Trädfällning (arborist)

Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlamad

25 inlägg 22162 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlamad

Fredrik Reuter  
#463387 För ett år sedan utfördes trädfällningsarbete vid Siggefora camping utanför Uppsala. Något gick fel och en 20 meter hög gran fälldes över ett förtält. En kvinna befann sig i förtältet och hon blev förlamad från bröstet och nedåt när två ryggkotor krossades.

Nu åtalas trädfällningsföretaget och de manuellhuggare som utförde skogsavverkningen för grovt arbetsmiljöbrott respektive grovt vållande till kroppsskada. Företaget åläggs en företagsbot om 800.000 kronor.
Arbetsmiljöverket har utrett olyckan och kommit fram till att säkerhetsföreskrifterna inte har följts vid avverkningen.

Läs mer på SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... pingolycka



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464027 Det står att arbetsmiljöverket har gjort en utredning. Har försökt hitta den men inte lyckats, det vore intressant att läsa den. Det finns säkert något man kan lära sig när man som jag också är i trädfällarbranschen.

Tråkig utgång av en trädfällning är det utan tvekan.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464039
MartinH skrev:Det står att arbetsmiljöverket har gjort en utredning. Har försökt hitta den men inte lyckats, det vore intressant att läsa den. Det finns säkert något man kan lära sig när man som jag också är i trädfällarbranschen.

Tråkig utgång av en trädfällning är det utan tvekan.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Skulle det kunna vara denna utredning?

https://www.av.se/om-oss/sok-i-arbetsmi ... lbar=False

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

röjar kalle  
#464052
MartinH skrev:Det står att arbetsmiljöverket har gjort en utredning. Har försökt hitta den men inte lyckats, det vore intressant att läsa den. Det finns säkert något man kan lära sig när man som jag också är i trädfällarbranschen.

Tråkig utgång av en trädfällning är det utan tvekan.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Helt klart finns mycket att lära av en sådan händelse, men oftas hör man aldrig något av själva scenariot bakom tragedin .

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464060 Ocke det borde vara den rapporten som avser olyckan på Siggefora camping.

Kalle jag beställde rapporten från arbetsmiljöverket, där borde väl framgå scenariot bakom olyckan.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

röjar kalle  
#464063
MartinH skrev:Ocke det borde vara den rapporten som avser olyckan på Siggefora camping.

Kalle jag beställde rapporten från arbetsmiljöverket, där borde väl framgå scenariot bakom olyckan.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Skall bli inttresant att höra.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

röjar kalle  
#464064
MartinH skrev:Ocke det borde vara den rapporten som avser olyckan på Siggefora camping.

Kalle jag beställde rapporten från arbetsmiljöverket, där borde väl framgå scenariot bakom olyckan.

Med vänlig hälsning!
MartinH

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464329 Har nu fått Arbetsmiljöverkets utredning, utdrag från denna biläggs.

Det som verkar vara det största bristerna är:
att avståndet mellan trädet och campingen har inte bedömts eller missbedömts
aktuellt träd har haft en felaktig brytmån vilket gjort att trädet fallit fel
vindförhållandena har bidragit till utgången
bristande kommunikation mellan fällare 1 (som gjorde riktskäret och insticket så att brytmånen blev fel) samt fällare 2 som sågade av säkra hörnet så att trädet föll
inte sett till att obehöriga befann sig tillräckligt långt borta, vilket är två trädlängder

En rad omständigheter har alltså bidragit till den olyckliga utgången.

Vill någon av er beställa hela utredningen på 36 sidor så går det via denna länk: https://www.av.se/om-oss/sok-i-arbetsmi ... s-diarium/

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

TrioBrake  
#464732 Vad är det för jävla nötter... en gör riktskäret en annan sågar av brytmånen? En tredje som kvistar och en fjärde som
Kapar då eller? [emoji58]

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464734 Men de har säkert alla möjliga certifikat. Varför allt i världen delar man på jobbet på det där sättet?!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

TrioBrake  
#464741 Alla hade AB-kort iaf

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464801 Det verkar som att fällare ett fick problem med motorsågen därför tog fällare två över och slutförde fällningen.
Fällare två borde ha kollat ettans jobb lite bättre när man betraktar detta i efterhand.

Det är i och för sig alltid lätt att se vad som borde gjorts när man betraktar utgången i efterhand .

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

TrioBrake  
#464802
MartinH skrev:Det verkar som att fällare ett fick problem med motorsågen därför tog fällare två över och slutförde fällningen.
Fällare två borde ha kollat ettans jobb lite bättre när man betraktar detta i efterhand.

Det är i och för sig alltid lätt att se vad som borde gjorts när man betraktar utgången i efterhand .

Mvh
MartinH


Vad har du för info som jag inte har? Jag fick ba typ 5 sidor från arbetsmiljöverket, det var mer som en sammanfattning bara

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

StefanN74  
#464827 Den utredning jag fick sänd till mig var på 4 sidor och är väl menad som en sammanfattning av händelseförloppet om jag förstått den rätt. Läser man även de artiklar som det finns länkar till på SVT nyheter uppsala så får man ju en ganska bra bild av det hela tycker jag. Hur går man till väga om man vill ta den av den utredning som skulle vara på 36 sidor ?

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464837 Testa och sök i diariet med villkoren "Trädfällning" och län Uppsala så får man upp 6 dokument man kan beställa. Kanske att det står mer i något av dessa dokument?

Vet ej om denna länk funkar men skickar in den ändå:
https://www.av.se/om-oss/sok-i-arbetsmi ... e=&ToDate=

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).