Sågverk (mindre)

Sågning av byggmaterial

22 inlägg 12243 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågning av byggmaterial

botil  
#464169 Hej.
Har lite stockar, både gran och tall liggande. Pga lite problem med mina maskiner har jag inte hunnit såga än.
Vad är bäst att göra.
Hinner det torka? Bara att göra ved?
Kan man göra fyrskäringar, eller torkar de mycket långsammare?
Är det mindre risk för mögel om stockarna ligger till nästa år? Blir det både blått och röta då kanske?
Tacksam för råd.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Elfving  
#464173 När fälldes träden och vilken typ av såg hade du tänkt såga dem på?
Det är inget jätteproblem att såga övertorrt med kedjesåg ty det går normalt väldigt långsamt och lite långsammare gör inte så stor skillnad.
Fyrskäringar tycker jag man bör undvika att såga eftersom de gärna torrspricker rejält under torkning.
Mögelrisken kan du bortse ifrån om du ströar upp virket på bra plats. Gran och tall har svårt för att mögla. Såga så fort du får möjlighet är mitt råd. Gör inte ved av ditt timmer!

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

botil  
#464227 Hej.
Fick dem faktiskt. Mesta är väl vindfällor som togs om hand tidigt i år.
Ska såga på bandsåg. Jonsereds.

Fick sågen lite sent i fjol, så det sista jag sågade i fjol blev tyvärr inte förrän i mitten av augusti.
När jag hyvlade i år hade det blivit svartmögel(tror jag) på en del. Det strölades användes strö på 20-25mm,och högen var 2,5 meter bred. Högen låg på en plats, där det blir ganska varmt om solen lyser, och jag tyckte att det blåste där också. Möjligtvis att en häck var för nära så det inte blev riktigt den genomströmningen det borde.
Det var gräsbacke, som jag lade presenning på, därefter lades det upp på underlag ca 0cm från backen. Täcktes med plåtar. Vet inte vad som var största felet? Problemet var väl mest i mitten av högen. Smalare hög kanske är bättre också.


Fick ut en del fint virke, men vad gör man med det som det växt svart på?

Tacksam för hjälp, då jag vill lära mej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Blivande snickare  
#464245 Lägg en smalare hög. Vi kör på 110cm. Gärna minst 25millimeters mellanslag, vi har mest 32or och minst 30-40cm från marken.
Lycka till :)

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Elfving  
#464246
botil skrev:Fick ut en del fint virke, men vad gör man med det som det växt svart på?

Tacksam för hjälp, då jag vill lära mej.

Endera hyvlar du bort det eller så använder du virket till att bygga en vedbod eller annat som ändå skall stå ute. Svartmögel är inget snyggt och kanske fördärvar snickerivirke, men trots detta är virket användbart. Svartmögel är enbart ett estetiskt problem när virket väl har torkat.

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

botil  
#464334 Tackar. Vi gör ett försök i år också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning av byggmaterial

halvproffs  
#464342
Blivande snickare skrev:Lägg en smalare hög. Vi kör på 110cm. Gärna minst 25millimeters mellanslag, vi har mest 32or och minst 30-40cm från marken.
Lycka till :)


Så gör jag också men jag har bara 15cm från marken ty den är torr utan gräsväxt.
110cm brett då räcker pallgafflarna till när man ska hämta virke.
Svartmögel är inget problem egentligen om det är ett normalt angrepp. Är bara på ytan och hyvlas bort.

Användarvisningsbild

Re: Sågning av byggmaterial

Vardon  
#464348 För mig som är dålig på att skilja tall från gran när det är sågat så skriv på dem.

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

botil  
#464513 Vad tätt har ni upplagen (pallningen mot backen) och vad tätt ströar ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Flax12  
#464555
botil skrev:Vad tätt har ni upplagen (pallningen mot backen) och vad tätt ströar ni?

Hej!
Jag försöker komma upp minst 25 cm från backen och hålla undan för gräs som kommer fort. Sen har jag 1m mellan ströna.

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

lidköping  
#464566 Hej!
Jag har virkesstapeln minst 40 cm över marken (gräsyta) och 60 cm mellan ströerna och har stapeln 1 meter bred.

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

lidköping  
#464572
Vardon skrev:För mig som är dålig på att skilja tall från gran när det är sågat så skriv på dem.

Det är olika utseende på kvistarna, men är det kvistfritt så är det svårare!

Användarvisningsbild

Re: Sågning av byggmaterial

Vardon  
#464579 Ungefär som de andra fast har nog haft virket närmare backen förr. Nu har jag byggt ett ordentligt upplägg med tak i en ändan ca 1,5 m och sen har jag 6,5 m att lägga stockar och ved på i väntan.

Ca 5-6 strön på 4-4,5 meters bräder.

Några tips om du ska göra en torkplats som jag har lärt mig.

Barka av eventuell vankant på en gång. Bakar går utmärkt att såga strön av men barka dem, du får massa mjöl annars i stapeln speciellt om du burit in virket.

Ha ströna så långa att de går mot stötterna till taket så kan du skjuta in brädorna på ströna utan att de åker undan.

Lägg alltid långa brädor till kanterna så ströna har stöd om du sågar många i olika längder.

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

botil  
#476524 Hej.
Tack för alla råd jag fått.
Så här har det legat lagrat sedan 20 juli. 2 plankor har fått svartmögel, annars ser det bra ut. Får man bara räkna med lite svartmögel när man inte har tork?
Borde jag lagt på annat sätt?

Ska jag lägga in det under tak nu i vinter? Hur brukar ni göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning av byggmaterial

halvproffs  
#476608 Är nog bättre att ha det ute så där under tak. Väldigt fint staplat! Själv skulle jag gjort en hög för att man vill ha stort tryck på reglarna annars kan det bli propellrar av det. Kanske du har något riktigt tungt att lägga på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).