Trädfällning (arborist)

Vad är de som gäller? Sektionsfällning

44 inlägg 29285 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

tallen100  
#464391 Skulle tro att största delen som har lite vett i skallen skiter blankt i om du inte har nått kort bara dom inte råkar illa ut vid eventuell olycka, utan dom sätter erfarenhet och kunskap i första rummet.
Dom få som inte gör det kan väl lika gärna anlita någon nyutbildad "kortägare" med två dagars erfarenhet, och hoppas på att det går bra :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464392
Hema skrev:Nee du kanske inte behöver, men uppdragsgivaren kanske skulle tycka det vore lämpligt att den som utför jobbet har rätt utbildning/bevis för sitt jobb. Annars kan det bli en dyr rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Ja det är allt lite lurigt detta.

Ja det är ju det, oklart.
Men jag vill veta exakt vad lagen/föreskriften säger och betyder för mig som enskild firma. Som nu så har företaget Säker skog någon sorts självpåtagen? tolkningsroll åt myndigheten. Så kan vi ju inte ha det.
Vad som sen är bra eller inte är liksom en annan diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#464393
Uvskogen skrev:Hittade det här på ett annat forum. Verkar som om jag inte behöver AB kort om jag kör eget, inklusive fäller träd åt andra. Så då var väl det utklarat.

Ställde frågan direkt till dom

Hej!

Suttit och läst och läst men blir inte klokare om detta med motorsågskörkort.
Behöver man som ensam i en enskildfrima som jobbar mot privatpersoner eller företag ha motorsågskörkortet?


SVARETl
Hej,

Tack för din förfrågan!

Bara om du jobbar på ett gemensamt arbetsställe med andra företags anställda eller på ett bygge.

Med vänlig hälsning

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
112 79 Stockholm
Telefon: 010- 730 90 00
http://www.av.se

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
De glömde upplysa om att bestämmelsen även gäller vid arbete med andra företagare på gemensamt arbetsställe, att enbart ange anställda blir missvisande.

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464396
anersimyra skrev:
Uvskogen skrev:Hittade det här på ett annat forum. Verkar som om jag inte behöver AB kort om jag kör eget, inklusive fäller träd åt andra. Så då var väl det utklarat.

Ställde frågan direkt till dom

Hej!

Suttit och läst och läst men blir inte klokare om detta med motorsågskörkort.
Behöver man som ensam i en enskildfrima som jobbar mot privatpersoner eller företag ha motorsågskörkortet?


SVARETl
Hej,

Tack för din förfrågan!

Bara om du jobbar på ett gemensamt arbetsställe med andra företags anställda eller på ett bygge.

Med vänlig hälsning

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
112 79 Stockholm
Telefon: 010- 730 90 00
http://www.av.se

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
De glömde upplysa om att bestämmelsen även gäller vid arbete med andra företagare på gemensamt arbetsställe, att enbart ange anställda blir missvisande.

Tack för det. Men då är det helt klarlagt nu att vad "lagen" gäller så behövs INTE "Motorsågskörkort" för en ensam yrkesutövare som driver verksamheten som enskild firma och fäller träd i sin ensamhet utan att andra företag är där samtidigt.

Typjobb, att fälla träd åt privatpersoner.

Är vi överens om vad som gäller nu?

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Peteflamingstar  
#464397 Låter jäkligt bra faktiskt! Det bästa vore om någon kunde upplysa nissarna på Säker skog om det också, helst någon från arbetsmiljöverket :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Hema  
#464403 Ja men vi har ju diskuterat i annan tråd, att om jag tar in eller låter nisse att fälla träd i min skog och han skadar sig, så åker jag på att betala hans rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Men det är nog som så att kort inte krävs, men vilken upplyst markägare skulle låta någon utan kort jobba för en?

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#464405
Hema skrev:Ja men vi har ju diskuterat i annan tråd, att om jag tar in eller låter nisse att fälla träd i min skog och han skadar sig, så åker jag på att betala hans rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Men det är nog som så att kort inte krävs, men vilken upplyst markägare skulle låta någon utan kort jobba för en?

Låter du en ensamföretagare som saknar motorsågskörkort utföra arbete i din skog så är det ju denne som ansvarar för sig själv, du kan aldrig dömas till att betala dennes rehab efter en skada.

