Socialt (mer om oss)

Fysiskt krävande jobb i skogen?

8 inlägg 4486 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fysiskt krävande jobb i skogen?

Niklasjohansson1  
#464847 Jag gillar att jobba fysiskt, och jag funderar lite på vilka yrken det finns inom skogen som erbjuder detta? Vill ha lite kontorsarbete också, men de yrken jag hittar som innehåller kontorsarbete (tillexempel produktionsledare) och ger bra lön har sällan möjligheten att vara ute i skogen etc. Gillar att räkna, att vara i kontakt med människor men vill även ha en ganska stor möjlighet att få vara ute i naturen.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

utgård  
#464850 Skogsröjning är ett betalt gympass varje dag. Blir nog snart förmånsbeskattat [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE].
Annars manuellhuggning är hyfsat fysiskt krävande.

Avatar Fallback

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464876 Med tanke på kroppsbyggnaden jag sett hos många entreprenörer - håll dig ifrån maskiner! :lol:

Avatar Fallback

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

Axl  
#464888 Planläggare, planerare

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

Crillaz  
#464972 Du kan satsa på att bli inköpare för ett sågverk.
Kanske inte direkt ett fyspass att jobba men väl mycket traskande i skogen för att kolla objekt.
Möta markägare och skriva avtal. Kanske även styra upp planeringen med entreprenören.

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465061
Axl skrev:Planläggare, planerare


Röjning är fysiskt krävande men då faller det på de andra punkterna.
Planläggare/planerare/virkesköpare är mycket ute i skogen och det blir nånstans mellan 7-12km skogspromenad per dag för min del men det är inte direkt krävande jämfört med röjning, men de andra kriterierna i trådstarten blir ju uppfyllda så :-bd

Avatar Fallback

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

jannee  
#465068 Självklart borde manuellt skogsarbete ge den största fysiska ansträngningen. Bär man sig också fel åt kan och blir det garanterat jobbigt men med stor teknik och användande av insidan på huvudet blir det inte speciellt jobbigt, du tränar nämligen upp dig på ca 10 000 timmar.
Varför just 10 000 timmar?
Det är den mängd timmar man behöver för att komma i topp i vilket som helst arbete eller fysiskt ansträngde gren.
M.a.o. kan du skaffa ett motorsågskort på några timmar men någon fullärd skogsarbetare är du inte förrn efter ca 6 ås fulltid.
Finns för övrigt troligtvis INGEN idrottsman/kvinna som nått sin topp förrn efter MINST 10 000 träningstimmar.

Avatar Fallback

Re: Fysiskt krävande jobb i skogen?

frankie  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).