Motorsåg och handhållet

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

100 inlägg 33177 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#375142 När jag såg den magen på ungefär 2.13 uti filmen, tänkte
jag "Vad tusan, det påminner om mig" :lol: :lol:

Killen här anväder vanlig röjsele med upphäng vid höften, men
jobbet går mycket smidigare om man använder RTS-selen
med båge över axlen. :wink:

Har frågat Stihl varför dom inte gör lite mera för att sälja KM130R till alla
dom "hobbysmåskogsegarna" som sitter med hektar på hektar med eftersatt,
som ett billigt alternativ för amatörröjarna.
Är väl inte en intressant marknad :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

bgl  
#375154 MIn km130r låter inte på dette viset, borde bero på förgasarinställning. Känner JensSkoog eller andra igen ljudet på filmen?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#375170 Nu är inte min hörsel den bästa, men jag hörer att den går på annat sätt än min, och jag undrar om jag inte ochså hörer lite kedjeljud??
Kan va förgasarinställning, men jag ser att filmen är gjort i 2012, så det kan väl vara att det har skett saker med med maskinen efter det. Är ju det dom kallar en fyra-mixmotor nu, men jag vet inte om den har varit det hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375189 Oj vad mycket smidigare det hade blivit med en böjlig axel...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

bgl  
#375193 Självklart, men den galna selen sitter han ju fast! Med det enkla axelbandet som följer med sågen eller ännu hellre RTS-selen blir det annorlunda.
Jag har just lyssnat på ljudet i en bättre dator, det är nog en 4-mixmotor som får lite för mycket bränsle på höga och obelastade varv.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Fredrik Reuter  
#376328 Hej,
Nu har jag fått lite mer information.
Den förlängda gasvajern finns på lager hos Stihl och den togs fram för den som vill ha gashandtaget mer framför kroppen än bakom/vid sidan. En ergonomigrej alltså. Ursprunget till detta är Norskt då kjedjeryddsager är poppis hos er i väst.

Här finns mer info: http://www.skogkurs.no/skogartikkel.asp ... 3619&tema=

Bl a ser man bilder på olika kedjeröjsågar.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376330 Smart!

Har själv flyttat fram främre handtaget och infästningsöglan för att få sågen i balans. Nackdelen blir då att avståndet mellan handtagen ökar, något som en längre gaswire kompenserar.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#376711 Undrar om du har köpt dig kedjeröjare nu, @EspenLie :grin:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Solo  
#465129 Väcker en gammal tråd. Visst verkar dessa kedjesågar intressanta! Jag har tänkt köpa en kombisåg.
Började kolla på Stihls hemsida om lämplig modell och kunde bara konstatera att jag bara blev mer förvirrad.
Försöker med denna kunskapsbank i stället! KM130R eller KM131R, vad är skilnaden?
Det finns även två olika kedjesågsverktyg enligt tillbehörslistan!
Står nästan ingenting om lämplig sele heller.
Behöver mer info om detta,hjälp en okunnig....

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#465133 Hej @Solo

KM 131 R är väl bara sista modellen från Stihl och en ersättare för KM 130 R. Såg den hos min ÅF här om dan och såg inte någon uppenbar förskel. Fortfarande 4-mix motor, som enligt mig är mycket bekväm att jobba med. Larmar inte så mycket som tvåtaktare.

Jag finner bara en kedjesågsförsats för KM'n. Det är HT-KM -grensåg. Det är samma som man använder på den teleskopsågen som Sthih har, HT-130 (samma motor som KM 130). Det sitter ett 12", 1,1 mm svärd på den, men jag använder 12", 1,3 i röjning och 1,1 i trädgårdsarbete.

Den enda bärselan som duger, menar jag, är RTS-selan som Stihl har. Har provat den axelremmen som följer med KM'n, men den är inte för långa pass. Med RTS kan jag gå hela dan i eftersatt röjning med kedja, med häcksaxförsatsen(HL-KM) eller med slyröjningsförsatsen (FH-KM).

Jag vet att när min KM 130 R tar kvällen kommer jag att springa och köpa en KM 131 R. Det är redskap jag inte als skulle vara förutan i alla dom varierande saker jag jobbar med.

Om jag bara skulle körd skogsröjning med kedjeröjare, så är självklart HVA's ryggburne kedjeröjare det bästa som erbjudas, men för mig med dårlig rygg och sliten kropp är den för tung, och för min plånbok är den för dyr.

Jag har besvärat mig många gånger i samtal med Stihl-killar, över att dom inte ger bättre översikt över vilken juvel dom har i KM'n och att det är svårt att hitta upplysningar om den, samt att deras ÅF'ar i det stora är okunniga på den.

Hoppas det här var till hjälp. Fråg gärna mer, så ska jag svara som bäst jag kan :grin:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

axwell  
#465138
JensSkoog skrev:Om jag bara skulle körd skogsröjning med kedjeröjare, så är självklart HVA's ryggburne kedjeröjare det bästa som erbjudas, men för mig med dårlig rygg och sliten kropp är den för tung, och för min plånbok är den för dyr.


Visst är den dyr och nog väger den många kilo.

Tänkte första gången "fan så tung den är att lyfta upp på ryggen" :surp:
Det var bara första gången jag tyckte det, nu går det hur galant som helst för en gammal pensionär med 50 % av @Jens Skoog s muskelmassa.
Jag bär hellre den här än en hälften så tung traditionell röjsåg.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Solo  
#465141 Jag har funnit två kedjeverktyg, ett på 130:s tillbehörslista och ett annat på 131.s, det enda som verkar skilja är 0,5 kg
Är det ngt annat som skiljer?
-Även att 131:an är lite lättare än 131.an

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Solo  
#465142 Fel av mig, 131.an lättare än 130:an!

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#465147 Ser ut till at båda har samma namn, HT-KM.
I Norge finns inte länger KM-130 R i katalogen.
Den nya är väl en ny och förbättrad utgåve, får man hoppas :wink:

axwell skrev:Visst är den dyr och nog väger den många kilo.

Tänkte första gången "fan så tung den är att lyfta upp på ryggen" :surp:
Det var bara första gången jag tyckte det, nu går det hur galant som helst för en gammal pensionär med 50 % av Jens Skoog s muskelmassa.
Jag bär hellre den här än en hälften så tung traditionell röjsåg.


Muskelmassa :d
Tackar för den, @axwell 🤗

Enligt min son består jag till 50 % av fett, och 50% vind :mrgreen:

Holler med i att en stor, tung röjsåg är hård att bära på, därför använder jag min FS480 allt mindre. Tar kedjeröjare mycket hellre.
Nu har jag inte så många rena röjjobbar, så då passar mig kombinmaskinen perfekt, eftersom det bara är en maskin och många prylar som jag behöver dra på till kunder. Att den funkar hyfsad i skogen är rena bonusen.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Solo  
#465733 Blev en KM131-affär idag. Hoppas att JENS får sina royaltys snart!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).