Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264065 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461888
JohannesG skrev:Och jag som på mitt projekt räknat på att hålla så lågt varvtal som möjligt, ja ja får se hur det går. Bara flödet finns och traktorn orkar bör det nog inte bli problem. Och 1700rpm skulle i längden bli bråkigt i min Tyska plåtlåda.

Ja det är inte fel. Huvudsaken att det känns rätt för en själv!

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461889
stegmaster skrev:Va har du för växel nu då??
1700 varv på motor och 1000 varv pto gir ju ca 800rpm på tappen?? :surp:
Er systemet anpassad för sånna varv??
Trodde det normala var maks 540varv? Det er det åtminstone på min vagn.


Själv varvar jag ca 1000-1100 varv på motor och 540E på pto vid krankörning, vilket gir ca 350-380rpm på tappen, det er precis lagom för min del.
Då trycker pumpen ut ca 55l/min vilket er helt ok tycker jag.
Varvar lite mer när jag kör med driften inkopplad, så driften får ca 70l/min. (ca 1400varv på motor), då kör jag drygt 4km/t.

Jag har 1:2 växel. Så som du säger 800 varv borde ju ge 1600 varv på pumpen, och den klarar 3000 varv. Ventilpaketet klarar 130 l/m.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#461892
stegmaster skrev:
aggesund skrev:.. p50t kranen med utskjutet. :grin:


Lite på sidan av diskusjonen just nu, men vi (åtminstone jag) er nyfikna på denna nya mowi kranen. :ugeek:
Har du fått kört så mycket att du kan skriva lite va du tycker om den??
Ja inte bara kranen utan hela ekvipagen. :grin:
Kul om flere deler med sig om för och nackdeler man hittat efter man kört et tag. 🙏


Har kört ca 100 timmar men de får ja göra ikväll för ja skotar ris nu :grin: Men va inte du intresserad utav att köpa en? Isåfall behöver du inte fundera mer, kanon kärra :-bd

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

magnusbygg  
#461902 Ö.pl

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

magnusbygg  
#461903
martiniholma skrev:
stegmaster skrev:Va har du för växel nu då??
1700 varv på motor och 1000 varv pto gir ju ca 800rpm på tappen?? :surp:
Er systemet anpassad för sånna varv??
Trodde det normala var maks 540varv? Det er det åtminstone på min vagn.


Själv varvar jag ca 1000-1100 varv på motor och 540E på pto vid krankörning, vilket gir ca 350-380rpm på tappen, det er precis lagom för min del.
Då trycker pumpen ut ca 55l/min vilket er helt ok tycker jag.
Varvar lite mer när jag kör med driften inkopplad, så driften får ca 70l/min. (ca 1400varv på motor), då kör jag drygt 4km/t.

Jag har 1:2 växel. Så som du säger 800 varv borde ju ge 1600 varv på pumpen, och den klarar 3000 varv. Ventilpaketet klarar 130 l/m.





Mä om
aggesund skrev:
stegmaster skrev:
aggesund skrev:.. p50t kranen med utskjutet. :grin:


Lite på sidan av diskusjonen just nu, men vi (åtminstone jag) er nyfikna på denna nya mowi kranen. :ugeek:
Har du fått kört så mycket att du kan skriva lite va du tycker om den??
Ja inte bara kranen utan hela ekvipagen. :grin:
Kul om flere deler med sig om för och nackdeler man hittat efter man kört et tag. 🙏


Har kört ca 100 timmar men de får ja göra ikväll för ja skotar ris nu :grin: Men va inte du intresserad utav att köpa en? Isåfall behöver du inte fundera mer, kanon kärra :-bd

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

magnusbygg  
#461904 Är.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#461964
martiniholma skrev:
aggesund skrev:Martin, vad blir bränsle förbrukningen på dom varven? Med den gammla kärran låg ja på 1100-1200 och snittade på 6,5l/h men nu med den nya kärran och pump på kraftuttaget märks det att det går åt mer bränsle fast ja fortfarande har samma varvtal. Hörs på traktorn när man kör många funktioner att det går lite tyngre men tycker inte det ska kunna göra så hemskt mycket?? Har vart långt hemifrån och kört hela tiden sen ja fick den nya kärran så har inte kunnat mäta med nått räkneverk när ja tankar [emoji2]

