Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

7 inlägg 17658 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

Torbjörn Johnsen  
#458603 Vimek visar en prototyp på en kombimaskin (skördare/skotare) på Elmia Wood 2017. Istället för att som t ex Malwa eller Terri använda en skotare som bas för kombibygget utgår Vimek från en skördare. En 404 SE-skördare som utrustas med en separat vagn när det är dags att skota ut virket. Kombinationen innebär att skördaren kan jobba precis som en vanlig Vimek-skördare inkl att köra mellanslag (sekundärvägar) mellan stickvägarna. Vagnen som sedan hängs på har drivning och tack vare Vimeks styrning med både midjestyrning och styrleder på bak(?)axeln så går den bra att manövrera.





   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

Hema  
#458611 Har de fixat så stolen går att ställa rakt i utskotningsriktningen eller får man sitta på tre kvart? För mig veterligen, så går inte stolen att ställa rakt mot motorn på de vanliga skördarna.

Avatar Fallback

Re: Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464711 Nu ska prototypen ut i skarpa tester så innan produktionen är igång så har dom säkert fixat barnsjukdomarna. Detta kan säkert bli en hit speciellt om man är enmansföretagare.

http://www.atl.nu/teknik/skorda-och-sko ... promisser/

Användarvisningsbild

Re: Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

T Landström  
#464713
T24X4 skrev:Nu ska prototypen ut i skarpa tester så innan produktionen är igång så har dom säkert fixat barnsjukdomarna. Detta kan säkert bli en hit speciellt om man är enmansföretagare.

http://www.atl.nu/teknik/skorda-och-sko ... promisser/

Inget att läsa om man inte prenumererar...

Användarvisningsbild

Re: Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464718
T Landström skrev:
T24X4 skrev:Nu ska prototypen ut i skarpa tester så innan produktionen är igång så har dom säkert fixat barnsjukdomarna. Detta kan säkert bli en hit speciellt om man är enmansföretagare.

http://www.atl.nu/teknik/skorda-och-sko ... promisser/

Inget att läsa om man inte prenumererar...


tryck på esc samtidgt som sidan laddar så kan man läsa det! :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

JohannesG  
#464719 Kan nog bli bra för självverksamma, önskar dock att de vore något större. Jag håller mig till traktor och 12tons skogsvagn. Har man kran på traktorn som vissa har så blir ju konceptet ganska likt.

Tror Vimek skulle vinna på lite längre kran samt på något sätt (fråga mig inte hur) höja kranpelaren för skotning. Ser lite klumpigt ut som det är nu.

Ja ATL använder inte den bästa metoden för att blockera icke prenumeranter. Trycka Esc går nästan snabbare för att läsa någon enstaka artikel än att logga in då jag ofta blir utloggad, gäller bara att vara snabb att trycka innan "låset" dyker upp.

Användarvisningsbild

Re: Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video)

svampbob  
#480352 Jag var idag och tittade på en Vimek 404 och där den stod såg jag något udda en 4-hjulig Vimek 610. Det var två killar som höll på att testa den. Av utseendet och hur dom verkade uppskatta kylan så skulle jag gissa att dom kom från ett land med sommartemperaturer året om.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).