finns med.

Tycker triobrake är bättre system som borde funnits på alla såc onder 60cc.

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Nonkan  
#750986 Osäker på om quickstopp finns kvar öht på svenska marknaden.

Bytt jobb så har lite mindre koll på Stihl nuförtiden..

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Tosca  
#750987 Ja, just för rensning av dikeskanter och även underröjning där man vill lägga ihop det man sågar är det mycket värt att kunna ta stammen med båda händer medan den fortfarande står upp.
Vi använder det till flisved, så det behöver inte kvistas, bara läggas ihop direkt.
Jag får lov att fråga lokale återförsäljaren, men det låter inte hoppfullt om det Williamm säger stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Eddie261  
#802331 Jag har haft min 261 med Quickstep sedan 2008 och det var lite ovant i början att använda den. Men efter några timmars sågade började jag uppskatta den. Den stora fördelen var vid förflyttning mellan sågställen, behöver ej slå till kastskyddet, när du släpper quickstop låser den kedjan ( kanske inte korrekt sätt att slippa slå till kastskyddet, men har funkat 100% för mig). Quickstop har funkat felfritt för mig sedan 2008. En underbar såg. Rekommenderas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).