Trädfällning (arborist)

Ännu en pris fråga

9 inlägg 12455 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ännu en pris fråga

Kristian84  
#465360 Om man tar tex 100kr/tim för att fälla ett träd, och man har en tjänst i sitt företag där man tar bort trädet och den tjänsten kostar 500kr/träd.
Ska man då alt:1 fälla trädet med 100kr/tim och för 500kr ta bort trädet utan att tim pengen räknas undertiden bortforsling sker.
Eller alt:2 fälla trädet med 100kr/tim och sedan när trädet ska bort så tar man ut 500kr + tim pengen?
(Prissättningen är ett exempel)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ännu en pris fråga

sundelius  
#465371 Alternativ ett är mitt spontana svar.
Är ju lite som när jag gör ett uppdrag på fast pris, vanligtvis tillkommer ju något extra jobb och då debiterar man ju tim pris på det

Användarvisningsbild

Re: Ännu en pris fråga

Andreas99  
#465377 Helt beroende på vad det kostar att ta bort trädet är mitt svar. Jag hade hellre kört på min Tim peng + extra kostnad för släp/ lastbil / traktor/ flishugg vad som är lämpligast fall till fall för bortransporten.
Ska du baka ihop det så ska man vara säker på att man får sin 100 i timmen

Användarvisningsbild

Re: Ännu en pris fråga

Mats_Orberga  
#465422 Mitt tips är att du bara använder en tänkt timkostnad för att räkna ut ditt lägstapris. Sen sätter du ett fast pris utifrån vad som känns rimligt och vad du tror det kan vara värt för kunden. Min erfarenhet är att det är lättare både att få jobbet och tjäna pengar på det om man lämnar ett fast pris.

Avatar Fallback

Re: Ännu en pris fråga

Kristian84  
#465436 Varför ska de va så jävla svårt å sätta pris...
Får räkna o räkna så kanske ja kommer fram till något

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en pris fråga

Vardon  
#465441 Med ett sånt upplägg skulle jag nog gärna vilja veta minimidebeteringen. Det är ju skillnad att fälla ett lätt träd eller ett svårt....Så man inte får en konsulträkning på 1 timme för man tag ner ett äppelträd mitt på en stor gräsmatta.

Fast jag betalar gärna per timme men kräver seriös entreprenör. Nånstans får jag ju ändå betala för det, men då accepterar jag inte att bli lurad på material och annat heller. Men betalar gärna för tiden det tar.

Avatar Fallback

Re: Ännu en pris fråga

Kristian84  
#465444
Vardon skrev:Med ett sånt upplägg skulle jag nog gärna vilja veta minimidebeteringen. Det är ju skillnad att fälla ett lätt träd eller ett svårt....Så man inte får en konsulträkning på 1 timme för man tag ner ett äppelträd mitt på en stor gräsmatta.

Fast jag betalar gärna per timme men kräver seriös entreprenör. Nånstans får jag ju ändå betala för det, men då accepterar jag inte att bli lurad på material och annat heller. Men betalar gärna för tiden det tar.

Nej man får ju tala om för kunden vad som gäller. Jag är inte ute efter att hitta ett sätt att lura folk, vill hitta en prissättning som är rimlig utan att ligga för låg eller att skrämma kunden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en pris fråga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465454 Tex såhär: 500:- startavgift ink första timmen, bilkostnad 100:-/milen enkel väg tillkommer.
Timme 2 och framåt 300:-/timme
ROT-RUT & moms tillkommer

Användarvisningsbild

Re: Ännu en pris fråga

Andreas99  
#465456
Kristian84 skrev:Varför ska de va så jävla svårt å sätta pris...
Får räkna o räkna så kanske ja kommer fram till något

Vad räknar du för timkostnad? Ska du leva på trädfällandet? Hur lägger man upp det med det där att det antagligen är svårt att få fulla dagar på de flesta objekten?
Åka och fälla ett äppelträd, snacka lite med ägaren åka vidare. Fälla 5min, snacka med beställaren 5min före och 5min efter, köra dit och hem 30min, skriva räkning 5min, bokföra räkningen 5min. Jag skulle inte göra jobb för mindre än en timmes debitering.
Fasta priser eller max priser är så klart bra. Men då ska de jobben man får oxå betala tiden man lägger på att titta på jobb som man får och inte får och man ska dra på så att man aldrig går minus på jobben man gör.
Jag tror ju att det många gånger hade varit billigare för kunden att köra jobbet på timme och man slipper diskussioner om hur ihop plockat grenar och löv ska vara i det fasta priset.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).