Sågverk (mindre)

Alaska mill.

31 inlägg 18769 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

johan eriksson  
#464015 Ingen fara Erre, har sågat en planka än, och har två stockar till sen :D , så vi kan planera lite framåt så kan du vara med.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

johan eriksson  
#464016 Lite film blev det. Och ja, tofflor och shorts är kanske inte riktigt rätt kläder när man hanterar motorsåg, men bedömde det som ganska säkert när man har den i ett sågverk.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

johan eriksson  
#464018 Första brädan har jag lovat att göra en bänk av till svärmor.

1500121381_img_8149.jpg


1500121382_img_8150.jpg


1500121383_img_8151.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

ForestOps  
#464020 ser fint ut! :-BD

Avatar Fallback

Re: Alaska mill.

Blivande snickare  
#464023 Ska svärmors bänk bli ute så vill jag rekommendera att du använder en med mer kärnved, annars försvinner den på några år :)

Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

johan eriksson  
#464033 Jo Snickarn, den ska vara ute. Ska se hur nästa planka blir, annars så får vi se hur länge det håller om man dränker den i linolja. Men jag vet att splinten inte är så hållbar. Den är bara ute sommartid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

johan eriksson  
#464034
ForestOps skrev:ser fint ut! :-BD


Tackar 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaska mill.

MDin  
#464055
johan eriksson skrev:
ForestOps skrev:ser fint ut! :-BD


Tackar 8)


Linoljade mina vindskivor med rå linolja 1989 när vi byggde kåken, det finns ingen indikation på röta än.
Rå linolja med en skvätt fransk terpentin är oslagbart[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

JensSkoog  
#464056
MDin skrev:Linoljade mina vindskivor med rå linolja 1989 när vi byggde kåken, det finns ingen indikation på röta än.
Rå linolja med en skvätt fransk terpentin är oslagbart[emoji1]

Ja, rå linolja är bra saker, men på en bänk skulle den väl inte vara det bästa.
Blir ju aldrig riktig turr.

Vi använde den på robåtarna när jag var pojk, och minns att om man satt på roddarbänken
och rodde när det var varmt i vädret, så fastnade byxbaken. :wink:

Men om bänken är till svärmor, så vet man i alla fall vart man har
henne när hon först har satt sig ner :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

johan eriksson  
#464058 Har inte upplevt den effekten av linolja än, då har jag ändå gjort iordning en parksoffa och ett utebord. Men det tar helt klart längre tid för den att oxidera, och kanske även har betydelse vad det är för träslag. Kan ju ta de avslutande två lagerna med kokt linolja för säkerhet skull då jag har en bra svärmor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

JensSkoog  
#464065
johan eriksson skrev:Har inte upplevt den effekten av linolja än, då har jag ändå gjort iordning en parksoffa och ett utebord. Men det tar helt klart längre tid för den att oxidera, och kanske även har betydelse vad det är för träslag. Kan ju ta de avslutande två lagerna med kokt linolja för säkerhet skull då jag har en bra svärmor.

Bra svärmödrar ska man ta sig av på bästa sättet. 🤗

Efter tvätt med kaustisk soda och skjöljning med vatten fick båtarna turka en halv dag innan den rå linoljan blev smord tjockt på, utan att vi "värmpolerade" den in. Minns att vi använde lite turpentin i den så den skulle bli lite tunnare. Om båtarna sto på land för länge blev det sprickar, så dom var inte skickligt genomturra innan vi smorde.

Avatar Fallback

Re: Alaska mill.

MDin  
#464066
johan eriksson skrev:Har inte upplevt den effekten av linolja än, då har jag ändå gjort iordning en parksoffa och ett utebord. Men det tar helt klart längre tid för den att oxidera, och kanske även har betydelse vad det är för träslag. Kan ju ta de avslutande två lagerna med kokt linolja för säkerhet skull då jag har en bra svärmor.


Avsluta med terpentin när oljan dragit in, därefter torkar man av ordentligt med trasor.
Det blir helt torrt så svärmor kan resa sig utan hjälp.
Rå linolja behåller träts färg medan kokt gulnar med tiden. I övrigt gillar jag järnvitriol som ger en härlig lyster till trä[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

molnia  
#644581 Vi började samtala här hemma om att såga en vindfälld tall till en 9 m lång balk till porthål/ hammarband i gavelspets. Porten blir ju inte 9 m. Men vi kommer försvaga takstolen då vi pratar om att höja porthålet och då skulle det vara bra med en oskarvad balk. Började fundera på hur man skulle kunna såga en så lång balk billigt. Och kom då på alaskaan mill. Behöver något långt att stödja emot. Alternativt stödja mot stocken på ett flertal pungter. Vad tror ni? Skulle väl vara möjligt?

Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

Vardon  
#644586 Jag sågade en 9m i en 4,5 m solosåg förra året. Det tar tid och är svårt att få det rakt. Såga på kvällen och använd en laser tror jag på

Användarvisningsbild

Re: Alaska mill.

molnia  
#644593 Intressant!
Har du visat det momentet i någon tråd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar