Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46932 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#465100
Andreas99 skrev:
källshult skrev:Har man hyrpro fäll huvud på kranen så är det bara mellan zonen som man får fälla med Motorsåg och det får man gör också med kran hängd processor men det blir dyrt ekipage. Jag tror att hypros fällhuvud kostar runt 100 000 kr

Ja det är ju klart att ett fällhuvud förbättrar en hypro rejält.
Men om jag kör på kranhängt aggregat så kan jag använda samma kran när jag skotar ut. Så istället för att öka investeringsbehovet med ett fällhuvud så rationalisera jag bort en kran på skogsvagnen.
Så hade jag tänkt om jag skulle shoppat. Fast då har jag säkert missat en hel del man borde ha tänkt på

Jo men har man processorn på skogsvagnen så är det bara en kran

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465116 Vagnsmonterad kan ju vara en kompromiss för att komma ifrån vissa nackdelar med trepunktshängd processor med spakarna ute. Men det uppstår även andra problem. Gjorde en skiss. Det optimala vore om kranen var monterad rakt över processorn. Arbetsmetodiken måste väl bli sådan att man först drar till sig träden med kranen för att sedan köra fram och lyfta i det i processorn. Visserligen borde man kunna lägga i ett träd i processorn och på samma ställe dra fram nästa rad som skall köras igenom... På skissen ligger trädet ca 5m från mitten på processorn och kranen är i detta läge 6m. Ju glesare mellan träden desto enklare, i skissen är det ganska tätt, 2m, men så kan det ibland se ut i en klen eftersatt gallring... Och jag vet att en skog inte riktigt ser ut såhär, men jag tor ni ändå förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465117 Och ju längre bak processorn sitter desto större blir problemet.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#465119 Jo det stämmer men jag upplever inte det som nogåt stort problem har man twin track så flyttar man traktorn mycket enkelt fram och tillbaka. Har man kran hängd processor så göra man såna flytt fram och bak också man vill ha riset i vägen och när man sortera virket. Tittar man när dom kör med skördare så jobbar dom så för att få ris i vägen för att köra på. Nackdelen med vagn montering är att man kan inte göra instick i beståndet om det är en lucka som man gör med en skördare eller med en kran hängd processor som sitter på traktorn

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465122
källshult skrev:Jo det stämmer men jag upplever inte det som nogåt stort problem har man twin track så flyttar man traktorn mycket enkelt fram och tillbaka. Har man kran hängd processor så göra man såna flytt fram och bak också man vill ha riset i vägen och när man sortera virket. Tittar man när dom kör med skördare så jobbar dom så för att få ris i vägen för att köra på. Nackdelen med vagn montering är att man kan inte göra instick i beståndet om det är en lucka som man gör med en skördare eller med en kran hängd processor som sitter på traktorn

Precis. alla aggregat som inte hänger i en kran är väldigt begränsade pga att det bara går att ta träd från ett väldigt begränsat områden på vardera sidan om maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

molnia  
#465149 Jag hade en tid då jag funderade o fantiserade på en bärare av en steg eller rullmatad processor. Den mest optimala lösningen jag fantiserade fram var en kran som hade en böjd kranpelare, med processorn mitt över kranens vridhus. Kranpelaren skulle vara tiltbart lite likt en rottne. För att lätt lägga i trädet i processorn men även stor räckvidd in i beståndet.
Konstruktionen gjorde att processorn roterade med kranen när man vred den i sidled. Min tanke var även att kunna rotera processorn ca 270grader för att kunna jobba upp träd från båda sidor av maskinen...

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465161
molnia skrev:Jag hade en tid då jag funderade o fantiserade på en bärare av en steg eller rullmatad processor. Den mest optimala lösningen jag fantiserade fram var en kran som hade en böjd kranpelare, med processorn mitt över kranens vridhus. Kranpelaren skulle vara tiltbart lite likt en rottne. För att lätt lägga i trädet i processorn men även stor räckvidd in i beståndet.
Konstruktionen gjorde att processorn roterade med kranen när man vred den i sidled. Min tanke var även att kunna rotera processorn ca 270grader för att kunna jobba upp träd från båda sidor av maskinen...

