lör 22 jul 2017, 00:46#464963
Då har det gått ett bra tag sedan senaste inlägget. Jag har inte glömt bort den, däremot klantade jag mig när jag pressade ihop vevhushalvorna och ena tätningen blev intryckt mot lagret. Jag vågade inte lita på den då jag fått den i rätt läge pga nästa klantighet...
Inte bara jag som var klantig, ÅTF råkade beställa hem fel lagertätning också...
Nåväl, nu är lagertätning beställd från annan källa - Stihls reservdelslager hade visst en hel del problem att hinna med, min felbeställda packning tog två veckor på sig att komma och jag blev varse felet. Nu är ju semestern i full sving i Tyskland, så jag beställde från en annan källa istället.
Så nu kommer en liten uppdatering av bygget så långt jag kommer(vågar) utan tätningen. Vill inte plocka isär för mycket om en liten läcka skulle visa sig vid täthetsprovning. Inga problem att pressa ihop halvorna, när nu presstödet ligger rätt vill säga. Det gick åt en liten presskraft, så det kändes ok. Svänghjulet måste dock kommenteras, jag provade att sätta upp det på en liten hobbybalanserare. Tyvärr är denna magnetisk, så jag höll den helt sonika mellan fingrarna för att slippa effekten av magneten. Då snurrade svänghjulet. Så borde inte ha skett. Konorna roterades 180 grader men svänghjulet snurrade likväl på samma sätt. Nu monterade jag ihop det, men ska plocka bort och balansera svänghjulet ordentligt när sågen är igångsatt. Så får jag se om jag märker någon skillnad över huvud taget före/efter.
1500674055_p1020549.jpg
Cylindern - jag beställde två här, en vanlig och en "big bore". Big boren verkade rent krasst vara en misslyckad standardgjutning, som borrats upp till fräsch yta. Min hade lite skuggor kvar längst ner i loppet. Tror inte det gör något, men tanken var mest att ha den som reservcylinder - kostade inte många dollar extra...
Kanterna behövde brytas/fasas i portarna, de var vassa och hade nog varit riktiga elaka mot kolv och kolvringar utan en putsningsoperation. Lite fundersam om jag borde ha fasat av spolkanalerna mer än jag gjort, den kanten var ganska plan. (lite nojig sedan mopedtiden. De gick fort, men avverkade en del kolvringar innan jag fick kläm på det...)
Input här tack - porttiderna verkade vara ganska aggresiva om jag inte är helt fel ute: Avgasen öppnar 97,5 ATDC/EÖD, Spolkanalerna 127,5 ATDC/EÖD. (medelvärde av att kolla på gradskivan åt bägge hållen, därav kommatecknet...)Är inte detta lite väl extremt på avgassidan? Detta är även utan bottenpackningen monterad.
1500674194_p1020551.jpg
Om någon vill ha en duppelports magnum avgasburk - min är till salu. Tror inte att det är något annat fel på den mer än att den saknar gnistskyddsduken, så jag hade faktiskt beställd en från annat håll som har denna och är av en liten annan konstruktion. I normala fall hade jag inte brytt mig, men om det blir av att såga plank, är det skönt att åtminstone kunna minska risken att få det onödigt varmt om fötterna
Översta burken är den medskickade och den undre är den som jag monterade istället. Hrrm, några hål blev visst ovalhål och ett par hål till dök upp i den än vad det var när jag fick den. Dremeln var framme med och anpassade avgaspackning och avgasburk mot cylindern.
1500674387_p1020552.jpg
1500674392_p1020553.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto