Små skogsmaskiner och övriga maskiner

FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

26 inlägg 22303 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Fredrik Reuter  
#466083 Finska FinnBull släpper nu en 7 tons kombimaskin - FinnBull Combi. Genom att det är en kombimaskin så kan den både vara skotare och skördare och på ca 30 minuter byter man från skotare till skördare (eller omvänt) genom att bort lastbankar och byta ut skotargrip mot skördaraggregat av antingen Nisula 325H/425H, Keto Forst Xtreme eller JOBO ST75C.

1501443333_finnbull-combi-skotare.jpg


Till skillnad från FinnBull miniskotare så lastar denna skogsmaskin som skotare 7 ton och har en egenvikt på 9 ton (inkl slirskydd).
FinnBull Combi drivs av en diesel från Perkins. Troligtvis 854F-E34T, en fyrcylindring diesel på 55kw (74 hk) som är förberedd för att klara Tier4 emissionskrav. Vikten på denna motor är 275 kg.

Maskinen är sexhjulig (6WD) och drivningen sker genom sex hydrauliska hjulmotorer från BlackBruin som totalt ger en dragkraft på 95 kN.

Hytten är en snurrhytt som är testad enligt ROPS, OPS and FOPS.
Maskinen är 2,4 meter bred och kan fås med hjulstorlekar om 600/55-26.5 eller 710/45-26.5 fram och 500/45-22.5 eller 550/45-22.5 bak på boggien.

Arbetshydrauliken ger max 140 l/min upp till 200 bar. Kranarna kommer från Palms och har en standard räckvidd på 7,2 meter men kan fås med 8,5 m kran som option.

Listpriset sätter FinnBull till €128.000 som skotare (i Finland) och vill man ha ett Keto Forst skördaraggregat till så får man lägga till €24.000 för detta.

Det är ganska spännande att det börjar surra och pysa i skotarklassen som lastar runt 7 ton. Det visar troligtvis på att efterfrågan finns. Vad tror du om denna skogsmaskin? Eller för den delen en skotare i 7 tonsklassen?



   TS
Avatar Fallback

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

bgl  
#466098 Huva vilken design av fronten, nästan så att nya Audi A8 får konkurrens!
Allvarligt, inte bara Malwa som sätter framaxeln längre fram och hytten bakom framhjulen. Uppfinningar går igen, liknar mest en Hemek 958E. Om det är framgångsrikt får Malwaförarna här på forumet bestämma.
Men den låga fronten sitter nog vridleden i midjan framför styrleden. Som alltid är hjulmotorer en svag punkt när timmarna förhoppningsvis tickar. Grundfrågan är om denna maskinstorlek kan försvara sig ekonomiskt. Den är trots allt bara en dryg decimeter smalare än t.ex. Rottne F10!

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466207
Bild

Kul grej!
Men om man har en New Holland T4 med skogshytt, driven vagn och lång kran
så är den ju smalare, lättare, snabbare och billigare plus att den kan användas till annat.
Så jag skulle vilja se en prestationsjämförelse, gärna nån sorts parallellrace där båda
kör samma bana och ska ha ut en viss mängd skog på snabbaste tid.
Sen kan var och en bedöma om tidsskillnaden är värd prisskillnaden.

Avatar Fallback

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466210 En maskin som lastar mindre än den väger får underkänt i mina ögon.
Denna maskinen lastar 1.5 ton mer än Malwa men väger mer än 3 ton mer.
Med en totalvikt på 16 ton så tror jag 74 hk är för lite. Tror den behöver över 100 hk.
Jämfört med Malwa som har en hydraulmotor istället för hjulmotorer så har denna maskinen mycket större förluster i drivlinan vilket kommer ta ut sin rätt.

Håller för övrigt med bgl om att den är för bred. Sett gallringsgatorna efter en storm där Rottnes F10 har gått, ingen trevlig syn!