Som vanligt kommer du med goda idéer!
Hypro har kranen någorlunda över processorn som det ser ut, förutom den vagnsmonterade.
På en bärare och vagnsmonterad kanske man kunde gjort en bygel över processorn.
Tänk en Ponsse Scorpion skördare. Ta bort hytten och ersätt den med en processor. Monterad på radiostyrd bärare skulle det vara väldigt smidigt, näst efter kranhängt... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465162
JohannesG skrev:Och ju längre bak processorn sitter desto större blir problemet.

Om man inte kan enkelt flytta fram ekipaget nån meter via nån sorts hydraulisk stödfot?
Eller om man kan pressa ner ett drivhjul mot traktorns bakhjul och snurra det hydrauliskt?
Då skulle man kunna stå bakom traktorekipaget och bara vicka på en spak så flyttar den sig fram/bak
de små justeringar vi nämner här.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465164 Går nog, kan handla om 0,5m ibland för de ska fungera

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465165 Sitter processorn på en vagn finns det ingen anledning att vara ute och springa annat än för att vinscha och andra manuella jobb.

Kan möjligen funka om samma spak styr bromsen också. Och att inte bromsen släpper innan framdriften har tillräcklig kraft för att hålla traktorn på plats.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

molnia  
#465166
JohannesG skrev:[
Som vanligt kommer du med goda idéer!
Hypro har kranen någorlunda över processorn som det ser ut, förutom den vagnsmonterade.
På en bärare och vagnsmonterad kanske man kunde gjort en bygel över processorn.
Tänk en Ponsse Scorpion skördare. Ta bort hytten och ersätt den med en processor. Monterad på radiostyrd bärare skulle det vara väldigt smidigt, näst efter kranhängt... :wink:


Ja jag tänkte någon mer avancerad kranpelare, men du har rätt, det skulle kunna räcka med att själva bommen är böjd likt scorpion. min önskan var ett midjestyrt fordon med förhållandevis lång kran. Midjestyrt för då kan man "smita runt i beståndet på ett annat vis". Skulle kunna tänka mig lavett-stödben för att uppnå lång räckvidd på kranen.

Jag själv lever med tanken att sak jag vara självverksam o jobba upp det själv så vill jag jobba med manuellfällning i mellanzon. Ska man jobba med kranhängt o vill komma åt allt, gör man så mkt mindre påverkan på mängden stickvägar än att leja in en riktig sköradare då? som jag ser det, ska jag göra det själv ska det göras med en winchning i mellanzonerna, annars tycker jag att den stora vinsten förloras å då kan jag lika gärna låta någon köra det med skördare. Men visst bara för det är kranhängt behöver man ju inte sluta manuelfälla mellanzonen..

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465167 Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att inte skada rötter på något kvarvarande träd när man vinschar. Visst hjälper "Enepinnen" men det är svårt ändå. Desto mer kuperad och stenig terräng, desto värre är det. Speciellt nerförslut är jobbigt, trädet kan glida en bit längre än önskat. Glesare mellan träden underlättar, men vinschningen ska ju inte bestämma trädavstånd. Klart man får manuellfälla mellanzoner och vinscha en del, men man har en helt annan kontroll över trädet när det väl hänger i kranspetsen. På gallringsdagarna såg alla bestånd bra ut, hörde dock många som sa "såhär ser det inte ut hos mig där de varit med stora maskiner". Det hänger mycket på föraren.

Jag vill också vara självverksam och göra ALLT själv. Jag vill gärna använda mig av de hjälpmedel som finns att tillgå till ett något så när rimligt pris.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

svampbob  
#465175 Jag tyckte att det gick rätt bra med bäraren och stegmataren förra säsongen och nu håller vi på med lite modifieringar så förhoppningsvis kommer det att gå ännu bättre i höst.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465202
Slurfi skrev:Om man inte kan enkelt flytta fram ekipaget nån meter via nån sorts hydraulisk stödfot?
Eller om man kan pressa ner ett drivhjul mot traktorns bakhjul och snurra det hydrauliskt?
Då skulle man kunna stå bakom traktorekipaget och bara vicka på en spak så flyttar den sig fram/bak
de små justeringar vi nämner här.
gnisten83 skrev:Går nog, kan handla om 0,5m ibland för de ska fungera

Precis, det vore ju enklare och billigare än radiostyrning mfl mer påkostade lösningar.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Jim_90  
#465224 Boggin brukar ju vara flyttbara. Fästen där för att sätta dit hydraulcylinder så har man hydraulisk flyttbar boggie.
I combination med broms på vagn så har man dendär halvmetern att parera plus möjlighet att jucka sig längre :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).