Friluftsliv, Naturturism

Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

75 inlägg 36240 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

anersimyra  
#465190
Skogsvaktaren skrev:Svenskar har i ett halvt sekel matats med myten om den "unika svenska allemansrätten".
Socialdemokraterna ville när semesterlagen tillkom på 30-talet ge semesterfirarna tillgång till naturen.
Men eftersom det skulle bli för dyrt att köpa in mark för statliga fritidsreservat, så skapades istället begreppet
"alle mans rätt".
Det skulle ge alla tillgång till privat mark utan någon kostnad för staten. Man hävdade tesen att detta varit en sedvanerätt i alla tider, så att den stod över lagen, som gav markägaren rätt att avvisa obehöriga.

Med Socialdemokraternas kontroll av tjänstetillsättningar och forskningsanslag lyckades S-politikerna snärja akademierna till sådan servilitet att alla forskningsrapporter under 50 år bekräftat denna tes.
Det behövdes en fri aktör utanför akademierna, civilingenjören Gunnar Wiktorsson, för att avslöja tesen som en ren bluff. Det gjorde han 1996 i boken "Den grundlagsskyddade myten" med en grundlig genomgång av rättsläget genom historien.
Förr i tiden fanns ingen "allmänhet". Den som vandrade i landskapet haffades på den tiden enligt lösdriverilagen.
Allemansrätten är ännu idag inte fastställd vad den innebär. Innehållet i allemansrätten grundas och tolkas till största delen på sedvanerätt och en motsatsvis tolkning av vissa lagregler som anger vad som är förbjudet; motsatsvis tolkning innebär då att det som inte är förbjudet är tillåtet.
Det finns förhållandevis få prejudicerande domar om allemansrättens tolkning detta har sin grund i oklarhet om vad allemansrätten exakt omfattar och vad som faller utanför. Den tolkas likt en gummiparagraf av olika myndigheter.

Konventionens egendomsskydd motsvarar alltså våra hundraåriga lagar och ännu äldre sedvanerätt.
Det är stor skandal att våra lagar ännu inte skrivits om i enlighet med Europakonventionen.
Du verkar önska en återgång till tiden när folk haffades för lösdriveri om de vistades i skog och mark.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

surjämten  
#465199 Sitter o funderar över hur många procent av forummedlemmarna som skulle kunna starta en tråd som denna, framträda med namn och inte skämmas ???

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

jannee  
#465206 En anonym omröstning på hur många som håller med eller är emot anebytorparen vore på sin plats :mrgreen:
Är själv rädd för att väldigt många delar anebytorparens tankesätt/synsätt.
Hur många är det som inte helt enkelt vill begränsa allemansrätten och då till att endast gälla statlig/kommunal mark/nationalparker.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blondin 750  
#465216 Nu känner jag ju inte anebytorparen och han borde väl svara själv, men jag tycker nog att han har varit ganska tydlig med att det handlar om det tanklösa agerandet hos den här entrepenören, det är det som han vänder sig mot och att några blåbär hit eller dit är av underordnad betydelse. Att det sen i rubriken kanske kan tolkas in på ett annat sätt beror väl mer på vilka glasögon man har på sig, är man en van kvällstidningskonsument som har bestämt en artikels innehåll redan när rubriken är läst, ja då förstår jag att den här tråden handlar om blåbär för många läsare.
Det är min tolkning i alla fall, och den kan ju vara fel så klart.
Senast redigerad av Blondin 750 mån 24 jul 2017, 07:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

loppan  
#465217 Om vi försöker se det hela i ett lite större perspektiv så är det för oss som är egenföretagare något som är fullständigt
otänkbart att stöta sig med en kund på något vis.
I dagens pressade situation på entrepenörssidan så verkar detta tänk ibland falla bort.
Jag förstår TS frustration även om intre entrepenören gjort något olagligt.

Men man gör aldrig något som kan reta en kund.

Ett annat dagsaktuellt exempel på att man som entrepenör lämnat huvudet kvar hemma på hatthyllan var hos en bekant där skördaren genat till skogen över en 150 meter brett stycke utsädesodling av potatis.
Utsädet kostade 6 kr kilot,skördeförlusten förmodligen begränsad men raderna förstörda vid kupning och upptagning.

I bland tror jag att vissa entrepenörer ,dock inte alla missar att det är en kund man arbetar mot.
Det finns självklart många duktiga och hänsynsfulla entrepenörer med,dom bör visas uppskattning.
Detta är ett fenomen som uppkommer i jakten på det billigaste.

