Motorsåg och handhållet

Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

12 inlägg 4255 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Jbergkvist93  
#465370 Tjena!
Köpte för ett tag sen en husqvarna 61(vit topkåpa) som jag använder till min alaskan sawmill med 36" svärd. Den skar förra helgen pga nållagret som sitter vid kolvbulten gick sönder antagligen.. Jag behöver alltså köpa ny cylinder och kolv (vilket jag har hittat) men däremot så hittar jag inget nytt nållager..
Dilemmat jag har nu är att jag egentligen Behöver ha en kraftigare såg då jag känner att 61ans kraft inte riktigt räcker till 36" svärdet.. Har funderat på att konvertera den till 272ans cylinder då Det tydligen ska vara samma motorblock men då kanske jag behöver byta andra saker med vilket kan bli dyrt i slutändan och därför kanske mer lönt att bara köpa en ny såg?
Kravet är minst 3.5kw och max 5000kr

Tackar på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Peckberg  
#465374 Din Husqvarna 61:a är förmodligen från 70 talet eller möjligtvis första halvan av 80 talet. Den är så gammal att det knappast är värt att plöja ned en massa pengar och arbete på en så pass gammal såg. Ska du använda 36 tums svärd så behöver du en större såg än en såg i 60 cc klassen.

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

totte  
#465379 Instämmer, det är en för liten såg för ändamålet och att kosta på en massa på delar är nog en dålig affär. Risken är väl stor också att det är fler lager som ger upp, när det nu har börjat. Med den användningen du har så har den fått rejält med stryk invändigt.

Leta efter en bra begagnad såg på minst 70 cc och helst över 80 cc. Budgeten på 5000 räcker inte till något nytt med vettig kvalitet men en riktigt bra beg bör du få till det priset.

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Jbergkvist93  
#465380 Är stihl 066 något bra att ha?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Ldsaren  
#465383 Sthil är alltid rätt kvalitet. Jag har bara gott att säga om Sthil

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

anersimyra  
#465394 Annars kan du leta efter en Dolmar 7900/7910. De har samma dimensioner och vikt som HVA 372 men är på 80cc, dessutom passar din 36" utrustning.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

totte  
#465400 Äldre stora Stihl är tunga och otympliga, men för att köra i sågverk är dom som gjorda. Mycket kraft och hållbart. Kan du hitta en 066 i bra skick så är det en riktigt bra klyvsåg. Men tänk med på det där att det svärd du har inte passar, det blir en extra utgift.

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Jbergkvist93  
#465404
totte skrev:Äldre stora Stihl är tunga och otympliga, men för att köra i sågverk är dom som gjorda. Mycket kraft och hållbart. Kan du hitta en 066 i bra skick så är det en riktigt bra klyvsåg. Men tänk med på det där att det svärd du har inte passar, det blir en extra utgift.

Helsike!! Var är på att sticka iväg och köpa en 066... Har dom olika sorts fäste på stihl/husqvarna? Inget man kan modifiera? :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

TrioBrake  
#465406 Om du vill köpa skit så är det här ett hett tips ;)

Hej,

Jag har hittat en annons på Tradera som du borde titta på.

Här kommer länken:
http://www.tradera.com/item/286270857

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Jbergkvist93  
#465424
TrioBrake skrev:Om du vill köpa skit så är det här ett hett tips ;)

Hej,

Jag har hittat en annons på Tradera som du borde titta på.

Här kommer länken:
http://www.tradera.com/item/286270857

Tack men nu när jag fick reda på att mitt svärd som suttit på husqvarna inte passar på stihl så hoppar jag nog över stihl :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

TrioBrake  
#465426 Aha! Var lite väl ivrig med att svara där

Användarvisningsbild

Re: Hitta delar till husqvarna 61 eller köpa ny såg?

Chrissofsweden  
#465458 Å andra sidan får du klyvkedja + svärd för en femhunka (Oregon).

PS Jag förstår inte att 064:an sprang iväg så pass. 2300:- är den uppe i och listas som reservdelsobjekt :shock: Finns dock en hel del piratdelar men ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).