Uppvärmning

Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

60 inlägg 59470 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#465611 Börjar få en del stora kubbar som inte går att klyva med vanliga yxan , så nu är det dags för en rejäl klyvyxa .
Tittar på lite olika Fiskars , Gränsfors ,Hultafors osv roligt att höra från er som provat på dom olika som finns

Vore roligt att höra dom som också provat billiga varianter Biltema,jula,byggmax osv



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

DrW  
#465615 Har Gränsfors och Fiskars. Gränsfors är bättre och dessutom är yxan en estetisk upplevelse. Man blir glad bara av att hålla i den!

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465618 Har bara provat Gränsfors, ser inget behov av att prova något annat. Slanta upp! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#465621 Kör ni Gränsfors stor klyvyxa 2,4 kg , sitter själva huvudet kvar bra håller den bra har ni haft era länge ??
Hur slipar ni den och hur ofta ??

Tycker att 1000 kr till 1200 kr en då inte är så farligt i fall den håller i många år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#465623 Sen har vi två till som jag tycker verkar intressanta Wetterlings verkar också vara en rejäl yxa , sen Hultfors

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465630 Har Gränsfors stora klyva + släggyxa, som båda funkar bra. Men släggyxan används inte mer än nödvändigt p.g.a. vikten.

En bra sak med Gränsfors klyvyxa och släggyxa är ju skoningen, som spar in lite yxskaft.

Hultafors smala klyvyxa skulle vara skoj att prova.

Sedan finns ju Vipukirves leveraxe också...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 28 jan 2018, 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465631 Angående slipning, så brukar jag bryna yxan medelst en yxsten efter 1-2 timmars huggning.
Är det större slipbehov, så brukar jag ta och fila yxan medelst ansatsfil, lantbruksfil eller dylikt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#465633 ingen som provat Wetterlings klyvyxa??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

DrW  
#465634 Bor så pass nära Gränsfors så vid större slipbehov har jag tänkt ta med yxan dit. De slipar om för en mindre avgift på plats. Har dock räckt med bryning för mig. Är ingen storanvändare. Har större klyvyxa och ett gäng andra yxor.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465635 När vi ändå pratar slipning. Min klyvyxa slits i ena spetsen bara. Antagligen för att jag klyver veden lågt (liggande meterved), så den träffas med bortre hörnet av eggen. Och kanske någon gång att den gått emot något hårt. :oops:

Någon som har fått liknande fenomen?

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Hema  
#465639 Jag har Wetterligs näst största klyvyxa, men kan inte säga om den är bättre eller sämre än andra. Vill dock slå ett slag för att Husqvarnas yxor (de med träskaft) verkar va gjorda på samma ställe som Hultafors, men är billigare och ser mer genuina ut då de inte är blästrade.
Senast redigerad av Hema tor 27 jul 2017, 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

ahnders  
#465643 Har Gränsfors stora klyvyxa och släggyxan. Ett nöje att jobba med dessa!

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

surjämten  
#465676 Jag har wetterlings klyvyxa o lite större skogsyxa. Trivs, märkligt nog, bäst med den senare o dess längre egg.
Klyver spisved som sällan är grövre än 25 cm.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Robertberg  
#465678 Har Gränsfors stora klyvyxa och är nöjd med den, har dock inte provat några andra. Men Gränsfors är ju Gränsfors.
Vilken yxa du än köper så bör du även köpa några klyvkilar och en slägga, sen är du oövervinnerlig :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#465685 Ska kika lite på husqvarnas yxor med trä skafft , efter som det är till landet jag ska ha yxan klyver jag inte just nu så mycket .
Kommer i helgen köpa en klyvyxa från byggmax se hur besviken man blir , förmodligen blir det som min första huggyxa till landet från biltema sen fick jag en fiskars det var skillnad sjukt skillnad .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).