Inomgårdsmaskiner

Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

32 inlägg 13444 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464707 Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker , har precis köpt den traktorn är ett hemmabygge byggd för 20 år sen han som sålde den påstår att motorn var nyskick när dom satt in den men nu tyvärr har den slutat gått .
Jag är väldigt okunnig på såna här maskiner jag har bytt tändstift jag vet att det går bränsle till förgasaren men inte mer än så .
Jag skulle behöva någon som ser över det här , antingen reparera motorn eller byta ut den
Hydrostaten på traktorn har gått väldigt ojämt .
Traktorn finns i vingåker
Bifogar lite bilder



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464746 Prova att hälla i en skvätt bensin där tändstiftet sitter, startar den till och går några sekunder så är det troligast skit i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464750 ok tack för tipset ska prova det , är det svårt att ta bort en förgasare göra ren den ?? vill inte paja nått i onödan

   TS
Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Jole  
#464752 @totte har redan startat Xantian! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

totte  
#464753
Jole skrev:totte har redan startat Xantian! :wink:


Nja, det blir nog lite dyrt för att få igång den om jag skall debitera reseersättning t o r Vingåker :d .

Har inte jobbat med just den här modellen, men det brukar inte vara särskilt knepigt att få isär grejorna. Kanske kan svara bättre om du tar några bilder där man ser förgasaren ordentligt. Ett motornummer bör du hitta nånstans också, kan vara intressant.

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464758 Motor nr är : 195437 0856 01 90020 112 kommer jag ihåg tar jag någon bild när jag åker ut i helgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464764
qvintus4 skrev:Motor nr är : 195437 0856 01 90020 112 kommer jag ihåg tar jag någon bild när jag åker ut i helgen

De motorerna brukar inte vara så svåra att skruva med men dessvärre är det en modell som jag inte sett tidigare.
Ta mycket bilder på detaljer innan du skruvar isär något så är det säkert inga problem.
Har du kollat så det är gnista på tändstiftet?

Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

axwell  
#464767 Dom I/C-motorer som jag haft att göra med har haft nivågivare för motoroljan.
Med för låg nivå bryts tändningen.

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464816 aha , men jag drog ur ca 6 dl fyllde i en flaska med 6 dl .....hur mycket olja ryms det och det fanns ingen nivåmätare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464831 I/C motorer ska man va lite rädd om, det är inte samma skit som på vanliga konsumentklippare. Oftast riktiga lager osv.
Det står ju faktiskt " Oil Guard" på motorn under I/C dekalen. Så motorn har nog en sån nivåvakt.
Fanns det inte oljesticka i påfyllningen?
Sitter påfyllningen lågt på sidan av motorn kan det vara underkant på hålet som gäller. Brukar finnas nån märkning där isåfall.
På min 5hk I/C ser det ut så här, nivå/påfyllning till höger o nivåvakt till vänster, den med kabeln på.

1500630256683


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

totte  
#464842 Fanns det gammal bensin i tanken? I så fall, är den uttömd och nytt bränsle tankat?

Avatar Fallback

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

skogshasse  
#464848 jag hade något som liknade ett hårstrå en gång i ett munstycke i förgasaren och det ställde till problem men efter rengöring med tryckluft så fungerade den igen och motorn var en 16 hk briggs

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464854 Nej det är nytt bränsle , på min 8 hk motor sitter oljepåfyllning likt 5 hk men på vänster ingen sticka bara ett lock .
Jag får fylla på lite mer någon som vet hur mycket olja som behövs??får plats??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464863 Ok. Om det är ett sånt lock liknande det på min bild så ska nivån vara upp till kanten på hålet.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Meck hjälp defekt hemmabyggd minitraktor vingåker

qvintus4  
#464871 jepp precis som på din , får fylla på mer upp till kanten på hålet , hoppas på att det är nivå avstängaren

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).