Förvånad grävmaskinist.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#465265 Här är den snåle och snikne igen, nej jag vill inte begränsa allemansrätten, men jag vill väcka lite eftertanke. Har man 22 hektar skog är man kanske lite mer mån om vem som kommer och härjar i terrängen. Jag hade inte tagit upp den här tråden om bärplockningen inte var kopplad till uppdraget på min mark. Och självklart har jag under åren upplevt att många grannar, och tyskar och danskar och andra plockar. Men grannarna kommer sällan när man är på plats själv. En slags inbyggd artighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

jannee  
#465268 Vi själva har lite över 150 ha, plockar ändå bären på andras marker eftersom våra marker ger så dåligt dessutom skummar öststatarna marken innan bären är mogna. :mrgreen:
Vill någon plocka "våra" bär och svamp innan vi hinner, så ok.

Varför skulle inte min fru få plocka bär på andras marker om jag ändå har ett uppdrag där, spelar väl f*n ingen roll om jag äger skotaren eller är anställd.
Gina dj**la smålänningar har jag svårt för trots att jag själv är en smålänning :grin:

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#465271 Det här är lika roligt att diskutera som elbilar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465272
tallen100 skrev:Det här är lika roligt att diskutera som elbilar :grin:

[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Palakangas  
#465273
jannee skrev:Vi själva har lite över 150 ha, plockar ändå bären på andras marker eftersom våra marker ger så dåligt dessutom skummar öststatarna marken innan bären är mogna. :mrgreen:
Vill någon plocka "våra" bär och svamp innan vi hinner, så ok.

Varför skulle inte min fru få plocka bär på andras marker om jag ändå har ett uppdrag där, spelar väl f*n ingen roll om jag äger skotaren eller är anställd.
Gina dj**la smålänningar har jag svårt för trots att jag själv är en smålänning :grin:

Kommer att tänka på socknens största skogsbonde. Trots cirka 1000 h egen skog plockade han svamp och bär på andras Mark och led när en haltande pensionär plockade 10 liter på hans mark. Då förbannande han allemansrätten.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465275 När det är tid för kantareller brukar jag plottra in de ställena jag hittar och ger som en egen karta till markägaren! Det är aldrig de har koll på alla ställerna! Plocka gör jag om det ä nära till bilen och har tid att ta hand om, annars har jag så bra ställen på nära håll hemma! :-BD Men jag är där på markägaren uppdrag och gör ett extra jobb utan att någon bett mig! :wink:

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Hema  
#465284 Jag kan förstå att man blir lite överraskad, då man kanske inte i sin vildaste fantasi tänkt tanken att bären skulle bli plockade i samband med skotningsuppdraget. Men som det tipsat om innan, så kan man snabbt tänka om och erbjuda sig att köpa bären om man nu önskar dem.

Sedan så vill jag tillägga att nötter inte ingår i allemansrätten, inte ens de som ligger på marken. Nytt för mig förra året. Kommer inte ihåg varför men har för mig att det var något med djurhållningen? Grisföda?

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465304 Japp! Ollonsvin är ju en gammal benämning på svin som åt mycket ollon.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

svampbob  
#465322
Hema skrev:Jag kan förstå att man blir lite överraskad, då man kanske inte i sin vildaste fantasi tänkt tanken att bären skulle bli plockade i samband med skotningsuppdraget. Men som det tipsat om innan, så kan man snabbt tänka om och erbjuda sig att köpa bären om man nu önskar dem.

Sedan så vill jag tillägga att nötter inte ingår i allemansrätten, inte ens de som ligger på marken. Nytt för mig förra året. Kommer inte ihåg varför men har för mig att det var något med djurhållningen? Grisföda?


https://lagen.nu/1736:0123_1

Du hittar det i 12 kap.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Peteflamingstar  
#465327
Tåndemåla skrev:När det är tid för kantareller brukar jag plottra in de ställena jag hittar och ger som en egen karta till markägaren! Det är aldrig de har koll på alla ställerna! Plocka gör jag om det ä nära till bilen och har tid att ta hand om, annars har jag så bra ställen på nära håll hemma! :-BD Men jag är där på markägaren uppdrag och gör ett extra jobb utan att någon bett mig! :wink:


Känner igen mig! Som planläggare är det i svamptider ibland svårt att titta på träden istället för efter svamp... Men att plocka för egen del är inte aktuellt, det ger bara sämre ackord och mer jobb hemma! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).