Jag har inte mätt precis. Å de är klart att den vill ha lite mer. Men jag har provat mej fram från 1200 - 1800 men tycker att allt totalt funkar allt bäst runt 1700. Kommer nog att såsmåningom att byta vlåda till pumpen med lite högre utv, eller ev byta till kolvpump. Hoppas du är nöjd med dina grejor![emoji2]

När ni räknar diesel förbrukning så tycker inte jag att ni ska räkna per timme. Räkna på framkörd m3fub och köravstånd på virket. Måste dra mer diesel på en timme om man kör fram 10 m3fub istället för 5 m3fub. Och det drar väl mer diesel om köravståndet är långt, går åt mer energi att dra ett lass än att köra kran. Eller vad tror ni ?[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461985 Hei. Har ventet på denna film :-bd . Ser jo ut til å funke hur bra som helst detta her. Kan du inte flytte den banken som bandet tar borti lite fram bare.. ser ut til å gå veldig lett fram der du kjører i filmen. er det nylon diagonal eller stålforsterkte dekk du har. Går det mye tyngre å dra vagnen med band uten driften innkoplad nu enn før synes du. Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#462007
Norske_Trond skrev:Hei. Har ventet på denna film :-bd . Ser jo ut til å funke hur bra som helst detta her. Kan du inte flytte den banken som bandet tar borti lite fram bare.. ser ut til å gå veldig lett fram der du kjører i filmen. er det nylon diagonal eller stålforsterkte dekk du har. Går det mye tyngre å dra vagnen med band uten driften innkoplad nu enn før synes du. Mvh Trond

Tack Trond[emoji2] Ja det är en god idé, och nog den lösningen det får bli. Bankarna är lätta att flytta, bultade längs ramen som på en skotare.
Utan lass känns det ingen skilldnad med eller utan drift, men på mjuk myrmark är det en otrolig skilldnad hur lätt det går med lass med band, och drift ifs. Vagnen går ju helt ovanpå, istället för att varje hjulpar sjunker ned.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Mats Nilsson  
#465884 Stegmaster det har varit intressant att följa dina funderingar kring "12 ton skogsvagn med drift". Men varför blev det just Keesla? Varför inte en Moheda? Jag gissar att du tittade på fler än Weimar och Keesla. Det vore intressant att läsa om dina för och nackdelar mellan dessa två märken.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#465900 Att blev just en Kesla var lite av en slump.
ÅF av Kesla här i Norge har varit dyktig på att annonsera ut sina produkter, dock började min förfrågandet med Kesla om en demovagn(som tyvärr blev alldeles för dyr för mig).
Moheda er ingen vanlig vagn här (åtminstone inte här jag bor).
Har aldrig sett en Mowi eller Moheda "live".
Hadde egentlig tänkt att köpa en av dessa "billigmärken", så kollade med weimer, farma, palms, förutom att jag kom i kontakt med Kesla för att dom annonserade ut denna demovagn.
Men efter att jag fått priser på så nära lika vagner som det var möjligt att få til, så var det egentlig bara Weimer som skilde sig ut som betydlig billigare (nästan 100tkr), farma och palms var det ingen jätteskillnad mot en Kesla. (typ 15-20tkr på en vagn til nästan 400tkr (inkl frakt)).
Sen er denna ÅF av Kesla vagner en riktig trevlig och kunnig kille, och han var den enda som tog min "gamla" vagn i inbyte direkt, för det pris jag begärdet.
Weimere har tyvärr ingen ÅF här i Norge, och Urban var lite sen på att svara på mailen, annars hadde det kanske slutat med en weimer endå.
Men jag skulle absolut kunne haft en Moheda, men det er knappt så jag vet vem som säljer Moheda här i Norge. :oops:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Mats Nilsson  
#466602 Jag noterar att Kesla har ramstyrningen i stort sett rakt under kranen och framför grinden. På Moheda är ramstyrningen bakom grinden. Detta bör väl medföra att Kesla följer traktorn sämre än Moheda vagnen? Hur tänker man här?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466610 Hänger med på hur stort utslag draget gör i sidled i förhållande till vagnen och hur lång hjulbasen är

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#466628 Äldre Mowi har också leden fram. Kan inte uttala mig om vilket som är bäst då jag bara har riktig erfarenhet av denna kärra.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#466640 Va jag vet har alla Finska tillverkare svängen fram (eller ca under kranen)både på billige och proffsmodeller, inte bara Kesla, utan Kronos, Nokka, Patruuna, Farmi.
Min första vagn var en 9t Farma med svängen långt bak grinden, men minns inte att den svängte bättre, enn den jag har nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).