Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46940 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#459961
källshult skrev:Tittade på hypro 755 vagns monterat den har kapacitet och sätter man på hypro fälhuvud på kranen behöver man inte fälla med motorsåg . Den kvistar 50 cm och då klara man 1 o 2 gallringar och mindre slutavverkningar . Processor kostar 330000 kr enligt Tommy på hypro . Det priset är utan pump och tank . Får använda pump och tank som man har på vagnen

Nu kanske du har en rejäl pump Källshult, annars kostar det nog runt 50' i hydraulik å få fart på en 755 om det ska fungera bra...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#462988
chiwas skrev:Tyckte själv att det var billigt, så jag bestämde mig fort. Det är en Arbro stroke sa säljaren, med en Arbromit dator inkl längd o diameter mätning,
men han som sålde hade inte fått det att fungera. Tyckte skicket var bra o hoppas jag kan få det att fungera , om inte så hoppas jag få hjälp på detta forum, det verkar finnas många som kan mycket om allt. Skall ha den på en grävare Volvo EC55b ,om den orkar o har tillräckligt tryck o flöde.

Hur har det gått @chiwas?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

chiwas  
#463006 Fick lov att ta hjälp .Här lämnat allt till en verkstad för att få dit rätt ventiler o hydraulslangar på grävaren.
O har för mycket att göra på jobbet , har inte ens haft tid att fråga hur det går för dom.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#463131 Hur stor felmarginal är det i längd och diametermätning på aggregat som Arbro 350 och Tapio 350? Och hur stor felmarginal är det i längd och diametermätning på exempelvis en Hypro 450?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

hlb  
#463139 Hypros längdmätning är på cm om inte det är så krokigt att mäthjulet går i luften. Jag har inte diametermätning, bara ett kort måttband graderat i cm x 3,14 så att jag får diametern direkt om jag mäter runtom. Används bara om man ligger nära gränsen för olika sortiment.
Trevlig sommar!

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#463173 På en Hypro (ej 755) är nog inte diametermätningen lika viktig, lätt att mäta med måttband eller klave. Blir annat på ett kranhängt aggregat, tror ingen vill springa ut och mäta manuellt om det skall bli massaved, kubb eller stock.
@gnisten83 och @Seb macahan hur exakt är längd och diametermätningen på era aggregat? Skiljer det mellan Arbro och Tapio?

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463183 Diametermätningen funkar nog bra, ett fåtal stockar som är klenare på mätlistan än vad jag har som mål i datorn.
Har haft endel övermål däremot och jag ska byta lager till mäthjulet för de rullar nog inte så lätt som de borde.
Vet inte dock inte om de är för långa mot önskat mått eller de fattas så de klassas som längden kortare, vid koll när man kallibrerar så stämmer de bra

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#463240 Hur mycket övermål brukar du ha?

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463246 De står ju i volym men ca 1,5% såg jag nu när jag kollade, hm de där måste undersökas mera...

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#463259 Blir spännande att höra rapporten sen.
Men jag tänkte främst på när du hugger hur många cm övermål du brukar sikta på och vad det blir i praktiken. Speciellt kubb är ju väldigt noga att det inte blir varken för mycket eller för lite.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463267 Har för mej att jag har 5cm inlagt i burken för timmer och kubb.
Fick en mindre volym kubb vrakad för många år sen när längdmätningen gjordes av givare som räknade hål i balken, slirade det vid frammatning bliv biten för kort.
Då byggdes de om till mäthjul istället

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

alias  
#463272
gnisten83 skrev:Diametermätningen funkar nog bra, ett fåtal stockar som är klenare på mätlistan än vad jag har som mål i datorn.
Har haft endel övermål däremot och jag ska byta lager till mäthjulet för de rullar nog inte så lätt som de borde.
Vet inte dock inte om de är för långa mot önskat mått eller de fattas så de klassas som längden kortare, vid koll när man kallibrerar så stämmer de bra


@Gnisten83:

Om jag knyter an till dina andra inlägg om att målet var ca 5 cm övermål och att du hade fått ca 1,5 % övermålsvolym så låter det som att stockarna inte är för korta utan att ditt övermål ligger på 6-7 cm.

Om man antar att timret håller en medellängd på ca 4,5 meter så blir 450 cm * 1,5 % =6,75 cm övermål. Ett sätt att kontrollera ytterligare är ju att kolla på stocknotan från SCD om man har fått timret inmätt i de längdklasser som man önskat från sågverken (ofta udda längder såsom 37, 43,49,55 och ev. 31 dm). Ligger mycket virke i jämna längdklasser så kan man misstänka att stockarna blivit för korta.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463291 Ska kolla lite mer på detta @alias

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#464712 Är det någon som kollat priser på kranar det senaste? Typ 6,5-7 m kollade på ett Tapio 350 på elmia å listpriset var 225' så tänkte jämföra lite vad kranhängt kostar jmf med Hypro å liknande.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

ananders  
#464715
källefall8 skrev:Är det någon som kollat priser på kranar det senaste? Typ 6,5-7 m kollade på ett Tapio 350 på elmia å listpriset var 225' så tänkte jämföra lite vad kranhängt kostar jmf med Hypro å liknande.


Kollade pris på en vreten 65-40 i höstas, då kostaden den ca 135.000kr med 2-spak el on off

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).