Friluftsliv, Naturturism

Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

75 inlägg 36245 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465012 Otroligt effektiv bärplockare som på en dag tömmer ts bästa blåbärsställe och inte lämnar nånting kvar åt honom!

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#465019 Det beror väl på hur stort bärstället är, behöver inte vara ett jätte stort område med bär för att klara husbehov.
Och det klart desto mer förargligt blir det då, när bären går till försäljning :|

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Palakangas  
#465023 En kvinna tog bären! Typiskt kvinnor eller?

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#465030 Är det en kvinna som tog bären så är det väl tämligen dumt att skriva att det var en man.
Ordet Hen bör skrotas.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465033 Ständigt dessa patriarkala entreprenörer som förtingligar kvinnor <------ ironi

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Palakangas  
#465034
tallen100 skrev:Är det en kvinna som tog bären så är det väl tämligen dumt att skriva att det var en man.
Ordet Hen bör skrotas.

Enligt rubriken var det en kvinna. Har jag missat något?

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

jannee  
#465036 Bara göra en tråd efter att en kvinna nyttjar allemansrätten och river av lite blåbär visar hur sniken Anebotorparn är.
Visst kan man reta sig på att någon tar "mina" bär men först till kvarn......
Själv skulle jag skämmas att offentligt beklaga mig över sådana småsaker :oops:
För övrigt är det ett jäkla slit att först riva av bär för att senare rensa dem = timpenningen blir inte speciellt hög.
Av den orsaken är det inte sällan direktimporterade kvinnor som utför denna syssla (arbetsuppgift).
Infödda är oftast för bekväma - gnäller i stället på dem som utför denna vällovliga gärning (tar vara på skogens blå guld) :grin:

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Bosse1  
#465037 Jag undrar om det är människor här?Tycker att det börjar räcka nu.
"Snål"och sånt,bär finns på affärn för den som inte är det.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#465047 Ja det är väl inte mycket att tjata om, bären är ju i vilket fall upplockade :mrgreen:
Kan förstå TS på sätt och vis, men bättre att vara tyst och ta bären nästa år istället.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465052
Bosse1 skrev:Jag undrar om det är människor här?Tycker att det börjar räcka nu.
"Snål"och sånt,bär finns på affärn för den som inte är det.

Jo håller med dig. Lite väl mycket omdömen om trådskaparen. Det han tog upp förtjänar väl en något av, hans person, värderande diskussion.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Beavern  
#465074 Han borde nog ta upp det med maskinföraren och hans fru istället för att spy galla över honom och frun på ett offentligt forum?
Men det ville/tordes han inte?

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#465096 Det Bär sej helt enkelt inte att gnälla :mrgreen:

Nog är det tråkigt och irriterande när bär eller svampställen hittats och blivit plockade av någon som hann före, men det enda är att svära en ramsa (om man känner för det) och försöka hinna först nästa gång istället.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Skogsvaktaren  
#465144 Svenskar har i ett halvt sekel matats med myten om den "unika svenska allemansrätten".
Socialdemokraterna ville när semesterlagen tillkom på 30-talet ge semesterfirarna tillgång till naturen.
Men eftersom det skulle bli för dyrt att köpa in mark för statliga fritidsreservat, så skapades istället begreppet
"alle mans rätt".
Det skulle ge alla tillgång till privat mark utan någon kostnad för staten. Man hävdade tesen att detta varit en sedvanerätt i alla tider, så att den stod över lagen, som gav markägaren rätt att avvisa obehöriga.

Med Socialdemokraternas kontroll av tjänstetillsättningar och forskningsanslag lyckades S-politikerna snärja akademierna till sådan servilitet att alla forskningsrapporter under 50 år bekräftat denna tes.
Det behövdes en fri aktör utanför akademierna, civilingenjören Gunnar Wiktorsson, för att avslöja tesen som en ren bluff. Det gjorde han 1996 i boken "Den grundlagsskyddade myten" med en grundlig genomgång av rättsläget genom historien.
Förr i tiden fanns ingen "allmänhet". Den som vandrade i landskapet haffades på den tiden enligt lösdriverilagen.
Allemansrätten är ännu idag inte fastställd vad den innebär. Innehållet i allemansrätten grundas och tolkas till största delen på sedvanerätt och en motsatsvis tolkning av vissa lagregler som anger vad som är förbjudet; motsatsvis tolkning innebär då att det som inte är förbjudet är tillåtet.
Det finns förhållandevis få prejudicerande domar om allemansrättens tolkning detta har sin grund i oklarhet om vad allemansrätten exakt omfattar och vad som faller utanför. Den tolkas likt en gummiparagraf av olika myndigheter.

Konventionens egendomsskydd motsvarar alltså våra hundraåriga lagar och ännu äldre sedvanerätt.
Det är stor skandal att våra lagar ännu inte skrivits om i enlighet med Europakonventionen.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Eide  
#465153 Mmlmo

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Eide  
#465158 Feltrycknigar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).