Motorsåg och handhållet

Farmertec MS660 byggtråd

27 inlägg 15610 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#462686 Jag köpte en "komplett sats med reservdelar" som det så fint hette till en Stihl MS660 från Kina. Tillverkas av Farmertec. Jag tänkte göra ett försök att dokumentera montaget, eller vad jag hade problem med. Om någon tycker annorlunda - låt mig veta. Jag är ingalunda en expert.

Bild 1: Öppnad kartong.Inga skador på något. Allt väl förpackat i plastpåsar.
1499287799_p1020540.jpg

Bild 2: lagren verkar stadiga och gick bra, dock var det skräp i bägge ramlagren, som knastrade, samt även lite i lagret på vevstaken så det blev till att rengöra. Nu verkar de dock ok efter rengöring.
1499287821_p1020542.jpg

Bild 3: Andra rapporerade att krysskilen gått sönder. En kona med bra passform borde dock hålla utan problem med krysskilen. Det får bli lite ventilslippasta på denna, vilket jag inte har någon just nu tyvärr innan monteringen fortsätter... (tuschpenna improviserad märkfärg). Nu ville jag dock se om man bara kunde montera ihop den och så här pass fick jag det efter att ha försökt ett kort tag utan ventilslippasta. Troligtvis tillräckligt för att hålla, men jag vill inte chansa och tar en paus i hopplockandet. Egentliga anliggningsytan är mindre än vad det ser ut att vara på bilden, ligger mest emot längst in på axeln.
1499288011_p1020544.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

totte  
#462696 Intressant! Bra initativ att berätta om det här.

En kona med bra passform borde dock hålla utan problem med krysskilen.

Helt rätt, krysskilen skall överhuvudtaget inte överföra någon kraft, den skall enbart vara en styrning för att få positionen exakt. Jämför med t e x Briggs & Stratton som har kil av lättmetall.

Inslipad och sen tvättad så konan är absolut ren så skall det funka. Tvätta med sprit, förtunning eller liknande, lacknafta är faktiskt för oljigt.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Meijer  
#462711 Jag kör utan krysskil efter att den gick sönder. Spände muttern med mutterknackare, det har fungerat bra sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Mats_Orberga  
#462784 Jag hade problem med att någon målat alla skruvar med något blått klet. Det funkade som gänglåsning åt båda hållen. Svårt att känna hur hårt jag drog skruvarna och efter ett tag vibrerade de loss. Jag tog bort eländet med en gängfil och har inte haft några problem sedan dess.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#464963 Då har det gått ett bra tag sedan senaste inlägget. Jag har inte glömt bort den, däremot klantade jag mig när jag pressade ihop vevhushalvorna och ena tätningen blev intryckt mot lagret. Jag vågade inte lita på den då jag fått den i rätt läge pga nästa klantighet...
Inte bara jag som var klantig, ÅTF råkade beställa hem fel lagertätning också...
Nåväl, nu är lagertätning beställd från annan källa - Stihls reservdelslager hade visst en hel del problem att hinna med, min felbeställda packning tog två veckor på sig att komma och jag blev varse felet. Nu är ju semestern i full sving i Tyskland, så jag beställde från en annan källa istället.

Så nu kommer en liten uppdatering av bygget så långt jag kommer(vågar) utan tätningen. Vill inte plocka isär för mycket om en liten läcka skulle visa sig vid täthetsprovning. Inga problem att pressa ihop halvorna, när nu presstödet ligger rätt vill säga. Det gick åt en liten presskraft, så det kändes ok. Svänghjulet måste dock kommenteras, jag provade att sätta upp det på en liten hobbybalanserare. Tyvärr är denna magnetisk, så jag höll den helt sonika mellan fingrarna för att slippa effekten av magneten. Då snurrade svänghjulet. Så borde inte ha skett. Konorna roterades 180 grader men svänghjulet snurrade likväl på samma sätt. Nu monterade jag ihop det, men ska plocka bort och balansera svänghjulet ordentligt när sågen är igångsatt. Så får jag se om jag märker någon skillnad över huvud taget före/efter.
1500674055_p1020549.jpg


Cylindern - jag beställde två här, en vanlig och en "big bore". Big boren verkade rent krasst vara en misslyckad standardgjutning, som borrats upp till fräsch yta. Min hade lite skuggor kvar längst ner i loppet. Tror inte det gör något, men tanken var mest att ha den som reservcylinder - kostade inte många dollar extra...

