Virkesmätning och Matrisfub

Höjdmätarkort? Eller vad är de?

11 inlägg 12678 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Kristian84  
#466286 I en av filmerna (farlig fritid) Så står två gubbar (världsmästarna) och ska fälla ett träd. Då har den ena ett sorts kort eller bricka som han sätter mot ögat och mäter höjden på trädet. Vad är de för mojäng, har den nått namn? Kan man beställa en sådan, om inte kan man tillverka en själv? Vad är de för mått man ska ha?
Som jag förstod de hela då ställer man sig i fällriktningen och mäter tills hela trädet får plats inom kortets markering, där personen står är den plats där toppen på trädet hamnar. Har sett en film på youtube där en tjej som ja tror tävlar i logging använder ett sådant instrument.
Hoppas nån har koll.



   TS
Avatar Fallback

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Palakangas  
#466299 Relaskop?

Användarvisningsbild

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Ola63  
#466303 Om du med rakt utsträckt arm tar en pinne i handen och lägger den längs armen så att änden når in till ditt öga( så att pinnen blir lika lång som avståndet mellan hand och öga). Sedan reser du upp pinnen vertikalt och ställer dig på det avstånd som pinnen och trädet är lika långa, där hamnar toppen.

Avatar Fallback

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466309 Från hand in i armhåla ska bli rätt med

Avatar Fallback

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Kristian84  
#466314 Ja så brukar ja göra, brukar ta brytjärnet. Men på filmen ser de ut som dom siktar med kortet och får ut längden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

T Landström  
#466316
Kristian84 skrev:Ja så brukar ja göra, brukar ta brytjärnet. Men på filmen ser de ut som dom siktar med kortet och får ut längden


Jag har ett sådant... Samma principen som en pinne...om det samma typ som jag har...

Avatar Fallback

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Kristian84  
#466318
T Landström skrev:
Kristian84 skrev:Ja så brukar ja göra, brukar ta brytjärnet. Men på filmen ser de ut som dom siktar med kortet och får ut längden


Jag har ett sådant... Samma principen som en pinne...om det samma typ som jag har...
sånt man sätter mot kinden och backar tills trädet får plats mellan klyckorna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Erre  
#466322 Jag fick "ludde" i julklapp för något år sen.

1501611511_screenshot_20170801-201716.png


Finns på skogma bla.


Här är "pinnen"
1501611518_screenshot_20170801-201729.png

Användarvisningsbild

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

T Landström  
#466323
Kristian84 skrev:
T Landström skrev:
Kristian84 skrev:Ja så brukar ja göra, brukar ta brytjärnet. Men på filmen ser de ut som dom siktar med kortet och får ut längden


Jag har ett sådant... Samma principen som en pinne...om det samma typ som jag har...
sånt man sätter mot kinden och backar tills trädet får plats mellan klyckorna?


Japp!

Avatar Fallback

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

Kristian84  
#466325 Funkar Ludde på samma sätt som med pinnen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Höjdmätarkort? Eller vad är de?

AKKAMAAN  
#466714 I princip funkar det på samma sätt....
Du syftar en 45-graders vinkel mellan topp och rot. Avståndet från ögat till trädet är lika med trädets höjd.
Matematiskt så är det geometrin av entriangel med en rät vinkel och 2st 45-gradiga vinklar. Det båda kateterna är då lika långa, dvs avstånd till trädet och trädhöjden

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).