Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46967 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

stegmaster  
#464721 155,000kr var listpriset för min Kesla 304T (8,5m), med A ram och mek, 2 spak el on/off år 2016.
Med el, spaker och flapdowns lavett, ble priset nära 200,000kr.
Men gisser att det går att få kraner til ca 100,000kr på 6,5-6,7m från dom billigaste.
Typ weimer, Farma, Palms, m .flere.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#464724 Frågade mest av nyfikenhet Farma i mars förra året på Farma C8,5 G2 och då var priset 105000kr med grip, rotator och mekanisk flerspak.

Weimer har priserna på sin hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#464725 Moheda M65 158000kr, Maj 2016, Lantmännen maskin Vara. Kollade lite priser för att bilda mig en uppfattning. Tänkte då att Kesla är enormt dyr, men så illa är det visst inte.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464742 Priserna börjar röra sig sen när du vill ha elservo o tar ett otäckt skutt när be ska till iqan :shock:

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#464754 Usch då[emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

stegmaster  
#464755 JohannesG er dina priser på Farma och Moheda inkl. A ram med teleskopstödben???
Prisen på kesla er inkl. detta.
Ska man montera kranen på et Jake eller likn. så man behöver bara själva kranen, kan man dra av ca 21.000kr för A-ram med stödben av priset på 155.000kr. (dock tror jag priset i 2017 er 165.000kr va jag hört)
Er annars inkl, rotator og pro grip25, samt enkel svängbroms.


I mitt fall vore det drygt 20.000kr til om man ville ha minispaker, så det blev med "stora" el.spaker.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#464756 Även en "billigare" kran tillsammans med kranhängt Tapio aggregat å en pump hamnar ju då på runt 350'....

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#464760 Priserna jag fik var i enklaste utförande. Standard grip, rotator och flerspak ventilpaket. Ingen A-ram. Då jag kollade priserna tänkte jag främst för montering på vagn och ville veta vart kalaset började i pris...

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Andreas99  
#464773
källefall8 skrev:Är det någon som kollat priser på kranar det senaste? Typ 6,5-7 m kollade på ett Tapio 350 på elmia å listpriset var 225' så tänkte jämföra lite vad kranhängt kostar jmf med Hypro å liknande.

Nu blir jag nyfiken på vad en hypro gå på och i vilket utförande?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

ananders  
#464778
Andreas99 skrev:
källefall8 skrev:Är det någon som kollat priser på kranar det senaste? Typ 6,5-7 m kollade på ett Tapio 350 på elmia å listpriset var 225' så tänkte jämföra lite vad kranhängt kostar jmf med Hypro å liknande.

Nu blir jag nyfiken på vad en hypro gå på och i vilket utförande?


Den minsta Hypron går på ca 235'.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#464980 Från elmia:
Hypro 300 235'
Hypro 450 med 6m kran 380'
Hypro 755 med 7 m kran 470'
Hypro 755 hjulburen 7m kran 499'
Hypro 755 för vagnsmontage 330'
Hypro - Tommy är ganska svårprutad[emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Andreas99  
#464983 Ja då är ju inte hypro något billigt alternativ. Fast livslängden på en hypro bör ju vara förevigt medans det måste slita mer på ett kranhängt.
Jag hade nog valt ett kranhängt om det var jag som skulle handla. Sluppit en hel del ut och in ur traktorn. Bara behövt fälla mellanzoner.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465006 Baserat på dom priserna låter Hypro 755 för vagnsmontage som det vettigaste alternativet om man skall ha Hypro. Då slipper man springa ut och in ur traktorn för små flytt samt att man har en effektiv maskin, när man väl fått in trädet i maskinen...

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#465008 Har man hyrpro fäll huvud på kranen så är det bara mellan zonen som man får fälla med Motorsåg och det får man gör också med kran hängd processor men det blir dyrt ekipage. Jag tror att hypros fällhuvud kostar runt 100 000 kr

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Andreas99  
#465017
källshult skrev:Har man hyrpro fäll huvud på kranen så är det bara mellan zonen som man får fälla med Motorsåg och det får man gör också med kran hängd processor men det blir dyrt ekipage. Jag tror att hypros fällhuvud kostar runt 100 000 kr

Ja det är ju klart att ett fällhuvud förbättrar en hypro rejält.
Men om jag kör på kranhängt aggregat så kan jag använda samma kran när jag skotar ut. Så istället för att öka investeringsbehovet med ett fällhuvud så rationalisera jag bort en kran på skogsvagnen.
Så hade jag tänkt om jag skulle shoppat. Fast då har jag säkert missat en hel del man borde ha tänkt på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).