Friluftsliv, Naturturism

Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

75 inlägg 36238 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#464851 =)) Ja det där med bär är känsligt, liksom jakt och fiske = avundsjuka :geek:
Förstår att det kan vara lite förargligt men försök att bita ihop och ta det som en man, för det är som det är och inga fel har begåtts.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

jannee  
#464856 Jag anar att det som gör saken sjuresor djävligare är väl att tjejen som plockade bär var något snedögd, svart hår och även mörkhyad, klädd i blått och rött eller hur Anebotorparen
Allemansrätten gör att varken killen ELLER tjejen begått något fel. Du har dig själv att skylla eftersom du inte plockat av dina ännu inte mogna blåbär :grin:
Tänk också på att om tjejen var riktigt duktig kanske hon rev av uppåt 10 liter/timme och priset för rensade bär på torget ligger runt 30 kr/litern, UNDER tiden som killen i skotaren också tjänade pengar på dig :mrgreen:
M.a.o. gjorde detta par sig storkovan på din bekostnad 😡

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464857
Blivande snickare skrev:
Anebotorparn skrev: men allemansrätten siktar på husbehov,

Var står det? Seriös fråga, har inte läst lagtexten själv.


Tillkom inte den ursprungliga allemannsrätten på en tiden man gick / red för att ta sig någonstans, och då var det väl inte ovanligt med att en resa tog flera dagar.
Och då kom allemannsrätten till, man fick gå över andras marker, man fick stanna och övernatta en natt för att komma vidare näst dag, och man fick livnära sig på bär och andra växter man hittade i skogen.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464860 Kallas för kundvård att tänka efter före. Om vi alla utnyttjar våra rättigheter till max blir det inte så kul. Om man driver ett företag är man angelägen om sina kunder och funderar lite över vad som är bra i olika lägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blondin 750  
#464862 Bra där Zixten, helt rätt!! :-BD

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blivande snickare  
#464866
Zixten skrev:
Blivande snickare skrev:
Anebotorparn skrev: men allemansrätten siktar på husbehov,

Var står det? Seriös fråga, har inte läst lagtexten själv.


Tillkom inte den ursprungliga allemannsrätten på en tiden man gick / red för att ta sig någonstans, och då var det väl inte ovanligt med att en resa tog flera dagar.
Och då kom allemannsrätten till, man fick gå över andras marker, man fick stanna och övernatta en natt för att komma vidare näst dag, och man fick livnära sig på bär och andra växter man hittade i skogen.

Stämmer säkert bra :geek:
Vore en uppdatering på sin plats isåfall?

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464867 Allemansrätten av idag tillkom på 30-talet för att få folk att semestra i naturen.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464870
Anebotorparn skrev:Kanske kan vara ok i statliga skogar i Norrland dit få orkar ta sig, men inte i småskogsbruket i södra Sverige.

Va?
De som valt att bosätta sig i södra Sverige vet vad som gäller där så ingen lär vara förvånad
men att du ska negativt särbehandla 59% av Sverige för att du känner för det, verkar oövertänkt.
Jag ger dig ändå poäng för att du väckt till diskussion om Allemansrätten.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Beavern  
#464874 Du är alltså full? Driver med oss gör du onekligen. Ta ett kallt bad och kyl ned dig. Ta sen en promenad med hink och plockare nån annanstans. Ta med frugan och en fikakorg oxå så kan ni vidga era vyer tillsammans och se något annat än era egna marker. Positiv ska man vara.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Beavern  
#464875 Driver med oss gör du onekligen inte menar jag såklart.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

husqvarna_med_sthil  
#464877 Jag kan ändå förstå frustrationen ang allemansrätten för tiderna har ändrats och det är andra förutsättningar idag. Idag använder man allemansrätten för att hindra för skogsbruk och jakt i flera fall trots att det inte är tillåtet men görs möjligt på detta vis. Företagare som tjänar pengar på bärplockning och mycket människor som också kommer utifrån på ett helt annat sätt än när man först tänkte ut allemansrätten. Andra förutsättningar idag än då den skapades.

Mig personligen gör det inget att människor vill ut att plocka bär och svamp, leva friluftsliv, tycker jag bara är positivt men när ärendet är att få till avverkningsstopp eller hindra jakt och andra aktivistaktiviteter som direkt försvårar markägarens bruk så blir jag riktigt arg.

Det har ju varit på tapeten några ggr men det verkar inte finnas någon verklig politisk vilja att lösa de problem som uppstått genom tidens förändring.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Bosse1  
#464882 Det KAN ha varit en bärodling :grin:

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Göt  
#464883 man kan ju undra vart gränsen går där det är tillåtet eller inte att plocka bär och resonemanget blir ju väldigt konstigt! Där uppe i Norrland? Finns ju faktiskt vanliga skogsägare där också. Att det kommer människor och plockar bär får vi nog finna oss i.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

alias  
#464887
Blivande snickare skrev:
Anebotorparn skrev: men allemansrätten siktar på husbehov,

Var står det? Seriös fråga, har inte läst lagtexten själv.


Anebotorparn skrev:Jag tycker inte det är ok med horder av influgna bärplockare heller oavsett var.

I lagens syn har det ingen betydelse vad du själv tycker.

Du slåss för ett sjunkande skepp här, bara att bryta ihop och komma igen nästa år.


Nja, i detta fall vill jag nog inte hålla med dig Blivande Snickare.

Rättsfallet i länken nedan klargör att det finns en gräns för vad en företagare kan företa sig inom ramen för allemansrätten. Här rör det sig förvisso om kanotuthyrning och inte bärplockning, men resonemanget torde ändå kunna vara applicerbart. Du får som enskild individ eller som ett sällskap på eget initiativ beträda annans fastighet, men att i kommersiellt syfte anvisa dina kunder väg över någon annans fastighet så att denne fastighetsägare påverkas negativt härav förefaller inte ligga inom allemansrättens ramar.

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD996495.htm

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

jannee  
#464891 Som privatperson får jag plocka bär, svamp men även kvist liggande på mark. Vad jag senare gör med detta är min privata ensak.
Dock får jag ej gå in på tomt, "bör" ej heller göra motsvarande inom synhåll för fast boende.
Själv har jag i dagarna haft en gäng öststatare som delvis rensat markerna från omogna blåbär.
De vandrar runt med stora breda plockare och vidhängd liten säck, de går (springer) över och skummar av stora områden på kort tid - bara att acceptera och senare förtränga.
För övrigt har dessa personer gjort liknande de senaste 5 åren :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).