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

stegmaster  
#466216 @slurfi
Om man tar priset på en vagn som liknar bakdelen på en Finnbull, altså en 4wd vagn med bb5 motorar 8,5m kran och minspaker, ca 650,000(eller ca 70,000€). (Kesla 102ND 4wd med 304t kran och minspaker, och 130l/min LS pump)
Och hur mycket ny skogsombygd traktor får man förr ca 600,000kr(eller ca 65,000€)????

Blir vel minst samma priset om man ska köpa nya grejor.
Beror ju givetvis på vilken traktor man köper, men en NH4 nånting er vel en liten/enkel traktor??
Tar man en mer normalstor traktor, så drar det fort iväg mer en 600,000kr skulle jag tro.

Fördeler med Finnbull er att den inte har stödben.
Fördelen med traktor/vagn er vel i första hand allsidigheten, och fart langs väg, samt att den laster några tonn mer.
Sen känns det något tryggare för framtiden att köpa kända traktormärken och vagner, enn en Finnbull som kanske bare kommer tillverkas i några få titalls eks.

Men håller med om att det skulle vore roligt att se båda dessa fordonstyper i et test.

En kort film av denna Finnbull som skördare.


Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466220
Bild

Bild


https://www.blocket.se/varmland/New_Hol ... w=3&last=1
New Holland T4,85 Skogsutrustad + Lastare
562 500:-
450 000:- ex. moms
NH T4,85 med trima x36, lastdämpning o 3dje funkt.
Utrustad för skogen med bukplåtar, lampskydd. grenavvisare,
vändbar förarplats.
85Hk, 24x24 kopplingsfri fram/back, ac, 3 dubbelv tipputtag, Hjul 16,9-34 , 13,6-24.
Ny traktor för omg lev

Pris utan lastare 450000:-+moms
Pris med lastare o skog 525000:+moms

Prisa Gud!
Här kommer skatteåterbäringen!
Nästan iaf, här är en 85hk New Holland T4 med frontlastare och skogshytt.
Lite tillbehör till den så kommer man nog upp till 600+K, kanske Supersteer framaxel vore nåt?
Enkel är nog ingen modern traktor, men givetvis hade man kunnat välja en T5 fullsmetad med godis
om det känns viktigt.
Det vad som krävs är såklart en ärlig tävling innan jag blir helt övertygad.

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

stegmaster  
#466231 Visst en tävling vore kul, men då kanske med en traktor med nån typ av twin track eller spakstyrning/körning för att riktig forsöka komma ikapp med skotaren, men tror hur som helst att det inte skulle skilja så mycket tidsmässig, even om man får vända rundt sitsen för att köra.
Det viktigaste er trots alt en riktig van förare, som er snabb på alla momenten.
Det har ju snakkats mycket om detta med traktor/vagn vs skotare i div, tråder under åren, så hadde vore riktig kul om man nångång kunne göra et lite test i et normalt bestånd, så kanske denna frågan delvis kunne besvaras åtminatone, och hur stor skillnanden isåfall er.

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466238 Exactamundo

Avatar Fallback

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

plutten  
#466242 Kanske något för Gallringsdagarna?

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Torbjörn Johnsen  
#466251 Absolut! Vi försöker få med dem:-)

Avatar Fallback

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466260
Slurfi skrev:
Bild

Bild


https://www.blocket.se/varmland/New_Hol ... w=3&last=1
New Holland T4,85 Skogsutrustad + Lastare
562 500:-
450 000:- ex. moms
NH T4,85 med trima x36, lastdämpning o 3dje funkt.
Utrustad för skogen med bukplåtar, lampskydd. grenavvisare,
vändbar förarplats.
85Hk, 24x24 kopplingsfri fram/back, ac, 3 dubbelv tipputtag, Hjul 16,9-34 , 13,6-24.
Ny traktor för omg lev

Pris utan lastare 450000:-+moms
Pris med lastare o skog 525000:+moms

Prisa Gud!
Här kommer skatteåterbäringen!
Nästan iaf, här är en 85hk New Holland T4 med frontlastare och skogshytt.
Lite tillbehör till den så kommer man nog upp till 600+K, kanske Supersteer framaxel vore nåt?
Enkel är nog ingen modern traktor, men givetvis hade man kunnat välja en T5 fullsmetad med godis
om det känns viktigt.
Det vad som krävs är såklart en ärlig tävling innan jag blir helt övertygad.

Vändbar förarplats, innebär de fullt körbar i de bakre läget?
Har sett att de skrivits så ibland när bara stolen är vändbar....

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

stegmaster  
#466272
gnisten83 skrev:Vändbar förarplats, innebär de fullt körbar i de bakre läget?
Har sett att de skrivits så ibland när bara stolen är vändbar....


Nä, det gör det nog inte, det nog endast snurrbar sits som menas.
Ser jag på alla annonser som finns på valtra här i Norge, så skriver alla (båda ÅF och private) "vändbar förarplats", men det er ju maks 2% av dessa traktorer som har twin track.


Annars har jag nu kollat en del videoer av Malwa, Novotny, m, flere som har maskiner i denna ca 7t klassen, och inte kan jag se att det skulle skilja nåt på krankörningen på dessa vs en riktig traktor med proffisig skogsvagn,
Det er flytten och köringavstandet som evt, kommer skilja, tror jag.
Men det er ju en interessant fråga detta, för har man redan en bra traktor, så får man ju en rett proffsig skogsvagn til ca halva priset av en Finnbull och ca 1/3 pris av en malwa.

Användarvisningsbild

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Traktordave  
#466282
Slurfi skrev:[img]http://h24-original.s3.amazonaws.com/158051
Så jag skulle vilja se en prestationsjämförelse, gärna nån sorts parallellrace där båda
kör samma bana och ska ha ut en viss mängd skog på snabbaste tid.
Sen kan var och en bedöma om tidsskillnaden är värd prisskillnaden.


Finns inte denna jämförelse från senaste gallringsdagarna? Malwa och Vimek var ju med men minns inte om det fanns ngn traktor med bra skogsvagn som skotade?

Avatar Fallback

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466287 Jo Hypro och en mohedavagn från Lantmännen.

Om traktorn inte är fullt körbar baklänges är de ganska meningslöst att göra en jämförelse mot finn bull.
Köra heltid så blir inte bra för ergonomin, de haltar även med twin trac

Avatar Fallback

Re: FinnBull Combi, 7 tons kombiskotare med snurrhytt

Jim_90  
#466291 Vad jag tycker om effektivitet skotare kontra traktor med vagn

Backa med skotare är bättre. Men vagnstyrning och van chauför så finns ingen skillnad.

Kranföring med skotare eller traktor beror ju på vad man har. Malwa använder ju cranab kran som man också kan ha på en vagn som jämförelse. Och samma ventilbord går också så där går det ju inte att säga ena är bättre en den andra. Har man råd att fundera på en skotare så finns det nog liten budjet för att köpa lite proffsigare vagn också.

Vid körning går skotaren lite snabbare som 8hjuling men vid 6hjulig så är traktor/skotare likvärdiga pga att ingen vill ju flyga runt i hytten som en galen blåräv i bur å inte heller vill man köra sönder grejjerna.

Traktorekipaget är något längre så vid kurvor kanske skotare vinner lite men även där är det ju lite personligt vad man hanterar bättre.

Så min slutsats (repeterar min slutsats) är att merkostnaden för en skotare inte är fösvarsbart mot traktor för att vara snabbare vid förflyttning mellan virkeshögarna i skogen. För i mitt tycke är det där den vinner men man kan ju ha twintrack också.
Jag backar sällan in i våra skiften nån längre sträcka så ska många timmar backande att köra lös maskinen.

För 128 000€ får jag en splitterny valtra a93 omyggd av nisula till skördare inklusive en bra vagn att ha efter vid skotning så när jag vinner på lotto så köper jag nog hällre det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).