Traktorer och processorer

MF 372 montage av ventilpaket

19 inlägg 10840 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#312891 Efter fem år av funderingar fram och tillbaka blev det affär på ett Farma CT 6,3 - 9 med lättviktsventilpaket. Traktorn är en MF 372 med Loprofile hytt.

Tittar nu på hur jag ska montera ventilpaketet på traktorn och är på jakt efter lite goda råd och idéer. Någon som kör skogsvagn bakom MF 372 (eller 375)? Bild skulle uppskattas!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Åke Nilsson  
#312991 Du ska inte byta bort en mer lämplig traktor för skogen ???
Har själv en 375 kvar men gårt inte att få till nån bra hytt att bygga om traktorn .
Ska du göra nått vedlass bara ?

372:an är en kortare variant av 375 lite sämre som lastartraktor.

Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Robertberg  
#313009 Vi hade en 375a när jag var liten, minns att pappa satt på knä i sätet och körde kranen. Ventilpaket satt nog bara med ett fäste i toppstångsfäste.

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#313028 Traktorn kanske inte är den mest optimala, men det är den jag har.

Stå på knä känns som en lösning, men inte den jag helst vill ha :)

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Jim_90  
#313194 Såg engång en mf storlek med din på blocket. Han hade satt en fotlåda som inte bara byggde bakåt utan tog ner golvet samtidigt.. blev liksom en upphöjning just där under stolen men väl bakom stolen fanns det då lite fotutrymme.. kanske skulle funka i ditt fall med.. släng in nåra bilder på ekipaket med

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#313246 Stod och kikade igår, finns en del outnyttjat utrymme, men mitt bak sitter ventilpaketet och läckaget till detta. Kanske kan gå med fotlådor. Ska fota när vagnet kommit hem :)

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Jim_90  
#313266 Ifall du tänger bygga svängbar sits så sätt int så den svänger vid centrumet av stolen, sätt det istället mer mot framkanten, detta resulterar att när du svänger stolen kommer den lite mer ifrån bakväggen so blir det ennu lite mer benplats :grin:

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313444 Hej,

I min MF 365 hade jag gjort ett fäste som satt i tryckstångsfästet, hade vinklat det så att spakarna stack in genom den lilla bakrutan.

Hade en ganska smal stol i den så jag satt ett tag och gränslade den, men oftast blev det att jag satt på sidan, gör mycket om man kan få spakarna nära sig.

Ang. hytten så är den låga varianten lite svårombyggt med tanke på hydraularmarna, finns ju även en Hi-line och denna går att få i skogsutförande.

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#316281
Bild

Ekipaget!

Bild

Ventilpaketet hängt på medföljande plåt/fäste.
Väldigt högt och inte möjligt att stänga bakrutan på ett bra sätt.

Bild

Inifrån, originalfäste.

Bild

1:a försöket på eget fäste.

Bild

Monterat, ska ta lös spakarna och bocka om de lite.

Bild

Bakrutan går att stänga normalt, lilla rutan funderar jag på att montera lös, det i kombination med lite krökning av spakarna kommer mest troligt att göra att man kan köra kran med bakrutan stängd. Nu tar det i innan man nått fullt utslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#316915 Glömde skriva i inlägget att detta innebär att man sitter vriden i stolen med benen åt sidan. Inte helt optimalt men betydligt bekvämare än jag föreställt mig.

Jag kommer köra såhär tills vidare, det blir säkert någon form av vidareutveckling...

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Lars86  
#461632 Hej!
Hur går de för dig med ditt ekipage?
Ja har blivit erbjuden en MF 372 4wd, lite nyfiken på hur den funkar för dig i skogen och även i största allämnhet :smile:

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#462472 Jag är väldigt nöjd med vagnen och kranen. Ramstyrningen vill jag aldrig mer vara utan!

MF:en känns väldigt lämplig i storlek till vagnen när man snirklar runt i skogen. 372:an har ganska kort hjulbas vilket är en fördel i skogen.
4-hjulsdriften och diffspärr har löst alla mina problem sommartid. Vintertid kör jag med kedjor runt. Har haft med mig lastaren i skogen, men nästa gång blir det lämna den hemma.

Allt är ju en fråga hur mycket man ska köra, men för min enkla skogsskötsel och vedhantering passar det bra. Jag använder MF:en till annat och då är det väldigt behagligt med lättviktspaket som man enkelt lyfter på och av själv. Det jag egentligen har tänkt fixa är en bukplåt.

Hytten är inte optimal, jag har funderat mycket kring ombyggnationer för att kunna sitta bakvänd. Att få till det så att man kan sitta i stolen och vrida runt är svårt för att inte säga omöjligt utan stora ombyggnationer av hytten. Jag kör kranen sittandes tvärs över stolen.

Generellt är det en trevlig maskin, bra bromsar, synkad låda, bra styrning. Finns två slutväxlar, ca 30km/h resp 40km/h i toppfart. Tyvärr har jag den lägre.

Är det nåt specifik fråga så svarar jag gärna.

Bjuder på lite blandade bilder på ekipaget

IMG_6315.JPG


IMG_4272.JPG


IMG_4275.JPG


IMG_6200.JPG


IMG_6316.JPG


IMG_6695.JPG


IMG_6910.JPG

Jag kör med fönstret öppet om vädret tillåter, annars klämmer jag en 33cl burk längst ner så får jag nog med plats för fullt rörelsemönster på spakarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Lars86  
#462800 Trevliga bilder! Verkar som du är nöjd med ditt ekipage, kul :-bd
De blev affär på 372an. Får förhoppningsvis hem den nästa vecka . Tror och hoppas att den kommer passa bra som mångsysslare på gården och även till en del skogskörning.

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#463474 Jag är nöjd! Man får försöka hejda sig lite, finns alltid bättre (och dyrare) prylar :)

Ett tips, som inte bara gäller den här modellen är att kolla att det smörjt övre och nedre spindlar på framvagnen.

Det är gemensam olja för växellåda och hydraulik, också värt att hålla koll på nivån lite extra noga.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Lars86  
#464077 Ok tack för tipsen!
Har haft traktorn hemma några dagar nu så håller på och lära känna den lite . Ja har också den låga topphastigheten men de gör mig inte så mycket , ska mest skrota runt hemikring ändå :) nästa steg blir att få till ett bra fäste för ventilpaketet på Huggarvagnen.
Kör du snö med den hemma också? Använder du snöblad? Kedjor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).