Servicebyggnader

gårdslampa

22 inlägg 12257 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gårdslampa

Simon.M  
#465490 Någon som har någon erfarenhet av denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000038560/ eller kan rekommendera någon annan ska ha den på maskinhallen tänkte jag och vill att det ska lysa upp planen framför



   TS
Avatar Fallback

Re: gårdslampa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465507 Ser rätt ok ut, som jämförelse ger en 125w kvicksilver ca 6000 lumen mot denna som ger 3100lumen

Avatar Fallback

Re: gårdslampa

bgl  
#465518 Jag vet inget om just denna lampa, men generellt börjar 1W-dioder bli gammal teknik, dessutom mycket som ska värmas upp vid -20 grader. Börjar komma gårdsbelysning med en diod, t.ex Valostore har en med 50W för 1099sek utan sensor (köp helst separat sensor, billigare vid ev fel). Vi har köpt några ficklampor hos Valostore som verkar ha koll på sina produkter.

Avatar Fallback

Re: gårdslampa

kallen  
#465537 Har en sån, väldigt mycket ljus för pengarna. Inte den bästa ljusbilden dock. Lyser väldigt långt och inte så brett. Foten är allt för brant, det har jag löst med en snesågad platta bakom.

Avatar Fallback

Re: gårdslampa

Simon.M  
#465551 Ok får ta mig en funderare ville ju ha lite bred ljusbild inte en stråle rätt ner i marken

   TS
Avatar Fallback

Re: gårdslampa

Simon.M  
#465552
bgl skrev:Jag vet inget om just denna lampa, men generellt börjar 1W-dioder bli gammal teknik, dessutom mycket som ska värmas upp vid -20 grader. Börjar komma gårdsbelysning med en diod, t.ex Valostore har en med 50W för 1099sek utan sensor (köp helst separat sensor, billigare vid ev fel). Vi har köpt några ficklampor hos Valostore som verkar ha koll på sina produkter.

Har du en länk till den lampan hittar den inte på deras sida

   TS
Avatar Fallback

Re: gårdslampa

bgl  
#465557 Gå till hemsida för VALOSTORE och sök på "gårdsbelysning" eller"50W" på sidans egna sökfunktion.

Användarvisningsbild

Re: gårdslampa

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465569
Simon.M skrev:Ok får ta mig en funderare ville ju ha lite bred ljusbild inte en stråle rätt ner i marken


För något årsedan pratade jag med en snubbe som påstod sig ha koll på ledljus, han sa att alla har smalare ljusbild, man får kompensera med fler lampor...

Användarvisningsbild

Re: gårdslampa

Peteflamingstar  
#465570
Zixten skrev:
Simon.M skrev:Ok får ta mig en funderare ville ju ha lite bred ljusbild inte en stråle rätt ner i marken


För något årsedan pratade jag med en snubbe som påstod sig ha koll på ledljus, han sa att alla har smalare ljusbild, man får kompensera med fler lampor...


Sålde han lampor kanske?! :wink: Jag har tre led-extraljus på bilen och alla har bred/kort ljusbild, jämfört med en ramp jag hade tidigare. Så jag tror det är olika beroende på vad de är gjorda för. Har också en gårdslampa från Biltema med rörelsevakt, och den har funkat bra en vinter. Men den förra som var likadan höll bara några månader så kvalitén är nog ojämn.

Användarvisningsbild

Re: gårdslampa

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465584
Peteflamingstar skrev:
Sålde han lampor kanske?! :wink:


Ja, han hade viss inblandning i försäljning av lampor...
Tror han sa något om att en kvicksilverlampa sprider ljuset åt alla håll, även bakåt, medans ledljuset är mer begränsat och sprider bra / mest framåt.
Detta är några årsedan, så det kan ha hänt en del i produktutvecklingen...

Avatar Fallback

Re: gårdslampa

bgl  
#465585 Det är viktigt att montera lampan så högt som möjligt, både vid armaturer med liten eller stor spridning. Vi har en 70W metallhalogenlampa som gårdsbelysning. Det är en armatur med stor spridning. Vi satt den först på ca 4,5 meters höjd, blev inte bra. Sen flyttade vi upp den i gavelspetsen, drygt 8 meter upp och fick en mycket bättre ljusbild. Har man möjlighet att komma upp så högt blir ljusbilden bredare även med en armatur med liten spridningsvinkel.

Avatar Fallback

Re: gårdslampa

Blivande snickare  
#465593 Har nog hänt grejer sen dess :grin:

Avatar Fallback

Re: gårdslampa

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465599 Det man har märkt ungefär det sista året är att det kommit upp många LED-belysningar på gårdsplaner (maskinhallar) och att de ofta har ljus som stör när man kommer med bilen ut i vägen. Bara på vägen in till tätorten härifrån (1 mil) så är det på tre platser det bländar. Så tänk på det.

Användarvisningsbild

Re: gårdslampa

Peteflamingstar  
#465613 Apropå spridningseffekt, när jag köpte min ramp till bilen för några år sedan fanns de med olika ljusbild (kort/bred, lång/smal eller kombo). Dock sades långa/smala ge såpass mycket spilljus på sidorna att det räckte bra, vilket också stämde. Så sätt lampan så högt som möjligt utan att blända andra så sprider den säkert mer!

Användarvisningsbild

Re: gårdslampa

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465625
1501179716_11953437_10153164085669065_8746526848233873935_o.jpg
1501179716_11879218_10153161950479065_971562883300307830_o.jpg


Intressant tråd detta, jag gillar när folk belyser sina gårdar snyggt.
Här är mina egna exempel som jag tycker är snygga, stallet med en 10w varmvit och garaget med 20w
kallvit, köpta billigt på Tradera/Ebay och har varit tända oktober-april två vintrar nu och ser helt ok ut än.
Hade jag fått bestämma så skulle det sitta ett tiotal såna 10w runtom på strategiska platser på gårdsbyggnaderna.
Kostnaden torde röra sig kring tusenlappen per år isf och det kan det väl vara värt tänker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).