Avverkning (slutavverkning)

Re: Manuell slutavverkning 3

69 inlägg 41368 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#465346
sundelius skrev:Ska du inte avvakta någon säsong så att granarna hunnit aklimatisera sig till sin nya miljö?

Tror inte det behövs och på många ytor står det alldeles för tätt. Hoppas att jag har rätt :???:

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465352 Jag håller med Sundelius! Ge stora behöver mer tid och de små som står trångt ger ingen skillnad. Tre tillväxt sedanversionen är mitt råd. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#466460 Kmmer att lyda edra goda råd delvis för jag inser att jag kommer nog inte att hinna med det i vinter. Det finns fler ställen som är mer angeläget att sköta om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#567629 Tittade till granbeståndet häromdagen och det ser bra ut. Kommer att glesa ut det till vintern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

isteskog  
#567636 Om det har klarat av fjolårets torka bra så är det väl bara att glesa det till vintern. Fast blir det en till torrsommar så vete det katten hur det kommer att gå med granen, fast det kanske är fuktigt i marken?

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#567639 Jo, det är blött bara en halvmeter ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581510 Var dit och fotade idag. Har gått två och ett halvt år sedan avverkningen gjordes.

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

isteskog  
#581518 Ser växtligt och fint ut, Proffset! Höggallring var det, framöver blir det väl låggallringar? 🌲

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581528
isteskog skrev:Ser växtligt och fint ut, Proffset! Höggallring var det, framöver blir det väl låggallringar? 🌲


Vi ska diskutera det när ni kommer ner om vad som blir bäst. Stötte en tjäderhöna där idag. Stora fina blåbär där så hon är nog blå om näbben. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Torbjörn Johnsen  
#581531 Var väl mer en avveckling av det övre skiktet i ett tvåskiktat bestånd :-b

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581532
Torbjörn Johnsen skrev:Var väl mer en avveckling av det övre skiktet i ett tvåskiktat bestånd :-b


Jo, så kan man ju komma närmare med en beskrivning som nästan överensstämmer med verkligheten.
Det var nog flerskiktad skog egentligen.
Iste och Palakangas ska komma ner och inspektera området nu i höst. Vi får se vad dom tycker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Lars Lundqvist SLU  
#581584
halvproffs skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Var väl mer en avveckling av det övre skiktet i ett tvåskiktat bestånd :-b

Det var nog flerskiktad skog egentligen.

Nej, det var nog mer som Torbjörn skriver, tvåskiktat. Det som är kvar är inte flerskiktat och det du tog ner var ju ett övre skikt. Bra exempel på tvåskiktat skogsbruk. :)

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581598 Nja, som jag skrev var flerskiktad. Gick med röjsågen och tog bort massor av smågran så att jag skulle få lite sikt i djungeln som var.
Kanske räknas som tvåskiktad ändå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

Avslutat-02  
#581604 Kan det väl inte vara:
Ett övre
Ett i mitten
Och ett undre.

Fler skiktat...

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Lars Lundqvist SLU  
#581614 Nja, det är ju alltid en viss höjdspridning inom ett skikt, så att du hade höjdspridning i det nedre skiktet är inget ovanligt. Eller hade du spridning 0-10 m höjd i det nedre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).