Kanterna behövde brytas/fasas i portarna, de var vassa och hade nog varit riktiga elaka mot kolv och kolvringar utan en putsningsoperation. Lite fundersam om jag borde ha fasat av spolkanalerna mer än jag gjort, den kanten var ganska plan. (lite nojig sedan mopedtiden. De gick fort, men avverkade en del kolvringar innan jag fick kläm på det...)
:?: Input här tack - porttiderna verkade vara ganska aggresiva om jag inte är helt fel ute: Avgasen öppnar 97,5 ATDC/EÖD, Spolkanalerna 127,5 ATDC/EÖD. (medelvärde av att kolla på gradskivan åt bägge hållen, därav kommatecknet...)Är inte detta lite väl extremt på avgassidan? Detta är även utan bottenpackningen monterad.
1500674194_p1020551.jpg


Om någon vill ha en duppelports magnum avgasburk - min är till salu. Tror inte att det är något annat fel på den mer än att den saknar gnistskyddsduken, så jag hade faktiskt beställd en från annat håll som har denna och är av en liten annan konstruktion. I normala fall hade jag inte brytt mig, men om det blir av att såga plank, är det skönt att åtminstone kunna minska risken att få det onödigt varmt om fötterna :roll:
Översta burken är den medskickade och den undre är den som jag monterade istället. Hrrm, några hål blev visst ovalhål och ett par hål till dök upp i den än vad det var när jag fick den. Dremeln var framme med och anpassade avgaspackning och avgasburk mot cylindern.
1500674387_p1020552.jpg

1500674392_p1020553.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Jocke91  
#465084 Intressant att följa detta.
Har själv kollat lite på byggsatser ibland men det har aldrig blivit av.
Tror inte avgasporten är så värst aggressiv, finns dom som öppnar tidigare i standardutförande.

Avatar Fallback

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Elfving  
#465102 Man blir sugen!
Utgår ni från sprängskiss för MS660 eller levereras bygganvisningar? Kanske inte är speciellt svårt att bygga på frihand. Ungefär hur många timmar tar montaget?
Kan bli en perfekt julklapp till min legotokige sjuåring om vi hjälps åt? Troligen väldigt svårt för en sjuåring men det är oerhört fränt att man faktiskt sätter ihop nåt som sedan går att använda!

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#465114 @Jocke91: har du några porttider på olika sågar och hur de går: dvs var i registret de går bäst?

Jag tog och surfade lite på detta, och om tiderna stämmer på nätet så ligger en stihl märkt cylinder (ms660 medelvärden) på avgas 95 atdc, spol 121 atdc. Mahle cyl. Avgas 98, spol 121.

@elfving: jag fick inte ens med en komplett följesedel. Enbart första sidan(slarvigt istoppad, vet inte var i fraktkedja de andra sidorna försvann). Den påminde i konstruktionen så pass mycket om de andra sågarna jag har, så jag har enbart läst på lite om vilka saker som gav folk problem.

Bygger du själv så plockar du nog ihop den på 2-3 kvällar utan problem. Jag har lagt en liten stund då och då, med en 14 åring med som jag förklarar vad som är vad för. när jag får den saknar delen så kommer jag att skruva ihop resten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Mats_Orberga  
#465180 All vetenskap kring det här med porttider och sånt är kanske kul som kuriosa men det är väl inte realistiskt att börja kladda med på en piratsåg för ett par tusenlappar. Det funkade alldeles utmärkt att bara skruva ihop bitarna i kartongen och börja såga. Jag laddade hem en sprängskiss och någon manual från stihl. Det kom inte med någon monteringsanvisning alls. Det tog mig ca sex timmar att få ihop allt. Jag tyckte att det var pilligast att få ihop bitarna till kastskyddet. Det var där jag behövde lite dokumentation.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

johan eriksson  
#465198 Just på en piratsåg är det nog ganska relevant att se över porttider och portarnas form och storlek. Har nog inte hittat en Kinacylinder än som inte har behövt handpåläggning. Och det finns nog fler här inne som kan vittna om det.
Värsta jag hittat hittills var till en Stihl 028, något astmatisk cylinder.

1500843199_img_4245.jpg

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#465218 Jisses! Den cylindern var tilltäppt..

Min tanke var inte bara att smälla ihop sågen - lite kul projekt av det hela. Gör inget om det tar ett par timmar extra. Att även gå igenom den samtidigt och få den så driftsäker det går är inberäknat i detta. Att den ska gå så pass bra det går att få den att gå likaså. Att kontrollera porttider och tändförställning räknar jag in i detta. Stroboskopet har inte använts sedan OBD2 infördes, hoppas det fungerar fortfarande...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Mats_Orberga  
#465233 Om man ser själva sågbyggandet som ett projekt i sig så förstår jag hur ni menar. Jag var bara ute efter något stort och starkt att driva ett sågverk med. Jag hade nog tänkt att om jag ville ha välslöjdade delar med optimal passning så hade jag köpt en original Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

johan eriksson  
#465251 Jepp, men om inte porttider och former stämmer har man bara något stort, styrkan uteblir. Men visst, det beror ju på hur långt svärd man har och vad man sågar i. För tillfället så sågar jag 65cm ek, och då vill jag ha kraft och vridmoment.

Avatar Fallback

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Traktorkalle  
#466801 Spännande! Blir det några framsteg?
Tänker du köra Farmertech prylar hela vägen?
Har beställt en 070 som borde dyka upp snart plus ett 090 cylinderkit från Sägenspezi. Det ska bli kul! :-)
När jag fått ihop den blir det en eller två 066.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#466996 Jag är mitt uppe i en flytt kombinerat med husrenovering, så tyvärr har jag inte hunnit med att sätta mig med det.
-troligtvis blir det under nästa vecka.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).