Jakt och Fiske

1 Augusti. Nu börjas det !

13 inlägg 9149 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1 Augusti. Nu börjas det !

husqvarna_med_sthil  
#466144 Inatt klockan 24:00 blir grävlingen lovlig och jag tänkte allt gå ut med vovven inatt då han älskar att ställa grävlingen samt att vi har dem överallt i mängd. Tror också det är bra träning för vovven inför älgjakten. Sedan kan man vaka en räv kvällen därpå och samtidigt nypa sig en ringduva eller två innan man släpper vovven igen för en ny kamp med Grimbart. Kommer förmodligen nöja mig med grävlingen och någon enstaka kväll på duvsträcket trots allt.

Nån fler som känner stor glädje inför 1 Augusti ?



   TS
Avatar Fallback

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

stektlök  
#466174 Japp !
Grävling å räv. Å nån morgon/förmiddag på duvorna. Har dock ingen hund till grävlingarna
Fin tid aug sep å okt :-BD

Avatar Fallback

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466187 Grävling får väl bara jagas med hund som enbart jagar grävling från 1 aug. Annars gäller väl 21 aug??

Användarvisningsbild

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

T Landström  
#466203
just_det skrev:Grävling får väl bara jagas med hund som enbart jagar grävling från 1 aug. Annars gäller väl 21 aug??


Stämmer bra det...

Avatar Fallback

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

husqvarna_med_sthil  
#466240 Blev en grävling inatt och en som jag fick lämna i grytet då jag inte kom åt den, den får vi ta en ny fight med framöver. Dom är förjädra fina och fettet gör jag impregnering av, ska blandas med näverolja. Ifjol hade jag iväg några skinn till en medlem i nån medeltidsförening men dessa tänkte jag lämna på beredning åt mig själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

halvproffs  
#466241
T Landström skrev:
just_det skrev:Grävling får väl bara jagas med hund som enbart jagar grävling från 1 aug. Annars gäller väl 21 aug??


Stämmer bra det...


Har jag aldrig hört. Var står det någonstans i jaktförordningen?
Det är väl tvärsom att man inte får släppa hund förrän den 21aug utom på grävling om den inte tar annat vilt?

Användarvisningsbild

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

T Landström  
#466258
halvproffs skrev:
T Landström skrev:
just_det skrev:Grävling får väl bara jagas med hund som enbart jagar grävling från 1 aug. Annars gäller väl 21 aug??


Stämmer bra det...


Har jag aldrig hört. Var står det någonstans i jaktförordningen?
Det är väl tvärsom att man inte får släppa hund förrän den 21aug utom på grävling om den inte tar annat vilt?


Jag tolkade frågan som att det bara va grävling som va tillåten att jaga med hund...men när jag läser det igen som kan man ju tolka det som att det bara är tillåtet att jaga grävling med hund just nu...och så är det ju inte...
Senast redigerad av T Landström tis 01 aug 2017, 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

halvproffs  
#466266 Håller med dig Landström, nu när jag läser det igen blev det luddigt. Kollade lite nu och då står det; Hund som är lämpad för respektive jaktändamål får användas. Så alla ställande hundar som man ringar ett grävlinggryt och sen släpper på spåret är tillåtna om dom inte byter vilt. Sköt 6st grävlingar en kväll för min norrbottenspetstik som var en riktig jaktmaskin. Hund som förföljer vilt får f.o.m 1Aug användas till grävling, vildsvin, mårdhund, och tvättbjörn.

Avatar Fallback

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

Pan  
#466340 Grävling är lovlig från idag. Punkt slut.

Skulle egentligen vakat räv i kväll men familjeangelägenheter ville annat. Hoppas på helgen.

Användarvisningsbild

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

Erre  
#466341 Inga här som lockar på räv?

Sysslade mycket med det förr.

Användarvisningsbild

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466352
Erre skrev:Inga här som lockar på räv?

Sysslade mycket med det förr.

Tänkte prova för första gången i år när jag kommer hem!

Avatar Fallback

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

husqvarna_med_sthil  
#466370 Jag hade en riktig fight med rävlocket innan jag fick till att lyckas. Nu har jag hund som ska igång och då prioriterar jag tiden till det istället. Rävjakterna, både lock, vak, smyg och spårning är trevliga men även drevjakt.

Fick förövrigt en grävling till ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1 Augusti. Nu börjas det !

Brorsan  
#467724 Jaktgolden "Kricka" är så tuff så hon ställer grävling. En ung den här gången men hon har ställt vuxen också.
1502484935_20170811_222003.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).