Motorsåg och handhållet

Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

13 inlägg 8551 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

Chrissofsweden  
#464517 Jag ska antingen köpa en Stihl 362 eller 391.

Men vad är egentligen skillnaden mellan dem? Jag kan för mitt liv inte se varför 362 är bättre?

Logosol rekommenderar minst 391. Men bortsett från motorkapaciteten, är det någon annan fördel med 391 mot 362?

Jag står i valet och kvalet men vill att den jag väljer ska funka så bra som möjligt att klyva med (tillsammans med Logosols timmerjigg).

Övriga argument för andra sågar undanbedes då jag vet att detta blir en kompromiss :) Bortse även från priset då funktionen är det viktigaste för mig samt att jag kan köpa båda begagnade just nu. Så vilken passar timmerjiggen bäst?

Tack på förhand

PS hittade ingen liknande tråd



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

Chrissofsweden  
#464518 Ja, plus den skillnad att 362 är på 59cc och 3,5kW medan 391 är på 65cc och 3,3kW.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

JensSkoog  
#464520 Om du ska använda den på Logosols Timmerjigg skulle jag rekommenderat att du följer rådet Logosol ger. De vet bäst vad som passar, och har erfart vilken såg som duger.

MS 362 väger mindre än 391, och är en grymm såg i grövre trädfällning. Men i klyvning kan jag tänka mig att lite extra kubik som 391 har med mindre kW ger ett segdrag som passar bättre på jiggen och gör att sågen lever länger i jobbet.
Jag har klyvd lite med min 361, men det är inte den sågen jag skulle använda den dagen jag skaffar mig någon sorts jigg.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464536 391 har nog potential att fungera över tid i en sågrigg. 362 är nog uppbränd första dagen. Har en 362 och det märks att den är hårt trimmad när jag ställer mig på vedbacken. Den är byggd för att kapa och kvista inte för att slita ont med timmerjigg.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

Chrissofsweden  
#464537 Tack för svaren, det låter som att 391 är det lämpligare valet :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

johan eriksson  
#464543 Om du ska använda den i timmerjigg så ska du ha så mycket kubik som möjligt, 391 är väll det minsta som Logosol rekommenderar. Om du har möjlighet ekonomiskt så gå gärna upp till 661, eller om du har tur att hitta en bra begagnad 064, 066 eller 660. Det finns tyvärr ingen ersättning för mycket kubik, och jag föredrar nog även en såg med konventionell förgasare så man kan ge den lite extra bränsle och på så vis minska risken för att den ska gå för magert när man sågar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

Chrissofsweden  
#464553 Jag har faktiskt fått svar på en sågjigg, linjal och 064 :) Men just att sågen är 15-20år (?) gör mig som nybörjare lite skeptisk. Men några på forumet lovordade sågen 2010 och samma sak gäller kanske än? Hur är det med reservdelar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

johan eriksson  
#464558 Till 064, 066 så finns nog det mesta fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

JensSkoog  
#464587
Chrissofsweden skrev:Jag har faktiskt fått svar på en sågjigg, linjal och 064 :) Men just att sågen är 15-20år (?) gör mig som nybörjare lite skeptisk. Men några på forumet lovordade sågen 2010 och samma sak gäller kanske än? Hur är det med reservdelar?

Beror ju på vilken skick den är i :wink:

Men 064 är ju ingen såg man slänger med sig överallt och sliter på.
Många som har köpt såg och jigg har ochså bara hobbysågat år om
annat, så du kan ha tur och få en riktig bra en.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

Chrissofsweden  
#464648 Den verkade vara i bra skick så jag slog till. Blev även en Big Mill Basic :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

johan eriksson  
#464655 Gratulerar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

JensSkoog  
#464656 Grattis @Chrissofsweden :grin:

Blir spännande!
Du får berätta och visa bilder här på Forum
när du drar i gång med såg och Big Mill'n

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan Stihl 362 och 391?

Tosca  
#485870 +1 på det!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).