Traktorer och processorer

Otäck olycka med traktor.

46 inlägg 17876 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Otäck olycka med traktor.

ananders  
#463642 Knutkorset gick av på en midjestyrd Vältra.

http://www.atl.nu/lantbruk/anglavakt-na ... t-gick-av/

Det var första dagen på sommarjobbet för 17-årige Rickard Didriksson. Han hade kört transport i flera mil och hade inte långt kvar när det small till i midjan på den tioåriga Valtran. När han försökte bromsa fick ekipaget sladd och välte. Tack vare bältet klarade han sig med ett blåmärke på axeln och stela muskler.


Senast redigerad av ananders ons 12 jul 2017, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

JohannesG  
#463647 Du länkade till fel artikel, men jag läste detta tidigare, riktigt hemsk olycka. :sad: Men fantastiskt att han klarade sig. :-BD :grin:

Dock ett par funderingar:
Går det inte välja att enbart styra med framhjulen, borde ju bli avsevärt bättre vägegenskaper.
Inget ont emot Rickard, men om han bromsat tidigare innan hastigheten hann bli så hög kanske det hade gått bra även med traktorn. Få traktorer är byggda för 65km/h.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#463650 Länk utbytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#463655 En fundering till. Vagnen borde också ha bromsar och av erfarenheter av vagnarna vi har på jobbet, trycker man lite för mycket på bromspedalen så sitter man med näsan i framrutan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Kallkällene  
#463656 Usch, såg faktiskt denna traktor igår på Lantmännen i Karlstad när ja tittade till Swecon.. tur att det gick bra med killen.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Aqualize  
#463667
JohannesG skrev:Du länkade till fel artikel, men jag läste detta tidigare, riktigt hemsk olycka. :sad: Men fantastiskt att han klarade sig. :-BD :grin:

Dock ett par funderingar:
Går det inte välja att enbart styra med framhjulen, borde ju bli avsevärt bättre vägegenskaper.
Inget ont emot Rickard, men om han bromsat tidigare innan hastigheten hann bli så hög kanske det hade gått bra även med traktorn. Få traktorer är byggda för 65km/h.

Tror de här äldre midjestyrda (bygd på 6000-serien och/eller M) bara ska styra i midjan, men det har folk pillat på själv. XN3 blev det från fabrik så midja och framaxel styr. Man kunde välja hur mycket av varje det ska vara, så midjan kan stängas av från att svänga.

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463670 Helt rätt de är bara den xn som kan styra med framaxeln med.
Får hoppas valran är bättre väg än min gamla Hydrema som rätt lätt kommer i självsvängning i 30km/t om man gör yviga rattrörelser...

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463672 Vet att sådana här saker är känsliga att anmärka på men.
1. Ska ett trasigt knutkors upphäva motorbromsen?
2. Är 17 år och ekipage i denna storleken verkligen en bra idé då föraren inte behövt tillbringa en enda timme med instruktör/lärare och praktiskt lära sig hantera tunga fordon?

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

JohannesG  
#463676 1. När knutkorset brister finns det inte längre någon förbindelse mellan motor och hjul och då kan inte motorn bromsa dessa längre.
2. Beror på skulle jag säga. Ordningsam och uppväxt på gård med erfarenhet så skulle jag säga att det inte är några problem. Däremot skulle jag inte vilja låta en person med B-körkort som aldrig kört traktor få köra själv.

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463678
JohannesG skrev:1. När knutkorset brister finns det inte längre någon förbindelse mellan motor och hjul och då kan inte motorn bromsa dessa längre.
2. Beror på skulle jag säga. Ordningsam och uppväxt på gård med erfarenhet så skulle jag säga att det inte är några problem. Däremot skulle jag inte vilja låta en person med B-körkort som aldrig kört traktor få köra själv.


1. Visst ja det är knutkors både från motorn och till framaxeln i midjan på dessa.

2. Ja bra uppväxt hjälper men många föräldrar glömmer hur mycket större ekipagen är nu än när de själv lärde sig köra.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

JohannesG  
#463681 Jag syftade på att personen (ung) är uppväxt på en gård med med någorlunda nya maskiner och har vana att hantera dessa. Alltså ingen liten grålle, en sådan är lagom som frontvikt på nutidens större traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#463691 Jag kan tycka att det är lite märkligt att en aom är 16 år och har ett AM-körkort får framföra ett istort sett hur tungt traktorekipage som helst. Vi har haft några praktikanter från naturbruksgymnasiet som definitivt inte varit lämpliga till uppgiften och någon har det slutat illa för.
Skönt att killen i artikeln klarade sig.
Dock tycker jag att han skulle stannat redan när han märkte att något hände med traktorn och inte fortsatt nerför. Samtidigt vet jag hur jag själv var när jag var yngre när något small till i utrustningen, man blev rejält uppstressad och det tog några sekunder innan man reagerade. Men att vänta tills ekipaget var uppe i 65 km/h innan man började bromsa och man märkt att man tappat motorbromsen kan jag tycka är lite lång reaktionstid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463694 Enda begränsningen är väl 60ton o 24m o 40km/h, lite sjukt

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Vardon  
#463695
ananders skrev:Jag kan tycka att det är lite märkligt att en aom är 16 år och har ett AM-körkort får framföra ett istort sett hur tungt traktorekipage som helst. Vi har haft några praktikanter från naturbruksgymnasiet som definitivt inte varit lämpliga till uppgiften och någon har det slutat illa för.
Skönt att killen i artikeln klarade sig.
Dock tycker jag att han skulle stannat redan när han märkte att något hände med traktorn och inte fortsatt nerför. Samtidigt vet jag hur jag själv var när jag var yngre när något small till i utrustningen, man blev rejält uppstressad och det tog några sekunder innan man reagerade. Men att vänta tills ekipaget var uppe i 65 km/h innan man började bromsa och man märkt att man tappat motorbromsen kan jag tycka är lite lång reaktionstid.


Fast AM får du ta från 15... om nu det skulle bli bättre...

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Vardon  
#463699 Skönt att allt gick bra, samtidigt ska man komma ihåg att det är olyckor av den är typen som i förlängningen kommer begränsa möjligheterna och utöka med hårdare utbildningskrav. Då samhällskostnaden ofta blir för hög.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).