Friluftsliv, Naturturism

Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

75 inlägg 36259 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464780 Jag blev skitförbannad idag när det visade sig att maskinföraren tog med sig sin kvinna som plockade blåbär i min skog medan han samlade ris. Han hade väl sett att risavlägget låg bredvid mitt bästa blåbärsställe så dag två kom tanten med. Det här är en liten fastighet och stället ligger bara några hundra meter från mitt hus. Jag vet naturligtvis vad som gäller med allemansrätten och jag har självklart inga synpunkter på om bybor och andra plockar. Men dom har andra ställen. Vad jag vänder mig mot är att en kille som har ett uppdrag på min fastighet tar med sig en person som systematiskt länsar av min skog på bär när han vet att jag är på plats. Han har ju fått tillgång till bomlås och min enskilda väg. Det är visserligen inte olagligt men jag tycker det är dålig moral av en entreprenör.



   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Beavern  
#464800 E du full eller driver du med oss?

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

jannee  
#464803 Finns inga som är så gina (snåla) som småbönder (skogsbönder).
F*n tar den som plockar MIN svamp eller MINA bär.
Du Anebotorparen får väl nästa gång dra ihop riset själv :grin:

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Vardon  
#464805 Då är det väl bara att säga åt entreprenören det och sen vet du vem du aldrig, någonsin igen anlitar. Kanske drabbar det han, kanske drabbar det dig hårdast men det får man liksom ta. Finns liksom inte så mycket annat du kan göra om du vill hålla dig inom lagens råmärken.

Ja såvida du inte vill planera hämnd och en bra hämnd bör ta upp åtminstone 50-80 % av ens vakna tid.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464815 Har knappast nåt med snålhet att göra, han får betalt och har ett uppdrag, ingår inte att plocka blåbär. Det här är f ö inte Norrland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

anersimyra  
#464817 Frun skördar alltså samtliga bär som du annars själv plockar.. :surp: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

JörgenO  
#464818
Anebotorparn skrev:Har knappast nåt med snålhet att göra, han får betalt och har ett uppdrag, ingår inte att plocka blåbär. Det här är f ö inte Norrland.

... så, om det varit i Norrland hade det varit OK :?:
Just nu verkar det vara fler plockare än bär just här men om vi får några dagar med sol så tar det nog fart :P

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

husqvarna_med_sthil  
#464823 Ursäkta men... bären får man nog räkna bort för egen vinning, sedan kan man tycka vad man vill om det. Du får hitta dig ett annat ställe med blåbär helt enkelt, bären hör allmänheten till. Alternativt gå i tvärkurs med entreprenören, men alltså, för ett gäng blåbär skulle jag nog bara låta det vara, även om blåbär är gott som fasen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

kjetilroeste  
#464825 Nå tror jeg du må tenke deg om en ekstra gang.... Førstemann til mølla gjelder vel helt klart her... :D

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464826 Jag har nu fått höra att entreprenörens fru säljer bär på blocket, vi talar alltså inte om husbehovsplockning utan industriell verksamhet. Ännu mindre ok nu. Allemansrätten handlar inte om att sko sig fritt i andras verksamheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blivande snickare  
#464828
Anebotorparn skrev:Jag har nu fått höra att entreprenörens fru säljer bär på blocket, vi talar alltså inte om husbehovsplockning utan industriell verksamhet. Ännu mindre ok nu. Allemansrätten handlar inte om att sko sig fritt i andras verksamheter.

Alltså dina bär är din verksamhet?
Då uppmärkt med skyltar alternativt inhägnat antar jag. Isåfall har nog entreprenörsfrun gjort fel.

Det att hon säljer på blocket har ingeting med saken att göra, du tror väl inte att alla som säljer kantareller också odlar dem hemma i trädgården?

Om ingen antydan till industriell odling finns så är det nog tyvärr så att du inte har mycket att komma med. Bären är en del av allemansrätten vare sig de växer på en fastighet på 200 hektar eller på 2 hektar.
Tomtmark är såklart en annan fråga men det gällde ju inte heller här.

Till nästa gång kan du ju skörda bären före maskinen kommer, den förstör ju en hel massa med sina stora hjul också..

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464830 Allemamsrätten är ju som den är, och knappast värt bråka om kan jag tycka. Fast det är förstås du som vet det bäst, vad som är "värt" för dig. Kan fullt ut förstå frustrationen, har ju mitt smultronställe, som det skulle kännas väldigt surt om jag hittade renplockat. [emoji17]

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464833 Det handlar inte om rätt och fel i lag utan moral som företagare. Självklart har folk rätt att plocka bär och svamp i min skog, men allemansrätten siktar på husbehov, inte försäljning. Jag tycker inte det är ok med horder av influgna bärplockare heller oavsett var. Det var inte allemansrättens idé. Jag försöker säga är att det i mina ögon är principiellt förkastligt att man får ett uppdrag i min skog och passar på att sko sig lite extra på det. Kanske kan vara ok i statliga skogar i Norrland dit få orkar ta sig, men inte i småskogsbruket i södra Sverige. Och till dem som tror det, nej ingen hämnd, nej jag tänker inte tala med entreprenören men jag tycker att ni som jobbar i skogen, för jag tror att det är många sådana som läser här, ska veta vilka känslor som uppstår om man tänjer lite på gränserna för förväntat uppträdande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464835 Jag plockar kantareller hos grannen, hon har några bra ställen.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blivande snickare  
#464838
Anebotorparn skrev: men allemansrätten siktar på husbehov,

Var står det? Seriös fråga, har inte läst lagtexten själv.


Anebotorparn skrev:Jag tycker inte det är ok med horder av influgna bärplockare heller oavsett var.

I lagens syn har det ingen betydelse vad du själv tycker.

Du slåss för ett sjunkande skepp här, bara att bryta ihop och komma igen nästa år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).