Motorsåg och handhållet

Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

7 inlägg 4711 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

lundqvist.r  
#465363 Röjsågen har börjat krångla, och den uppför sig på ett för mig nytt sätt. Den startar som den ska, går bra ett tag, men efter en 10-15 minuter så dör den. Det går att starta igen, men efter första stoppet så går den att hålla liv i någon halvminut. Och efter några stopp så är den stört omöjlig att få liv i tills den kallnat.

Bränsleslang och filter byttes för några månader sedan, så det borde inte vara där felet sitter. Någon som har förslag på var det kan sitter eller i vilken ordning felsökningen ska börja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

totte  
#465375 Kan vara tändmodulen, ofta blir de sådana att de inte funkar när de blir varma. Så kolla om den har gnista när du har kört den till den stannat.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

JensSkoog  
#465466 Tänkte som "Totte".

Det är ett helsike att reda ut hur bra eller dårlig skick tändmodulen är i, men jag skulle öppnat och kollat om den är packat in i skit, flis och olja. Har en såg på bänken nu som har varit svår på samma sättet, och där fick jag plocka och blåsa bort ett skottkärralass :-o
Har inte skruvat den saman än, men jag gissat att den tändspolen har blivit
rent för varm under körning utan chans till kylning.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

lundqvist.r  
#465519 Tändmodulen låter som en rimlig förklaring. Fast svågern kan ha hittat en ännu troligare orsak: locket till tanken. Han hade satt dit locket till en Aspen-dunk, och det kan helt enkelt ha blivit för tätt. Nu ska det testas med originallock. Med lite tur är det så enkelt. Lite fånigt i så fall, men den nesan får man väl ta. Återkommer med rapport när vi sett var det landar.

@totte och @JensSkoog, tack för de snabba och konstruktiva svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

totte  
#465520 Då hoppasvi det är locket då, billigt i så fall.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

lundqvist.r  
#466386 Svågern körde sågen med Stihls originallock, inte locket från Aspendunken, häromdagen. Nu gick den bra igen. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen krånglar (Stihl FS250)

JensSkoog  
#466502
lundqvist.r skrev:Svågern körde sågen med Stihls originallock, inte locket från Aspendunken, häromdagen. Nu gick den bra igen. :)

Bra det löste sig :-bd

Vet inte hur ofta jag själv har rotat mig bort när jag har felsökt, eftersom
jag gärna tänker det värsta och handlar därefter. :mrgreen:
Senast i går sökte jag genom det mesta på en gammal Stihl 021, innan
jag upptäckte att ägaren hade skruvat båda H och L skruven i botten :-o

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).