Föryngring

Hyggesvila eller plantera direkt?

50 inlägg 23031 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463467 Jag körde med Terracut och markberedde för 500 tall för några år sedan. Gick utmärkt och sågen går alldeles utmärkt fortfarande. Kommer göra samma sak när jag ska sätta 1000 barrot lärk nästa vår.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

JensSkoog  
#463469
80-90 skrev:Jag har andvänt röjsågen till å markbereda för både frösådd å plantering ! Det har funkat bra :-BD inga vinkelväxlar som gått där !!

Använder min FS460 med treuddig kreativ i planteringen. Går främst og fixar planteringspunkt på ungefär 60cm i dia och bakom kommer plantören. Då går det bra att få fina förband eftersom jag kan sikta mig in och vandra rakt framåt. Vet inte hur många ha jag har körd på det sättet, men växeln är lika bra.

Ska tilläggas att den ochså har gått många timmar i hård treuddskörning i steniga
sly och kraft områden där såg eller tråd inte duger.

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

axwell  
#463515
OAS-forests skrev:7

Niking skrev:

OAS-forests skrev:

Niking skrev:
Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas


Tror att den heter TerraCut. Jag köpte den för 15 år sedan då jag markberedde ett hygge på 2 ha, tycker inte det syns att den slitits nämnvärt av det. Har kört tre tankar idag med den, gick över förväntan trots värmen. Bedömer att man hinner 300 fläckar i timmen. Ska plantera två-årig conniflexbehandlade gran i morgon.


Det är en annan modell än den vanliga Terracut som säljs på t.ex. Skogma.
/Niklas


Kollade på den som finns hos Skogma, ser att det är helt olika modeller. Minns att den var ganska dyr, kostade motsvarande maskinmarkberedning av 1 hektar, jag resonerade såsom att om jag kör två hektar så har jag tjänat in den :) Nu är det ju länge sedan men troligen är det annat stål i den som Skogma säljer idag.


@OAS-forests Din "Terracut" är nog en ECO-Fräsen från Fällfors i Åsele. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463527 Kan hända att de bytt namn, jag köpte den på Skog och trädgård i Umeå för 17-18 år sedan..

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

axwell  
#463533
OAS-forests skrev:Kan hända att de bytt namn, jag köpte den på Skog och trädgård i Umeå för 17-18 år sedan..


Den jag har kan vara lika gammal eller lite äldre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).