Motorsåg och handhållet

Får inte kedjan vass

40 inlägg 13275 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465150 Eg brukte mal før, for lenge siå men da blir bedre utan mal men til ryttarane bruke eg mal men er ein del som kjøre utan der og

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465156 Vertikal filning får filen att arbeta bak i tndem mer naturligt och det blir lättare att få rätt läge och samma vinkel.

Mallar är bra start men man måste veta vilket mål man ska ha och hur det ska se ut för att få samma resultat upprepade gånger.

Är man så pass nära att man fått det bra nån gång är det oftast bara att träna.
Målsättning är viktigt. Man behöver inte nöja sig med att ha vasst en gång eller ibland.

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465172 Sågade några trissor med 560 idag, och den är ju vass men om de nu går att få den vassare än en ny så har ja inte lyckats. Allt ja använt till att fila är nytt. Svärdet har gått 2 träd, kedjan är filad en gång sedan den va ny. De blir fina spån sv sågen inge damm, jag kanske är för petig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

jannee  
#465174 Varför ska ni var sådana perfektionister, räcker med att fälla en Asp efter detta är ingen kedja supervass :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

anersimyra  
#465181 Man får barka av den grusbemängda barken först så håller sig kedjan vass.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691117 Har börjat fila allt oftare på frihand nu och tycker nog att kedjan blir vassare. Lite överraskad men kommer nog fortsätta med det. Får kanske ta till mallen då och då i garaget men ute får det bli frihand framöver.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

machonisti  
#691122 Samma här men har fått ett nytt problem. Jag ser inte som förr så jag filar helst i skruvstädet hemma under rikligt med ljus.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

halvproffs  
#691128
machonisti skrev:Samma här men har fått ett nytt problem. Jag ser inte som förr så jag filar helst i skruvstädet hemma under rikligt med ljus.


Nästan lika här. Har satt i nya linser i ögonen för 8 år sedan och ser bra men jag föredrar skruvstädsfilning med lyse iaf.
Jag vill ha det så vasst som det bara går.

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691134 Men når det kjem til lys er vel skikkelig dagslys best syns eg, fins ei slags mini skrustøtta som ein kan slå ned i ein stubbe.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

machonisti  
#691141 Mycket riktigt inget slår dagsljus!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).