Motorsåg och handhållet

Ms 261?

4 inlägg 3392 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ms 261?

Rasmus Linnér  
#465207 Tjenare!
Skall förmodligen sälja lite timmer och massaved till hösten.. ganska så grova tallar skall fällas cirka 10-15 st men det finns ju såklart grövre, undrar nu vilken sågmodell från Stihl som skulle passa bäst för detta jobb, har en ms 251 som jag är nöjd med men det skulle behövas lite mera kraft.. har funderat lite på en ms 261 eftersom alla verkar så nöjda med den, men vad är skillnaden på alla modeller? För det finns ju många ms 261 modeller.. eller bör jag skaffa en annan modell? Hur långa svärd klarar sågen?
Mvh Rasmus



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ms 261?

JensSkoog  
#465221 Om du ska hugga på hösten så behöver du inte handtagsvärmen som finns på C-M VW. C-MQ har som extra quickstop. Basismodellen C-M holler. Den klarar fint 15" svärd.
Men, om din 251är I bra skick och du ska fälla grovt och jobba på vedbacken så skulle jag värdera en MS 362 C-M och få med ett 18" svärd.

Själv körer jag med kombon MS 200 med 12", MS 261 med 13" och MS 361 med 15" och 18" och har alltid såg som passar i jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Ms 261?

Rasmus Linnér  
#465248 Skall enbart fälla 10-15 st grövre tallar sedan är det mest massaved och något enbart timmer, har sett att vissa använder 20" svärd till ms 261 och det räcker gott

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ms 261?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465252 Är det bara 10-15 st. grövre tallar, så borde ju din MS 251 duga. Se bara till att hålla kedjan välfilad.

Men nästa steg uppåt är ju en MS 361(eller en Husqvarna 560/Jonsered 2260), precis som Jens säger.

I vintras fällde jag ett 60-tal frötallar med en Husqvarna 560 med 18" svärd och den fungerade bra till detta jobb. Visst, en Husqvarna 372 eller en Husqvarna 576 hade ju sågat klart snabbare, men också blivit klart tyngre än min 560, så 560 var nog rätt såg till mina frötallar.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).