Skogsröjning

Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

67 inlägg 42002 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349420
Hema skrev:
bgl skrev:Tack för bilderna!
Det var en väldigt flådig design på Stihlen du har fått fatt på. T.o.m. på Stihls tyska hemsida ser motorenheten ut som den gamla. Har du kontakter med produktutvecklingen hos Stihl?

Det kanske jag har, men det säger jag inget om.. Nee då, jag googlade bara på KM 130 R och valde bilder och så dök den upp. Källa: http://www.kingvert.fr/produit-combisysteme-stihlkm-130-r,345.html
Här är en annan bild:
Bild

http://alpinelawn.com/stihl-km-kombitools-on-sale-now.html


Den längs till höger är 130R sedan är det fallande modeller ner till konsumentprylar.

Angående motor och 4-mix så är det en spolsmörjd 4-takt d.v.s. en riktig fyrtaktare med insug och avgasventil. Anledningen till oljeblandningen är att bränsleblandningen smörjer vevhuset, det skulle teoretiskt gå att ha en motor med konventionellt smörjt vevhus men den motorn får fler delar (oljepump) och den kan få problem att smörja i kraftiga lutningar t.ex. när sågen lutas.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Andreas99  
#464533 Hej hej nu har jag lusläst om kjedjeröjsågar på sfo och blivit sugen på km 131R. Är ni fortfarande nöjda med den nu några år senare?

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464535 Både och. Kört några timmar denna veckan och det funkar ok men jag saknar effekt och kedjehastighet när jag använder sågsvärdet. Annars är konceptet toppen! Smidigt att ta med sig i bilen, bra verktyg och fantastiskt lättstartad.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Andreas99  
#464540 Ja det är ju konceptet jag gillar. Kunna använda samma motor till flera grejer. Men det är klart flest timmar kommer den ju att få gå som kjedjeröjsåg i sista röjning/underröjning. Sen häckkkippning, trädtrimning och grensågning längs skogsvägar som extra bonus grej.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#464542
busholle skrev:Både och. Kört några timmar denna veckan och det funkar ok men jag saknar effekt och kedjehastighet när jag använder sågsvärdet. Annars är konceptet toppen! Smidigt att ta med sig i bilen, bra verktyg och fantastiskt lättstartad.

Nej, med fyrmix och bara 36cc har man ingen arg geting som varvar upp blixtsnabbt, men bottendraget är bättre än motsvarande tvåtaktare. Man blir van med att gasa på lite tidigare än med röjsågen, och med att kapning av grövre röjstammar tar mer tid. Om jag skulle gå alla dagar i skogen med kedjeröjare skulle säkert Hva's vara att föredra, men för mig gör pris, vikt och smidighet med utbytbara redskaper att jag har fastnat vid KM'n.
Bra poäng att det aldrig är svårt att få den med i bilen. Tar inge mycket rum i bitar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Andreas99  
#464559 Den kommer kanske användas två veckor om året så det känns lättare att motivera inköpet med att man kan använda den till flera saker samt att priset är lägre än en ren kjedjeröjsåg.

Jag slår nog till

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

800efi  
#464560 Jag är fortfarande nöjd med min, vill definitivt inte vara utan den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).