Motorsåg och handhållet

Får inte kedjan vass

40 inlägg 13259 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får inte kedjan vass

Kristian84  
#464987 Att få sätta på en ny kedja är en dröm för mig. Läser om att folk inte får sina sågar riktigt vassa förens dom fått fila själva några gånger. Jag filar med mall, ny fil och sätter fast sågen i ett skruvstäd, och filar ca 30 grader. Kedjan är sträckt efter alla konstens regler, men ändå tycker ja inte sågen går som smör i virket. Testa skärpan med nagel sist, och tanden gör en rispa i nageln men den hugger inte fast nageln. Eftersom ja fäller 1-3 träd i veckan behöver inte sågen vara vass länge, utan helst sylvass 1-2 träd. Har ni några tips



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464988 Det låter som du måste fila underställningsklackarna. :smile:
Det gör du med en flatfil. Det görs efterhand så att kedjan inte får mycket att skära i.

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#464990 Dom har ja tagit, men ja funderar på om en 4.5 mm fil kan göra susen?! Då måste ju övre delen av tanden bli tunnare och med andra ord enklare att få sylvass. Den hålller inte skärpan så länge men de kvittar för min del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Blivande snickare  
#464991 Vad har du för kedja och vad har du för dragare till den?

Användarvisningsbild

Pixel?

traktorz  
#464997 Välj en smalprofilkedja, såsom Pixel:
  • Husqvarna X-CUT SP33G
  • 95TXL056E som är Oregons ersättare till 95VPX056E
  • Husqvarna H30

Att minska fildiametern till Ø4.5mm, ger dig en tand med höknäbb och en mindre skärande yta. Varför ändå inte prova efter att kedjan filats om några gånger. Filhållare till Ø4.5mm rundfil är dock tämligen ovanliga.

Gissar att du inte använder en filmall, utan snarare en filhållare, vilken ju förstås ger en viss hjälp med filningsvinkeln 30°. Dess viktigaste egenskap är att man inte filar för djupt i sidolänkarna.

Själv får jag bästa resultatet med Husqvarnas rullmallar i Aluminium samt med Bachos rullmall i plast.

Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

kalhuggo  
#465000 Den nästan viktigaste egenskapen hos en kedja är förmågan att evakuera spån, när jag slipar maskinkedjor med slipmaskin så kan man luta kedjan så att skivan tar djupare vid tandroten, detta ökar spånströmmen och det uppnår man inte med filmall, möjligen med grövre fil på fri hand. Har testat ta nya maskinkedjor ur kartong och filat på fri hand med 5,5 mm fil, skillnaden är himmelsvid :smile:

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465005 De gäller alla sågar ja har, hqa 560 550 435 T435. Alla har hqa kedjor. Jag filar alla med mall i aluminium och fil handtag med gradmarkering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465010 lutar tanna bakover når du ser ho frå sida?

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465011
can skrev:lutar tanna bakover når du ser ho frå sida?

Ja lite

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

anersimyra  
#465014 Illustrera gärna med en bild.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465015
anersimyra skrev:Illustrera gärna med en bild.. :-bd
funka inte å lägga upp en bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465018
Kristian84 skrev:Dom har ja tagit, men ja funderar på om en 4.5 mm fil kan göra susen?! Då måste ju övre delen av tanden bli tunnare och med andra ord enklare att få sylvass. Den hålller inte skärpan så länge men de kvittar för min del.

Den behöver inte vara tunn, bara vass.
En jämn yta i vinkel är lika vass oavsett grad på vinkel.
Tror du gör samma fel som alla gör. Har olikla vinklar och får den då ojämn, inte till en jämn, vass kant.
Tittar du i skätet frammifrån ska det vara en yta, alla tag filas i samma vinklar och man slutar fila när den är vass nog.
Du är kanske inte fördig helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465020
Mange skrev:
Kristian84 skrev:Dom har ja tagit, men ja funderar på om en 4.5 mm fil kan göra susen?! Då måste ju övre delen av tanden bli tunnare och med andra ord enklare att få sylvass. Den hålller inte skärpan så länge men de kvittar för min del.

Den behöver inte vara tunn, bara vass.
En jämn yta i vinkel är lika vass oavsett grad på vinkel.
Tror du gör samma fel som alla gör. Har olikla vinklar och får den då ojämn, inte till en jämn, vass kant.
Tittar du i skätet frammifrån ska det vara en yta, alla tag filas i samma vinklar och man slutar fila när den är vass nog.
Du är kanske inte fördig helt enkelt.
Mycket möjligt, har filat över och gjort rent alla sågar nu. Såg till att filen låg i linje med mallen och brydde mig inte om att titta på vilken grad som filhantaget hamnade på. Kan nog va så att man vobblar när man gör sig för nog och drar filen sakta i tanden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte kedjan vass

Kristian84  
#465022
Mange skrev:
Kristian84 skrev:Dom har ja tagit, men ja funderar på om en 4.5 mm fil kan göra susen?! Då måste ju övre delen av tanden bli tunnare och med andra ord enklare att få sylvass. Den hålller inte skärpan så länge men de kvittar för min del.

Den behöver inte vara tunn, bara vass.
En jämn yta i vinkel är lika vass oavsett grad på vinkel.
Tror du gör samma fel som alla gör. Har olikla vinklar och får den då ojämn, inte till en jämn, vass kant.
Tittar du i skätet frammifrån ska det vara en yta, alla tag filas i samma vinklar och man slutar fila när den är vass nog.
Du är kanske inte fördig helt enkelt.
Mycket möjligt, har filat över och gjort rent alla sågar nu. Såg till att filen låg i linje med mallen och brydde mig inte om att titta på vilken grad som filhantaget hamnade på. Kan nog va så att man vobblar när man gör sig för nog och drar filen sakta i tanden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får inte kedjan vass

MartinH  
#465028 Hur ser filen ut? Är den använd länge och blivit slö eller har den fått smuts i skären?

Det kan vara en bra idé att rengöra kedjorna innan filningen för att filen inte ska becka igen av smuts. Det går också att ha talk på filen (visst är det detta man använder?) för att minska risken att den sätter igen av smuts.

Jag har använt lite olika filar (när jag inte använder min Maxx-slip såklart :grin: ) och märkt att Vallorbe-filar skär bra.

Kolla filen är mitt tips och lycka till med att få bättre skärpa!

Med vänlig hälsning!
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).