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Hema  
#464406
anersimyra skrev:
Hema skrev:Ja men vi har ju diskuterat i annan tråd, att om jag tar in eller låter nisse att fälla träd i min skog och han skadar sig, så åker jag på att betala hans rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Men det är nog som så att kort inte krävs, men vilken upplyst markägare skulle låta någon utan kort jobba för en?

Låter du en ensamföretagare som saknar motorsågskörkort utföra arbete i din skog så är det ju denne som ansvarar för sig själv, du kan aldrig dömas till att betala dennes rehab efter en skada.

Skillnad på en privatperson och en egenföretagare i detta sammanhang? För tom. utflyttad son/dotter var väl tvungen att ha motorsågskort om denne skulle hjälpa till på gorden med motorsåg? Eller har jag drömt?

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

jannee  
#464408 Då har inte en ann varit helt fel ute när jag sågat loss vindfälle åt några äldre tanter men även fällt träd i trädgårdar - utan s.k. behörighet (motorsågskort). :-bd
För övrigt ska jag i kväll ned till Karlskrona för att fälla ett körsbärsträd + arbeta upp det till ett behändigt format.
Enligt uppgifter är det bara 1 dm grovt men ska tydligen var över 50 år gammalt - får väl se hur "litet" trädet är :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Hema  
#464409
jannee skrev:Då har inte en ann varit helt fel ute när jag sågat loss vindfälle åt några äldre tanter men även fällt träd i trädgårdar - utan s.k. behörighet (motorsågskort). :-bd
För övrigt ska jag i kväll ned till Karlskrona för att fälla ett körsbärsträd + arbeta upp det till ett behändigt format.
Enligt uppgifter är det bara 1 dm grovt men ska tydligen var över 50 år gammalt - får väl se hur "litet" trädet är :mrgreen:

Lycka till! Du glömmer väl inte ta med kameran? :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#464429
Hema skrev:
anersimyra skrev:
Hema skrev:Ja men vi har ju diskuterat i annan tråd, att om jag tar in eller låter nisse att fälla träd i min skog och han skadar sig, så åker jag på att betala hans rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Men det är nog som så att kort inte krävs, men vilken upplyst markägare skulle låta någon utan kort jobba för en?

Låter du en ensamföretagare som saknar motorsågskörkort utföra arbete i din skog så är det ju denne som ansvarar för sig själv, du kan aldrig dömas till att betala dennes rehab efter en skada.

Skillnad på en privatperson och en egenföretagare i detta sammanhang? För tom. utflyttad son/dotter var väl tvungen att ha motorsågskort om denne skulle hjälpa till på gorden med motorsåg? Eller har jag drömt?
Nej du har inte drömt. Släktingar som inte är mantalsskriven på fastigheten ska ha körkort, men även vara egna företagare om du ska slippa arbetsgivaransvar.

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

röjar kalle  
#464462 Det är klart Säker skog talar för egen sak dom vill ju tjäna pengar.Men mig lyckades dom inte lura för bra karl reder sig själv gör jobben ensam. :^O

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#464493 =)) =)) =)) den " långnäsegubben " är min favorit.. =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

bjed0001  
#464552
anersimyra skrev:
Hema skrev:Ja men vi har ju diskuterat i annan tråd, att om jag tar in eller låter nisse att fälla träd i min skog och han skadar sig, så åker jag på att betala hans rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Men det är nog som så att kort inte krävs, men vilken upplyst markägare skulle låta någon utan kort jobba för en?

Låter du en ensamföretagare som saknar motorsågskörkort utföra arbete i din skog så är det ju denne som ansvarar för sig själv, du kan aldrig dömas till att betala dennes rehab efter en skada.


Du kan som uppdragsgivare åka på arbetsgivaransvar även vid underentreprenörer.
Ex om du lejer en egenföretagare på timtid som hjälp på gården, förser honom med såg och huggarutrustning samt arbetsleder huggningen så kan du nog åka dit om något händer och han inte haft utbildning. Men i normala fallet har ju du som skogsägare såklart inte arbetsgivaransvar för en självständig entreprenör.

Det här kommer väl från byggbranschen. Man vill inte att du ska kunna konkurrera med dålig arbetsmiljö genom att använda sig av egenföretagare/underentreprenörer istället för anställda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar